Een lange dag met Dinant als hoogtepunt - Reisverslag uit Waulsort, België van Bert Konings - WaarBenJij.nu Een lange dag met Dinant als hoogtepunt - Reisverslag uit Waulsort, België van Bert Konings - WaarBenJij.nu

Een lange dag met Dinant als hoogtepunt

Door: Bert Konings

Blijf op de hoogte en volg Bert

15 Augustus 2014 | België, Waulsort

Dag 3 van Lives sur Meuse naar Waulsort 48 km

Het eindpunt van gisteren was nu weer de start.
Om 08.00 uur richting Namen, nog 7 km.
Nog voor ik in Namen ben heb ik de regenkleding al tweemaal gebruikt. Ja het wordt een echt Hollands weertje vandaag. De route is echter simpel te vinden. Steeds maar wandelen langs de rechteroever van de Maas. Ria en ik wandelden hier vorig jaar ook al, dus veel herkenningspunten.
Langs deze oevers van de Maas, zo'n 28 km naar Dinant, bevinden zich veel kleine dorpjes. In Bouvignes is een bezoek aan de gotische St. Lambertuskerk met een afbeelding van St.-Jacobus als pelgrim een bezoek zeker waard volgens de lectuur. Echter nu even gesloten. Vandaag wordt ik voor het eerst enkele malen gevraagd of ik naar Santiago loop. Dat geeft me toch weer het pelgrimgevoel. In Dinant wordt het helemaal een prettig weerzien. Veel toeristen, ook uit Nederland. Misschien is het wel omdat hier vroeger bier gebrouwen werd in de abdij van Leffe. Het brouwen is sinds lange tijd echter overgenomen door het Leuvense Stella.
Bekender en opvallender in de stad is mogelijk de centrale brug welke in 1953 in gebruik is genomen en is opgedragen aan Charles de Gaulle die hier in 1914 werd gewond tijdens de oorlog.
Deze brug is rijkelijk getooid met saxofonen en bepaalt het aanzien van de stad. De in 1814 geboren Adolphe Sax is de bouwer van de saxofoon. Dus niet verwonderlijk dat zijn geboortehuis nu een museum is.
In de basiliek Notre-Dame staat tijdelijk een nieuw carillon opgesteld met zo'n 80 klokken. Het oude werd 100 jaar geleden in de oorlog verwoest en op 23 augustus wordt nu een nieuwe geïnstalleerd in aanwezigheid van de koning.
Daarna verder op weg naar het Franse Givet. Onderweg passeer ik de international bekende klimrotsen van Freyr. Geen activiteiten, wellicht geen goed weer. Vorig jaar toen we hier samen waren was er wel een beklimming door een nederlands echtpaar. Wel is het achttiende eeuwse kasteel van Freyr te bewonderen.
Het is nu inmiddels bijna vijf uur en moet ik mijn plaats gaan bepalen voor Ria die vanaf de camping al onderweg is naar Givet, zo'n 80 km. Ja, er wordt wat afgereden, maar met een literprijs van €1,47 is het te doen.
Om 18.00 uur treffen we elkaar in Walsort, zo'n 12 km voor Givet. Toch nog even doorgereden naar Givet, omdat we daar een mogelijke volgende camping hebben gedacht. Over de camping gelopen, maar de voorkeur blijft toch naar de huidige camping uitgaan. Dus morgen niet verkassen, maar een vrije dag. Och, die krijgen we wel ingevuld. Maar eerst even eten in Givet, omdat het inmiddels zeven uur is.
Daarna terug naar de camping, lekker douchen en genieten van de avondrust.

• 15 Augustus 2014 - 20:32

Gerda:

Voor jullie een fijn weekend !!

• 16 Augustus 2014 - 00:20

Wim En Joke:

Fijn dat alles weer goed gaat en 'n goed
    weekend samen.

• 18 Augustus 2014 - 14:23

Rinus En Lia:

Hoi Bert,

Wij zijn gister terug gekomen van Kroatie daar hadden we al wat gelezen van je verslagen.
    Je bent al weer even op weg maar het gaat weer goed lezen we.
    Geniet er van samen met Ria.

Groetjes Rinus en Lia.