In Nevers klopt ook alles - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Bert Konings - WaarBenJij.nu In Nevers klopt ook alles - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Bert Konings - WaarBenJij.nu

In Nevers klopt ook alles

Door: Bert Konings

Blijf op de hoogte en volg Bert

12 September 2014 | Frankrijk, Nevers

Dag 24 van Guerigny naar Nevers 17 km.

Wat een avond en nacht. Ergens midden in Frankrijk in een grote donkere markthal. Met een koplamje zit ik heel ontspannen op twee stoelen te luisteren hoe de klanken van Corry en de Rekels met "Huilen is voor jou te laat" en "Kleine Greetje uit de Polder" van de Havenzangers de grote lege donkere ruimte vullen. Wat kan een mens op zulke momenten allemaal aan. Bij het nummer "Tulpen uit Amsterdam" van Herman Emmink weet ik het zeker, de mens is veel kleiner dan hij denkt. Jammer dat niet iedereen zich dat realiseert. Normaal niet mijn favoriete nummers, maar als ze toch op de tablet staan is dit wel het moment. Ja, zo'n grote ruimte hoort alles, zeker als ik mijn bierblikje als afvalproduct zo klein mogelijk maak.
Maar toch, de morgen komt er aan en ik heb afspraken met de diender. De wekker zetten? Ik ken het draaiboek van de vrijwillgers niet.
Ik word wakker van de marktexploitanten die voor de hal hun waar aan het uitstallen zijn. Zouden ze niet naar binnen gaan omdat ik....., de politieman stelt me gerust.
Op weg naar Nevers, 17 km, geen problemen veel verhard en het zonnetje zorgt voor een aangename temperatuur. Ik zal dinsdag naar Parijs moeten en heb nog 3 dagen om juist verder van Parijs weg te lopen. Wat een wereld. Met mijn eindpunt in gedachte, St. Armand Montront 90 km verder, loop ik naar het spoorwegstation. Weer geluk. Juist dáár is ook een stopplaats van de intercity die mij 3 uur later rechtstreeks in Parijs aflevert. Reserveren noodzakelijk, dus metee doen.
Nevers, de stad in de regio Bourgondië en aan de Loire. En wat is er dan mooier om op een camping te liggen aan deze rivier met uitzicht op de kathedraal. De kathedraal met twee koren en met ook prachtige gebrandschilderde ramen die met behulp van de zon hun zeer kleurrijke refectie op de vloer laten neerkomen. Bernadette Soubirous (van Lourdes) heeft hier in een klooster gewoond tot aan haar dood.
Het is vroeg donker en met mijn hoofd lampje, alweer maak ik mijn dagboek. Twee stoelkussen voor vannacht heb ik geregeld, dat zal slapen tussen de douches.
De komende drie dagen zit ik dus aan mijn schema, dus op tijd naar bed en morgen gezond weer op.



  • 13 September 2014 - 15:56

    Gerda:

    ook voor jouw weer een fijn weekend !!
    groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Actief sinds 08 April 2013
Verslag gelezen: 558
Totaal aantal bezoekers 130042

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2018 - 04 Oktober 2018

Camino del Norte en Camino Primitivo

25 Augustus 2016 - 24 September 2016

Orval/St Amand Montrond naar St Jean Pied de Port

03 Augustus 2014 - 16 September 2014

Maastricht naar Orval / St. Amand Montrond

29 Juli 2013 - 09 September 2013

Camino:St. Jean Pied de Port naar Santiago

Landen bezocht: