Een enerverende dag met een happy end - Reisverslag uit Olloy-sur-Viroin, België van Bert Konings - WaarBenJij.nu Een enerverende dag met een happy end - Reisverslag uit Olloy-sur-Viroin, België van Bert Konings - WaarBenJij.nu

Een enerverende dag met een happy end

Door: Bert Konings

Blijf op de hoogte en volg Bert

17 Augustus 2014 | België, Olloy-sur-Viroin

Dag 4 van Waulsort naar Olloy sur Viroin 39 km.

Na een vrije dag is het altijd weer uitzien naar wat er morgen komen gaat.
Vanmorgen wat vroeger op, omdat de reisafstand vandaag langer wordt en
we toch voor donker thuis willen zijn.
De reis naar en de start in Waulsort verlopen prima. Goed weer, al blijft het hier altijd ongewis, want het ene moment is zonnesschijn heel normaal, terwijl even later de regenjas met capuchon zijn diensten moest aanbieden. Zo zie ik ook een pelgrim, als een doorgewinterde vechtjas, die tegen kou, warmte, wind, regen en vermoeidheid kan, maar één goed gereedschap heeft, niet zeuren....
Waulsort is dus de start vandaag, aan de linkeroever van de Maas echter na enkele kilometers bij Hastiėre weer de stuw over, anders kom ik op en privé-domijn. Alles staat gelukkig goed aangegeven in mijn boekje, want mede wandelaars waar je enige steun aan kunt hebben zijn hier niet.
Daarom op eigen kracht naar Givet, ongeveer 12 kilometer verder, op Frans grondgebied. Zo heeft de Vrede van Nijmegen het in 1678 bepaald. Het is daar markt en ik besluit om en zakje pruimen ter kopen, voor vele doeleinden geschikt.
De Tour Victoire, ooit een Donjon, valt meteen op, maar ik moet de trap op en naar binnen gaan om bevestigd te krijgen dat dit wel is wat ik denk. Geen promotie of naamgeving aan de buitenzijde. Iets voor de Pr-commisie.
Verschillende oude stadspoorten en indrukwekkende steengroeven geven wel aan dat vestingstad Givet over en boeiend en woelig verleden beschikt.
Daarna wordt het puzzelen om in het Belgische Hierges te komen. Maar met behulp van verschillende inwoners lukt het om de beruchte stijgende weg naar boven te vinden en te beklimmen. Als ik dan echter boven ben en de volgende splitsing niet is voorzien van een markering, wordt ik door een man met de handen voor zijn mond, gevormd als een toeter, toegeroepen dat ik de verkeerde afslag neem. Die man ziet mij echter niet meer, als ik in de bergen wellicht nog eenmaal geen aanwijzing vind om op de juiste route te blijven. Gevolg, geen paniek, maar wel door een dicht bos zonder aanwijsbare paden en door ongebaand kreupelhout, en een karrenspoor dat ophoudt te bestaan en dus de weg vervolgd moet worden door lang gras en een geoogst korenveld. Voor de zekerheid controleer ik of mijn mobiel hier nog wel bereik heeft.
Ik zie vanuit het niet, een dorpje. Als dat Mazeé is...........ik klauter er naar toe en kom op een weggetje waarop een klein rood autootje rijdt. Deze jonge dame had me geen betere dienst kunnen bewijzen.
Dan op naar Treignes, Viergnes en Olloy-sur-Viroin, het eindpunt van deze vakantie. Toch nog een half uur voor de tijd welke ik met Ria ik gedachte had genomen, arriveer in in dit leuke dorpje, dat veel touristen verwacht gezien het aantal slaapmogelijkheden. Voor mij dus geen probleem als ik over zo'n tien dagen vanuit Nederland weer dit dorpje bezoek voor start van de laatste 400 kilometer + de 26 km naar Rocroi. Deze etappe loop ik nu niet meer omdat de breng- en haalafstand vanaf de camping te groot wordt met dan 100 kilometer. De volgende belevenissen worden dus vanaf 25 augustus verwacht.

  • 17 Augustus 2014 - 12:45

    Joke:

    hier alles goed een leuk verslag.
    ga lekker zo verder succes groetjes voor beide

  • 17 Augustus 2014 - 21:19

    Susan:

    Met plezier de verslagen weer gelezen, we kijken uit naar het vervolg. Succes. Groetjes.

  • 18 Augustus 2014 - 09:56

    Gerry De KLEIN:

    Ik volg het steeds met plezier. Geniet er van!!!!

  • 18 Augustus 2014 - 14:05

    Wil En Ton:

    Weer leuk om te lezen met hoeveel plezier je deze reisverslagen schrijft.
    Heel veel succes met het vervolg.

  • 20 Augustus 2014 - 19:26

    Anny En Jos:

    Hallo AJP

    Toen jij aan je nieuwe missie begon verkeerden wij nog in vakantie-sferen. We hebben ons
    nu verdiept in jouw "alsofjeerbijbent" loopverhalen; om van te genieten. Maar ook hebben
    we enige tijd gestopt in het puzzelen van je loopschema; ingewikkeld, maar voor jou
    gaat geen zee te hoog. Ik had er Goolge Maps voor nodig om het te kunnen begrijpen.
    Misschien komt het door alle luxe van Ria; dat ben je in de camino niet gewend.
    Wij zijn eigenlijk wel blij dat je het in 2 delen loopt, al of geen prive redenen.
    Want al ben je nog jong (je bent tenslotte 2 jaar jonger dan ik), je bent ook niet meer piep.
    Maar het is alom bekend dat je alles wel-overwogen doet en het genieten spreekt in je verhalen.
    Wij weten dat we nogal wat eigenschappen gemeen hebben maar er zijn ook significante
    verschillen: jij geniet van A tot Z, ik zou alleen van Z genieten.
    Ik wil je nog even uit de droom helpen over die Luikenezen/naren; nou het zijn Luikenaren;
    ik dacht dat Corneille, Jean Simenon en Justine Henin dat ook waren!! . )*
    Bert, wij wensen jou sterkte en nog veel loopplezier; wij schrijven wel niet zo vaak
    maar reken maar dat we van je beschrijvingen genieten.
    Anny en Jos

    )* Bron: wikipedia

  • 25 Augustus 2014 - 21:35

    Gerry De Klein:

    Geweldig om dit weer te lezen!!! Nogmaals veel succes en geniet er van.
    Ria ook jij veel succes want het is niet niks om steeds weer uit te zwaaien!!!!!!

  • 05 September 2014 - 11:36

    Mia Spanjers:

    Hoi Bert,
    Ik lees regelmatig met bewondering je verslag.Ik heb veel respect voor jou.
    Ook natuurlijk voor Ria ,dit doen jullie samen.
    Wij wensen jullie heel veel gezondheid,kracht,doorzettingsvermogen en natuurlijk geluk toe.
    Heel veel succes.
    Groetjes Mia-Frans Spanjers. Helmond

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Actief sinds 08 April 2013
Verslag gelezen: 974
Totaal aantal bezoekers 130266

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2018 - 04 Oktober 2018

Camino del Norte en Camino Primitivo

25 Augustus 2016 - 24 September 2016

Orval/St Amand Montrond naar St Jean Pied de Port

03 Augustus 2014 - 16 September 2014

Maastricht naar Orval / St. Amand Montrond

29 Juli 2013 - 09 September 2013

Camino:St. Jean Pied de Port naar Santiago

Landen bezocht: