nog geen collega pelgrim - Reisverslag uit Cluis, Frankrijk van Bert Konings - WaarBenJij.nu nog geen collega pelgrim - Reisverslag uit Cluis, Frankrijk van Bert Konings - WaarBenJij.nu

nog geen collega pelgrim

Door: bert

28 Augustus 2016 | Frankrijk, Cluis

Dag 4 van La Châtre naar Cluis 27 km.

Ik zie gelukkig enkele wolken als ik de rits van mijn huurtentje open. Mogelijk staan die straks tussen de zon n mij. Een redelijke nachtrust maar wel hard. Inpakken en wegwezen, nu is de temperatuur nog aangenaam. Wat een toeval, dat een Barmhartige Samaritaan juist voorbij komt als ik de extra 3 km ga lopen terug naar de route. Hij kent tde situatie en doet dat vaker. Nou die er goed uit.
De route is niet erg insipirerend. Wel een prachtige tooi van zonnebloemen waar Frankrijk zo veel mee is versierd. Komt daar misschien de naam Zonnekoning vandaag? In Neuvy Saint Sépulchre hoor ik uit de kerk een mooi gezang. Ik naar binnen en daar wordt van een priester afscheid genomen die zes jaar in deze plaats was. Huj komt uit Senegal en was zéér geliefd en richtte een voetbalclub op. Dan toch even wat eten. Veel gesloten maar in een café toch een cola. Er komt een gast naar me en zegt in zijn beste Belgisch, ik betaal voor jou voor de courage. En biedt met er nog een. Komend uit Oostende, zijn vrouw heeft hem ooit gefietst. Dan verder en tot Cluis gaat mijn dag etappe. Even voorbij de kerk ziet ik een bordje Refuge pélerin, dus voor mij. Niemand thuis en als ik dan op de deur lees dat de sleutel onder een steen ligt nasst de deur, kan ik binnen. Er is nog geen collega welke ik overigens de gehele camino nog niet gezien heb, Ik douchen de was doen, ophangen en rusten. De keuken is gastvrij met koelkast, koffie thee, magnetron, wasmachine. Als ik dan om19.00 uur de deur hoor openen staat een een oud vrouwtje binnen, ja echt oud, om even 8 euro komt beuren een stempel in mijn credetial te zetten en weg is ze weer.
Ik ga nog even het dorpje in om wat te eten met mogelijk wifi en zie morgen wel verdere en leg dan de sleutel weer onder de steen voor de volgende pelgrim.

• 28 Augustus 2016 - 20:47

C&C:

Hoi Bert,
    mooie verhalen weer.
    Die temperatuur kan een spelbreker zijn, een cola op z'n tijd doet wonderen.
    Wij hebben de Nijmeegse fietsvierdaagse er weer op zitten. Ria heeft vrijdag een dagje mee gefietst.
    Wel op een fiets met ondersteuning maar ja, er lijden vele wegen naar Rome.

Groetjes,
    Cock en Cissie.

• 28 Augustus 2016 - 23:03

Anneke:

Mooie verhalen Bert. Af en toe afzien, zeker wat betreft de temperaturen. Jou kennende houd je de situatie onder controle. Veel succes en goede voortzetting gewenst. Beste groet, mede namens Gaby, van Anneke.

• 29 Augustus 2016 - 11:36

Gerard Ouwens:

Hallo Bert,
    Ik was enkele dagen weg; zodoende vandaag voor de eerste keer je verhaal gelezen.
    Bewonder jouw moed en doorzettingsvermogen.
    Vandaag hier een uitstekende wandeltemperatuur.
    Hopelijk geldt dat ook voor jouw wandelterrein van vandaag!!!!!!!!