Ook aan een lang stuk komt een eind - Reisverslag uit Troyes, Frankrijk van Bert Konings - WaarBenJij.nu Ook aan een lang stuk komt een eind - Reisverslag uit Troyes, Frankrijk van Bert Konings - WaarBenJij.nu

Ook aan een lang stuk komt een eind

Door: Bert Konings

Blijf op de hoogte en volg Bert

02 September 2014 | Frankrijk, Troyes



Dag 14 van Méry-sur-Seine naar Troyes 29 km.

Het is een harde nacht op mijn heel dun isolatiedekje in het wasgebouw. De nóg hardere werkelijk van de pelgrims van vroeger komt deze nacht meerdere malen in mijn beleving voorbij. Ik lig tenminste binnen en kan me nog troosten met de gedachte: Morgen wordt alles anders. Ik heb daarbij veel in eigen hand, maar ik weet nog niet hoe en wat als ik om half zeven de rugzak weer op orde breng. Ik wil uit het gebouw weg zijn, voordat de eerste campinggasten hun ochtendurine gaan wegbrengen of hun hondje gaan uitlaten.
Ik breng de stoel terug naar de receptie, wat niet weet wat niet deert. Onder hun luifel kan ik me dan ook nog even bezinnen op de route van vandaag . Gisteren al gezien, niet spectaculair. Even zoeken zoals altijd om op de juiste manier het dorp te verlaten. Ik moet bij een kanaal zijn, maar meerdere tekens spreken elkaar tegen, bij meerdere watergangen. Even op mijn kaart kijken zelf beslissen. Een klein stukje door een park. En daarna naar het kanaal "De Haute Seine" met het fiets/wandelpad ernaast. Een bordje richting Troyes , dus dat kan niet missen. Op de kaart zie ik wat ook in de praktijk juist blijkt te zijn. Van de 44 km welke het kanaal lang is, ga ik er 25 bewandelen. En zoals het hoort bij kanalen, is de vaargeul efficiënt gegraven tussen, dus zoveel mogelijk recht. Dat is hier goed gelukt, want ik heb kilometers uitzicht. Om half acht zet ik mijn eerste stappen naast het water wat de komende vijf uren mijn maatje zal zijn. Niet een keertje oversteken van rechts naar links, of door en dorpje. Met de misschien twintig fietsers moet ik het doen. Dus ook geen overige pelgrims, maar dat verbaasd me niet meer. Wel af en toe ganzen die met belangstelling naar de oever komen. Ook de aangrenzende dorpjes, als je dat zo mag noemen, liggen soms ½ tot 1 kilometer van de route. Het heeft ook geen zin naar de dorpjes te gaan, want er is niets te koop. Gelukkig heb ik daar gisteren zelf voor gezorgd. Een baquette en een blikje met een of andere soort vis. Een betonnen zitplaats, daar is al wel voorgezorgd, een lekkere ontbijt/lunch op een kruispunt van watergangen met verschilende waterhoogten. Dan zie je steeds weer hoe belangrijk overal in de wereld de waterbeheersing is. De heer PWA kan je er alles over vertellen.
Het kanaal zelf wordt sinds 2003 niet meer bevaren, wegens concurentie van het Kanaal van Boergondië. Dat er sindsdien een project is opgestart om het kanaal toeristisch te exploiteren is voor mij nog niet zichtbaar. Wel de diverse sluizen met puntdeuren en aquaducten trokken mijn belangstelling. Ja ook tijdens het aanleggen tussen 1806 en 1846 wist met wat van waterkeringen.
Mijn eindpunt van vandaag is Troyes, niet te verwarren met Troje( van het paard). Overigens spreek je Troyes ongeveer hetzelfde uit als trois (drie).
Een prachtige stad met zijn kathedraal. Nadat ik daar een stempel heb gehaald in mijn pelgrimspas, eerst naar een slaapplaats zoeken, erg belangrijk. Ik vind deze in het maison Notre Dame, een vroegere seminarie. Dus lekker slapen en een uitgebreid bezoek aan de stad zit er niet meer in. Ik denk dat ik daar morgen mee begin en dan een klein stukje op weg lopen naar mijn volgende halte.

  • 03 September 2014 - 03:27

    Wim Uit Zwolle:

    Morgen wordt alles anders, wordt alles beter, wordt alles nieuw.

  • 03 September 2014 - 09:17

    Tonnie / José:

    Weer een hele prestatie Bert, veel succes Groetjes vanuit Beneden - Leeuwen

  • 03 September 2014 - 19:13

    De Bevertjes:

    Denk je 's morgens niet waar ben ik NU !!!
    Hopelijk slaap je vannacht in 'n heerlijk bed.....Succes
    ADIEU

  • 03 September 2014 - 22:17

    Lies Verwaaijen:

    Knap !!
    Succes we blijven je volgen !

    Groeten Lies Verwaaijen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Actief sinds 08 April 2013
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 130042

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2018 - 04 Oktober 2018

Camino del Norte en Camino Primitivo

25 Augustus 2016 - 24 September 2016

Orval/St Amand Montrond naar St Jean Pied de Port

03 Augustus 2014 - 16 September 2014

Maastricht naar Orval / St. Amand Montrond

29 Juli 2013 - 09 September 2013

Camino:St. Jean Pied de Port naar Santiago

Landen bezocht: