Misschien begint het op een Primitivo te lijken - Reisverslag uit La Espina, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu Misschien begint het op een Primitivo te lijken - Reisverslag uit La Espina, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu

Misschien begint het op een Primitivo te lijken

Door: Bert Konings

Blijf op de hoogte en volg Bert

12 September 2018 | Spanje, La Espina

Woensdag 12 september van Grado naar la Espina 31 km.

Het komt mij zelden voor, maar vanmorgen om half zeven zat ik aan mijn ontbijt, beschuit met octopussen. Niet verrassend als je het de avond tevoren hebt overgehouden en het niet
mee wil dragen in de rugzak. Nog bijna in het donker op pad, want er valt nu echt wat te beleven denk ik. Ja snel komen de eerste klimoefeningen in het ruige gebergte van Asturië. Over de uitzichten valt niet te twisten. En flinke mist zorgt er voor dat elke illusie natte vingerwerk is. Zelfs lijkt het soms alsof de mist de druppels laat vallen. Nee, de inspanningen welke geleverd moeten worden zorgen voor het vocht dat zich allengs meer gaat vormen. Ook de afdaling is serieus werk, want een missstap op een glad stukje hout ipv in de modder laat mij beheerst onderuit schuiven. Geen probleem, alleen een nat en modderig achtwerk en een helpende hand van Vivian die ik toch regelmatig op mijn pad tref, helpt mij weer overeind. Alles functioneert naar behoren alleen met de was vanavond even opletten dat het meer wordt dan alleen uitspoelen. Eenmaal onder zit ik in een smal modderig pad op een steen te genieten van de lunch, een soort beschuit met kaas, komt de Guardia Civil er aan met zwaailichten. Snel mijn rugzak aan de kant en weg is ie. Dan een helicopter laag over en rondjes draaien. Nog een keer en nog een keer. Goed te zien dat er gezocht wordt. Ik wil zwaaien maar blijf toch terughoudend. Dan nog een politieauto hij stopt, stelt een vraag. Ik zeg graag in het engels en snel weg is hij. Het blijft de hele middag als een rode draad boven ons wandelgebied hangen.( In de avond blijkt dat er een pelgrim vermist zou zijn en wellicht van een afgrond was gevallen. Vanavond d nog geen verdere informatie gehoord. Tot zover dit bericht.
Loop ik achter drie pelgrimmannen aan van ik schat 50 tot 60 jaar, en in een tunnel beginnen spontaan echo's op te roepen. Ik hoorde iets van koning van beieren.!! In Salas waar mijn stop plande was hetnog maar half één, ideaal wandelweer geen zon, wel een beetje benauwd een temperatuur van 20 graden. Wat een pelgrin dan?? Lopen!!
En zo is het. Even op de kaart kijkken en al snel lijkt La Espina een goed alternatief. Dat de eerste kms alleen maar omhoog gaan had ik op de kaart wel gezien, maar niet goed vertaald. Dus het bekende A en B zeggen brachten mij naar het hooggebergte van La Espina. Het uitzicht was inmiddels verbeterd, zodat ik op afstand vier oudere dames achter elkar zag lopen. De dames zijn overgekomen van Brazilië om als bedevaart hier naar Santiago te lopen. Een prachtige reden. Die van mij, lekker zes weken de natuur in en maar zien wat en of het iets met je doet vindt ik ook wel aceptabel. Iets later dan gedacht kon ik in La Espina aan. Eerste albergue vol. De tweede met 15 bedden heeft nog maar een pelgrim nu dus twee. Als even later een duitse jongeman die ik eerder ontmoette en chemie gestudeerd heeft in Enschede zich meldt zijn we met drieën. De rollen zijn snel verdeeld. Zij gaan samen inkopen doen voor en heerlijke maaltijd en verzorgen deze ook. Samen betalen ik zorg voor de afwas. En goede deal. Even ter informatie, bij de inschrijving zei ik mijn leeftijd zij vroeg mij op het in cijfers op te schrijven wat ze dacht dat ik het verkeerd zei, dat het 47 moest zijn. Nou daar kan ik het de komende drie weken wel weer mee doen.

Buen Camino


  • 13 September 2018 - 05:53

    Bram En Berry:

    Hahaha Bert dat krikt je echo toch lekker op: 47 !!! Maar gezien jouw prestatie gaan wij het ook "bijna" geloven.........
    Veel wandelplezier vandaag!!!

    Groetjes

  • 13 September 2018 - 14:41

    Fred:

    Hoi Bert,

    Met zo'n compliment, moet je er wel voor zorgen dat je niet naast je schoenen gaat lopen !!!!!!

    Prettige wandeling verder.

    Fred

  • 13 September 2018 - 16:11

    Leonie :

    Haha Bert. Ik zou haar het adres van de pearl geven.

  • 14 September 2018 - 10:25

    Frans Van Hulst:

    ik denk dat de dames een andere bril moeten kopen loop ze

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Actief sinds 08 April 2013
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 130431

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2018 - 04 Oktober 2018

Camino del Norte en Camino Primitivo

25 Augustus 2016 - 24 September 2016

Orval/St Amand Montrond naar St Jean Pied de Port

03 Augustus 2014 - 16 September 2014

Maastricht naar Orval / St. Amand Montrond

29 Juli 2013 - 09 September 2013

Camino:St. Jean Pied de Port naar Santiago

Landen bezocht: