finish op de top - Reisverslag uit Bougue, Frankrijk van Bert Konings - WaarBenJij.nu finish op de top - Reisverslag uit Bougue, Frankrijk van Bert Konings - WaarBenJij.nu

finish op de top

Door: bert konings

Blijf op de hoogte en volg Bert

15 September 2016 | Frankrijk, Bougue

Dag 22. 15 september van  Bougue naar  Saint Sever 30 km.
Rugzak weer inpakken met alles op de juiste plaats. Ja, de regenjas kan er ook in. De kleding is nog niet droog, er is geen föhn, in de magnetron lijkt me geen goed idee, dan maar boven op de rugzak. De franse Marco Verhoef voorspelt geen regen. Wel de kamer netjes  achterlaten en in het logboek mijn complimenten. Zo hoort het. De sleutel in het raampje zoals Antoon het gevraagd heeft. Op tijd richting het zuiden, want daar gaan we naar toe. Ik heb de eerste tien kilometer weinig keus. Er ligt een keurig fietspad op een traject wat eerst een spoorbaan was. Dus weer kaarsrecht, met soms een kruising.  Dan ligt de weg verlaagd, dan verhoogd. Het verveelt  geen moment door de steeds wijzigende omstandigheden. Veel collega wandelaars of hardopers, maar geen pelgrims. Na 10 km Mont de Marsan. De hoofdstad van Les Landes met 30.000 inwoners. Ik ben er om 10 uur, tijd voor een bakje. In het centrum is een aannemer met groot geweld de putdeksels rondom aan het uitzagen. De werknemers hebben oorbeschermers, de toeristen niet, dus hier even weg. Tevens de stad bekijken. De stad met een t-kruising van drie rikvieren, maar levert weing spectaculaire beelden op. De weg weer zien te vinddn naar Daint Sever. Ik denk iet zo moeilijk maar ik vergis me. Even te ontspannen en niet opletten levert mij drie kilometer extra wandelplezier op. Maar dan wordt de route weer volgens het boekje. Er ko e twee pelgrim/fietsers voorbij en zij wensen mij een Bon Camino. Het is hier erg vlak, weinig bossen en ik moet het doen met soms Maas en Waals uitziende blikken. Bij het naderen van Saint Sever een leuk kerkje, even kijken. Binnen zowaar twee pelgrims die gezien hun kleding op de fiets actief zijn. Klopt, zij zijn het die mij voorbij fietsten. Ze komen uit Brazilië en zijn voor de tweede keer in Europa en fietsen nu van Vezelay naar Saint Jean. Twee jaar geleden fietsten zij in Spanje naar Compostella. Ja toen was het indrukwekkender. Dan nog een stukje naar het eindpunt. De hoogteverschillen hebben ze tot het laatst bewaard. Het wordt nog een flinke klim naar de finish. War is de pelgrimsherberg, want het is intussen al vijf uur. Zoeken, zoeken, komt een oudere mevrouw naar me toe want die weet wat ik wil. Ze is al driemaal naar Santiago gelopen. Met mij naar de herberg, op slot. De sleutel bij toeristeninfo staat te lezen. Ze gaat met me mee naar het bureau. Ik dank haar en krijg een code op met digitale slot te openen. Handig, hoef ik geen sleutel terug te brengen. Twaalf slaapplaatsen maar ik ben alleen. Even douchen. Stad in wat eten en drinken. Om19.00 uur lijkt ales uitgestorven. Ik zoek mijn vertier op de kamer met een hapje en drankje vanuit een winkel. Op tijd naar bed, dan kunnen we er morgen weer tegen.

  • 16 September 2016 - 10:32

    Wim Uit Zwolle:

    gedicht van Gait Goldbach

  • 16 September 2016 - 10:50

    Fred:

    Hoi Bert,

    Prachtig je verslagen te lezen, ik heb er een aantal moeten inhalen.
    Je schrijft dat je een vergadering van de stichting heb moeten missen, maar aan het mailverkeer te zien blijf je alles volgen wat er in de Rosmolen gebeurd.
    Blijf genieten en schrijven, dan genieten wij met je mee.

    Veel wandel plezier

    Fred

  • 16 September 2016 - 13:28

    C&C:

    Dag Bert,

    het zijn weer mooie verslagen, leuk om te lezen.
    Geniet van de laatste week pelgrimeren, het is voorbij voor je er erg in hebt.
    Al hoewel, in de reactie van Fred lees ik dat je toch een beetje thuis bent.
    Geniet en veel wandel plezier nog.

    Groetjes,
    Cock en Cissie.

  • 16 September 2016 - 14:45

    Ria & Coen:

    Hallo Bert

    Ik heb je gemist bij de lunch op het Deltion College.
    Ik heb je laatste verslag gelezen en ik vind het knap. Wij doen het niet na ;)

    Bedankt voor je telefonische felicitatie vanmorgen.
    Ook de groeten van Maarten.

  • 16 September 2016 - 17:14

    Bram En Berry:

    Ha die Bert,

    Eindelijk hier in Tjechie een prima wifi.
    Dus heerlijk je reisverslagen zitten lezen van een aantal dagen!!
    Petje af voor je, we drinken er 1 of 2 op!
    Groetjes van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Actief sinds 08 April 2013
Verslag gelezen: 592
Totaal aantal bezoekers 130026

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2018 - 04 Oktober 2018

Camino del Norte en Camino Primitivo

25 Augustus 2016 - 24 September 2016

Orval/St Amand Montrond naar St Jean Pied de Port

03 Augustus 2014 - 16 September 2014

Maastricht naar Orval / St. Amand Montrond

29 Juli 2013 - 09 September 2013

Camino:St. Jean Pied de Port naar Santiago

Landen bezocht: