Een dag zoals een pelgrim ook wel eens wenst - Reisverslag uit Moussy, Frankrijk van Bert Konings - WaarBenJij.nu Een dag zoals een pelgrim ook wel eens wenst - Reisverslag uit Moussy, Frankrijk van Bert Konings - WaarBenJij.nu

Een dag zoals een pelgrim ook wel eens wenst

Door: bert konings

Blijf op de hoogte en volg Bert

10 September 2014 | Frankrijk, Moussy

Dag 22 van Le Chemin naar Saint Reverien. 28 km.

Opstaan en ook ontbijten is niet iets wat elke dag voorkomt. Vanmorgen wel. En ik neem afscheid van de twee vrijwilligsters en Sabine uit Duitsland. Heerlijk ontspannen daal ik af via een klein grindpaadje naar beneden, waar de zon mij ook verwelkomt. Ik heb geen documentatie, ik ga op goed geluk. Dus ik zal goed op moeten letten waar de pelgrims van Jacobus naar toe worden geleid. Het wordt geen lijden, want de vrijwilligers hebben hun werk goed gedaan. Keurig staat op elke kruising aangegeven waar de "Amis van Saint Jacques" naar toe moeten om Santiago de Compostella te bereiken. Ik volg de historische route, de "via Lemovicensis", welke uiteindelijk in St. Jean Pied de Port uit moet komen.
Voorlopig ben ik nog onderweg richting Saint Reverien. Misschien een iets grotere plaats, maar dat zie ik straks wel. De wegen zijn vrij simpel te bewandelen en ook de hoogteverschillen worden geleidelijk overbrugd. Zo kan het zijn, dat ik zonder problemen het dorpje binnen wandel. Duidelijk een kleinere dorp als ik me had voorgesteld. Geen bakker, geen winkeltje, helemaal niets. De volgende plaats is 10 km verder, dus ik kijk toch even wat er voor mogelijkheden zijn. Een kerk en gemeentehuis naast elkaar, dus even inventariseren. Oh, daar komt juist een auto parkeren bij het gemeentehuis, dus even aan hem vragen. Hij komt al naar me toe en ziet mijn bedoelingen. Hij neemt mij mee naar een kleine ruimte rechts naast het gemeentehuis. Zowaar en stapelbed, een douche, wasbak, en een koelkast met diverse etenswaren met een prijsje erop. Hij weet het, een pelgrim moet ook eten en er is geen winkel, bar e.d.. Als ik me sta te scheren, komen er twee dames uit Québec Canada binnen. Ja één plaats heb ik nog wel, maar da's niet genoeg. Aan de linkerzijde blijkt ook en overnachtingsruimte te zijn met drie bedden, dus de dames zijn gered. Tenminste gedeeltelijk, want zij hebben geen douche. Geen probleem, dat lossen we op als pelgrims onder elkaar. Ook kunnen zij van "mijn" voorraad gebruik maken, al ze maar betalen in de sigarendoos. Een gezamelijk probleem is de enige toilet, even verderop in de straat. Een hurktoilet en niet zo rein. Daar zal het toch moeten, want er is geen restaurant of iets dergelijks waar we onze lasten achter kunnen laten.
Na het douchen drinken we er samen een pilsje op, vanuit de koelkast. De dames, 58 en 63 jaar hebben drie jaar geleden al gelopen van St Jean Pied de Port naar Santiago en nu zijn begonnen in Vézelay. Alleen voor het wandelen zijn ze naar Europa gekomen, en wandelen doen ze om diverse redenen, vooral sportief.
De beheerder komt later op de avond de formulieren in orde maken, geld beuren en we krijjgen er natuurlijk weer een stempeltje bij. De dames gaan naar hun eigen onderkomen en nemen wat te eten mee. De overigens zeer aardige man gaat naar huis denk ik, en deze pelgrim gaat zijn dagverslag afmaken, maar weet nog niet op het verzonden kan worden. Mogelijk dat ergens in de straat signalen opgevangen kunnen worden en anders vroeg naar bed. Morgen is er weer een dag, hoop ik.






  • 11 September 2014 - 21:47

    Joke:

    Hallo Bert leuk dat je weer wat mensen treft dat is toch gezelliger
    Nog veel wandel plezier en ik kijk uit naar je verslagen groetjes Joke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Actief sinds 08 April 2013
Verslag gelezen: 577
Totaal aantal bezoekers 130032

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2018 - 04 Oktober 2018

Camino del Norte en Camino Primitivo

25 Augustus 2016 - 24 September 2016

Orval/St Amand Montrond naar St Jean Pied de Port

03 Augustus 2014 - 16 September 2014

Maastricht naar Orval / St. Amand Montrond

29 Juli 2013 - 09 September 2013

Camino:St. Jean Pied de Port naar Santiago

Landen bezocht: