Komt toch allemaal goed. - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu Komt toch allemaal goed. - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu

Komt toch allemaal goed.

Door: Bert Konings

Blijf op de hoogte en volg Bert

23 September 2018 | Spanje, Santiago de Compostella

22 september van Pedrouzo naar Santiago de Compostella 20 km.

Het is rond elf uur, ik kan niet slapen. Emoties? Met 8 mensen liggen we op een kamer. Luxe bedden, keurig voor ons opgemaakt met lampjes, stopcontacten en....nee geen wekker, daar zorgen de pelgrims zelf wel voor. We liggen allemaal op maaiveld hoogte. De afgelopen weken gaan aan mij voorbij en ook de komende 10 dagen wanneer ik de kustplaatsen ga bezoeken probeer ik in mijn gedachten al vorm te geven. Allemaal eigenlijk niet nodig en niet belangrijk. Het loopt zoals de omstandigheden er om vragen of toelaten. Het hier zijn met alle pelgrims bijeen is een waardevol gegeven.
Ik denk ook aan meneer Lowa, die voor mij de ideale schoen heeft ontworpen. Eén telefoontje naar PK-Runningshop in Dodewaard en de schoenen waarop ik weer duizenden kms vooruit kan worden geleverd. Wel heeft hij sinds de afgelopen 15 jaren van elke schoen twee haakjes weggelaten zonder te overleggen, maar het is hem vergeven. Maar dat hij hiermee niet de lengte van de veters heeft aanngepast is een schoonheidsfoutje.
Ik weet het, in de vroege morgen wordt er al flink gepakt. Naast mij (op gepaste afstand) ligt een duitse jonge dame, die de gehele Francés heeft gelopen, met nog drie andere landgenoten. Ze wil heel vroeg in Santiago zijn. Waarom weet ze eigenlijk niet, maar ze kan niet wachten. En zo lijken meer mensen de laatste 20 km snel in de benen te willen hebben.
Ik er dus ook uit, even naar Santiago,naar de kathedraal.ik loop voor de derde maal het plein op, telkens anders, toch wel wat emoties. Het plein wordt voor 3/4 ingenomen door oldtimers. Er trouwt iemand. Ik en ook de overige pelgrims vallen niet op. Wie wel opviel, was mijn slaapje van de afgelopen nacht. De duitse jonge dame die naast me lag n vroeg op pad ging? Leuk dat wij juist elkaar de eerste gelukwensen konden overbrengen. Dan gepakt en gezakt rondlopen want inderdaad, meerdere ontmoetingen volgen. Dan toch eerst even afmelden en het getuigschrift ophalen. Niet dat ik het daarvoor doe, maar ik wil hem wel hebben. Naar het pelgrimsbureau, in de rij. Er zijn 8 loketten. De rugzak kan ik in bewaring geven. Handig, want als ik straks de kerk in wil mag de rugzak toch niet mee (veiligheid). Even uitrekenen dat duurt tenminste 3 uur voordat ik vooraan sta, nee, dan eerst onderdak verzorgen en naar het plein, gezellig. Om 6 uur is de rij korter, maar is er nog steeds aanzienlijk.Toch maar afhandelen. Dan anderhalf uur later hebben ze mijn getuigschrift aan de hand van mijn stempelkaart klaar. Er staat op: 815 km gelopen op de Camino del Norte. Ik ben het er niet mee eens, het was de Primitivo. De mevrouw achter het bureau zegt dat ik op de Norte ben gestart en het is dus goed. Dan maar geen getuigschrift, jammer van het in de rij staan. Uiteindelijk verscheurt ze het document en krijg ik wat ik wil hebben en volgens mij recht op heb. Intussen is het acht uur, de kerk is om half 8 begonnen zonder mij.
Natuurlijk eerst de rugzak ophalen en dan het avondmaal. Lekker eten en naar de albergue, douchen en omkleden, toch nog even een pilsje pakken.
Het leven van een pelgrim gaat niet over rozen, en zeker niet als je over finish bent......... ik zou zo graag even achter de schermen willen kijken............ Veel pelgrims gaan een dag later weer naar huis merk ik als ik in de albergue zondagmorgen vroeg alles wil meemaken. Taxi's zie ik aan- afrijden. Zij hebben dus weinig van de sfeer geproefd. Ik sprak een jonge vrouw, ze wordt om 05.00 uur opgehaald en gaat nog twee daagjes naar Madrid om daarna weer blij terug te vliegen naar Costa Rica. Maar zij zijn dan ook nog geen 74,9 en moeten woekeren met de tijd. Ik bof maar weer ik heb zondag een ontmoetingsdag op het plein bij de kathedraal, zonder plichtplegingen, alleen overige pelgrims feliciteren en natuurlijk de kerk met wierookvat om alles mee af te sluiten.. En dan maandag vertrek ik richting kust, ruim de tijd nog met rustdagen, om het rondje te maken. Ik wil toch nog dagelijks een verslagje maken met natuurlijk foto's om iedereen op de hoogte te houden, maar ook om mijn archief compleet te maken.

Buen Camino

  • 23 September 2018 - 04:32

    Leonie :

    Bert. Van harte gefeliciteerd met dit resultaat.Super gedaan en dank je wel dat we mee mochten " lopen" idvv je prachtige verslagen. Je bent een kanjer. Geniet van de komende dagen. Groeten uit Beneden Leeuwen.

  • 23 September 2018 - 06:33

    Gerry De Klein :

    Goedemorgen Bert,
    Van Harte Gefeliciteerd met het mooie resultaat dat je gehaald hebt het was weer geweldig om dit te mogen volgen via je prachtige verslage SUPER !!!!!!!
    Geniet nog van het mooie rondje dat je gaat maken.
    Groetjes ui Lauwe.



  • 23 September 2018 - 09:53

    Piet Van Den Bergh:

    Proficiat Bert!!! Proficiat met al die rijkdom die je telkens weer ten deel valt wanneer je zo op pad bent.
    Succes met de voettocht naar Finisterre en Muxia. Wij hebben destijds de kustroute vermeden i.v.m. de enorme hellingspercentages.

  • 23 September 2018 - 09:56

    Wim En Joke:

    Nou Bert dat heb je toch weer mooi beleefd. En wij ook trouwens op afstand.
    Proficiat en geniet nog daar en de rest van je parcours wat wij zeker ook weer volgen.
    Groetjes van ons

  • 23 September 2018 - 10:11

    Wij:

    Weer een ervaring rijker. Gefeliciteerd met deze prestatie. Wij hebben het idee dat het deze keer bijzonder goed gegaan is. Je hebt intussen ook al aardig wat ervaring. Geniet ook van je toetje en tzt een goeie terugreis. Bedankt voor je verslagen, we zien met belangstelling de laatste loodjes tegemoet.


    Groetjes van ons.

  • 23 September 2018 - 16:24

    Mari En Corrie:

    Proficiat Bert fijn dat alles zo goed gegaan is,wij hebben op afstand ook genoten van je verslag.
    Nog fijne dagen en groetjes Mari en Corrie

  • 24 September 2018 - 04:20

    Gerard:

    Goed gedaan jochie......een geweldige ervaring
    lijkt me.....door jouw reisverslagen op mijn manier
    de camino mee kunnen beleven...dank daarvoor!!

  • 24 September 2018 - 09:18

    Frans En Thea Van Hulst:

    Proficiat en nog veel plezier aan de kust

  • 24 September 2018 - 09:58

    Theo & Maria:

    Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie en zeker nu het 74.9 is. há há
    Bert wij hebben je verslagen met veel plezier gelezen, dank daarvoor.
    Nog fijne dagen richting kunst. En tot gauw.
    Groetjes uit Lauwe.

  • 24 September 2018 - 10:33

    Gerard En Riky:

    Beste Bert,
    Jouw missie is geslaagd nu je heelhuids in Santiago de Compostella bent aangekomen.
    We hebben enorm genoten van je kleurrijke verhalen die je hebt meegemaakt.
    Iedere dag weer nieuwe mensen ontmoeten met een eigen verhaal, maar heel vaak hetzelfde doel.
    Wij hebben in je verhalen ervaren, hoe de wisselende emoties een grote rol spelen in deze voor jou zo'n belangrijke pelgrimstocht. Ook weer steeds de veerkracht, dit is je positieve instelling,die je de kracht geeft om verder te gaan en de dingen te zien, met ogen die op dat moment een licht werpen op kunst en natuur.
    Een geweldige ervaring waar niet alleen jij trots op kunt zijn maar ook Ria, kinderen en kleikinderen. Een man,vader en opa met zoveel passie, kom je niet elke dag tegen. Ook hier is het leven door gegaan en hebben we door het mooie weer, genoten van een prachtige nazomer.Ik weet dat je van al het nieuws hier in ons kikkerlandje op de hoogte bent gebleven en dat ook gebeurtenissen die een diep gat hebben geslagen in onze samenleving je niet bespaard zijn gebleven. Ook jij. wetend van deze gebeurtenissen, moest elke dag weer opnieuw met deze wetenschap de draad opnemen, wij waren met velen jij was alleen.
    En toch gaat het leven verder en kijken we uit naar je thuiskomst, want volgende week ben je weer een met de Lauwse gemeenschap, kun jij verhalen naar ons en wij naar jou. Nogmaals Bert spreken wij grote bewondering naar je uit maar ook dankbaarheid, dat wij mee mochten genieten van JOUW geweldig reis.
    Hartelijke groeten,
    Riky en Gerard.

  • 24 September 2018 - 13:36

    Ad :

    Beste Bert, van harte gefeliciteerd met dit resultaat, je bent inmiddels een ervaren Santiago loper. Je hebt weer een andere route gelopen en dus weer een ander deel van Spanje kunnen bewonderen Wat natuurlijk heel leuk is, dat je steeds weer nieuwe en soms dezelfde mensen op je tocht tegenkomt.
    Met Google Earth op de I pad, naast me heb ik vanuit de luie stoel een deel van de tocht meegelopen.
    Daar blijft het bij, voor mij.


    Respect voor het volbrengen van deze, toch niet gemakkelijke route. Je kiest nooit de gemakkelijkste weg.

    Nog veel plezier gewenst de aankomende dagen.

    Ad en Nicoline

  • 24 September 2018 - 15:14

    Corry V Kraay.:

    Bert proficiat ,geweldig je heb ,het weer gedaan ,ik heb genoten van jou reis verslag . Gr Corry v Kraay

  • 24 September 2018 - 15:11

    Corry V Kraay.:

    Bert proficiat ,geweldig je heb ,het weer gedaan ,ik heb genoten van jou reis verslag . Gr Corry v Kraay

  • 24 September 2018 - 18:42

    Toon En Nollie:

    Bert van harte gefeliciteerd en wat een prestatie.Geniet nog van de laatste dagen ,dat is een mooie afsluiting.
    Groetjes Toon en Nollie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Actief sinds 08 April 2013
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 130428

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2018 - 04 Oktober 2018

Camino del Norte en Camino Primitivo

25 Augustus 2016 - 24 September 2016

Orval/St Amand Montrond naar St Jean Pied de Port

03 Augustus 2014 - 16 September 2014

Maastricht naar Orval / St. Amand Montrond

29 Juli 2013 - 09 September 2013

Camino:St. Jean Pied de Port naar Santiago

Landen bezocht: