Een pas op de plaats voor Vézelay - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Bert Konings - WaarBenJij.nu Een pas op de plaats voor Vézelay - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Bert Konings - WaarBenJij.nu

Een pas op de plaats voor Vézelay

Door: Bert Konings

Blijf op de hoogte en volg Bert

08 September 2014 | Frankrijk, Vézelay

Dag 20 van Vézelay naar Vézelay 0 km

Heerlijk uitslapen, tenminste dat dacht ik. Met vier op een kamer waarvan er drie om zes uur de wekker hebben staan word ik ook op het normale pelgrimstijdstip wakker. Geen probleem overigens, want ik kan de hele dag nog uitrusten. Als ik tenminste niet te veel wandel, want in Vézelay zijn de enkele wegen die er zijn allemaal omhoog of omlaag, het is maar hoe je het bekijkt.
Maar een intensiever bezoek aan de basiliek is toch wel nodig. Want de romaanse bouwkunst, waarin de Sinte Magdalena basiliek in de 11e eeuw is gebouwd is zeker het bewonderen waard. Het grote voorportaal bood vroeger onderdak aan de pelgrims als ze moesten wachten om bij de relekwieën van Sinte Magdalena te komen. Ik kan er vandaag bij zonder wachttijden. De grote ruimte en tevens de fraaiheid door de eenvoud valt op in deze Romaanse stijl. Opvalllend dat de ramen weliswaar fraaie zijn, maar dat ze allemal allemaal hetzelfde zijn, zonder figuren of uiutbeeldingen. Rond het jaar 1000 werd Vézelay één van de vier belangrijke Franse vertrekplaatsen naar Santiago de Compostella.
In 1146 werd hier eveneens de tweede kruistocht gepredikt.
Verder wat bezoekjes gebracht aan uitzichtpunten, want die zijn er natuurlijk als je op een flinke heuvel staat. Er zijn best wat toeristen, maar het seizoen is grotendeels voorbij, ook gezien de terrasjes die overdag dicht zijn, of 's avonds vroeg gaan sluiten.
Wie meer van Vezelay wil zien, moet zelf even gaan kijken. Het is 602 km lopen vanaf Maastricht. Ik ga morgen weer wat doen. Ik ga wandelen in de richting van St-Jean-Pied-de-Port. Dat is 912 km verder maar hoe ver ik morgenavond ben gekomen wordt in de volgende editie bekend gemaakt.

• 09 September 2014 - 11:07

Gerard Ouwens:

'DAAR GAAN WE WEER'
    Hallo Bert,
    Geweldig; een prestatie van formaat.
    Limburg ; 'Visé - Recroy, 200 km;een makkie, samen met Ria en slapen in de sleurhut.
    Daarna echt pelgrimerend, zoekend van Recroy naar Vézelay; 400 lange kilometers door de
    Ardennen, Champagne en Bourgogne. Een trektocht met vele ontberingen en
    uitdagingen. Vergeleken met de route door Spanje - in mijn beleving - meer afzien,
    meer een echte pelgrimage.
    Hartelijke groet.
    Gerard en Riet Ouwens