Alles weer op zijn pootjes - Reisverslag uit Tríacastela, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu Alles weer op zijn pootjes - Reisverslag uit Tríacastela, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu

Alles weer op zijn pootjes

Door: Bert Konings

Blijf op de hoogte en volg Bert

22 Augustus 2013 | Spanje, Tríacastela

Dag 24 donderdag 22 augustus
21 km van O Cebreiro naar Triacastela

Nog voordat ik over vandaag begin, toch nog even de dag van gisteren compleet maken. Een zware dag maar dat had je al begrepen. Als de nood het hoogst is..... Ik sprak in de bar al met de vier dames die ik regelmatig tref, twee waarmee ik op dag vier al kennis maakte, één uit Dublin en één uit New York. En sinds enige tijd hebben zich ook 2 dames uit Denemarken erbij gevoegd. Zij waren wel op tijd en zeer begaan mijn lot. Als ik dan tegen tienen de was ga binnenhalen staat de Dublinse ook buiten en vraagt naar mijn situatie. Ik zeg in de hal te gaan slapen. Kom lekker bij ons op de grote kamer van 50 pelgrims. Wij slapen met ons vieren naast elkaar in twee stapelbedden en daar kun jij op de grond tussen liggen met je matrasje. Ik bedank haar op mijn manier en boven gekomen vinden ook de overige drie dames het prima. Als een voor mij bekende jongeman uit Korea, die studeert in Valencia en vanaf september gaat afstuderen, dit ziet, komt hij zijn matrasje aanbieden dat dikker is. Redelijk geslapen, maar toen vanmorgen om 5.00 uur de eerste pelgrims vertrokken heb ik snel hun bed ingenomen en geslapen tot 6.00 uur, toen het algemene licht aanging.
In O Cebreiro staat een mooi Palloza als museum ingericht. Een palloza is een rond gebouw/huis van natuursteen, laag in de muren en met een grote rieten kap tot bijna aan de grond. Som zonder ramen. In O Cebreiro worden nog wel enkele huizen van dit type bewoond.
Over gisteren wil ik nog wel kwijt, dat ik de provinciegrens naar Galicie ben overgestoken. Niet zomaar een grens. Daar wordt geen Spaans gesproken, maar Galicisch, dat lijkt op Portugees. Voor mij allebei onverstaanbaar.
Overigens voelde ik vandaag bij lichte beklimmingen toch wel de extra inspanningen welke ik heb geleverd. Desondanks kon ik genieten van de fraaie vergezichten, die er vandaag waren. Meestal worden hier de dalen gehuld in nevelen, wat nu ook het geval was, maar er bleef nog voldoende uitzicht over. Ik vertrok uiteraard in westelijke richting en had de volle maan als richtpunt. Tegen achten vervaagde echter dit schijnsel omdat de zon achter mij lijkt te zeggen: Laat maar zitter verder, ik doe het nu zelf wel rechtstreeks. En dat was al snel te merken, hoewel de temperatuur vandaar niet boven de 30℃ kwam. Een gedenkwaardig moment was de passage van de pas Alto de San Roque.
Daar staat een groot metalen standbeeld van een pelgrim die zich probeert te handhaven in weer en wind.
Ik was was blij om in Triacastela aan te komen. Een particuliere herberg opgezocht met wifi hoef ik tenminste niet daarom naar een bar.
Be ik net een half uurtje binnen komen twee bekende jongens ook aan dezelfde deur Het is de Koreaan waarvan ik steeds zijn naam vergeet, en zijn maatje sinds en week. Een Duitse jongen uit Hamburg, met een Nederlandse moeder. Ik trof hem ook reeds een week geleden. Hij gaat vanaf september afstuderen in biologie en spaans De reden van zijn camino is sportief maar zeker ook zin recente verleden waarin hij "dingen deed die hij niet had mogen doen".
Zo heeft ieder zijn redenen. De mijne.............?????


  • 22 Augustus 2013 - 21:31

    Corrie Van Gerven:

    Heel leuk bert veel succes

  • 22 Augustus 2013 - 21:52

    Jeroen, Wil, Iris, Lara, Madelon:

    Ha Bert,

    fijn om te lezen dat je een goed onderkomen hebt gevonden, tussen 4 dames nog wel! Overigens hadden we niet anders verwacht dan dat je je prima zou redden.

    Groeten uit Amersfoort en succes met de volgende etappes

  • 23 Augustus 2013 - 12:18

    Tonny Willems:

    Hallo Bert het begint nu op te schieten voor je.
    We zijn nu precies een week in functie. Deze week hebben hier 1835 pelgrims overnacht.
    Vergeet niet het Hollandhuis in Santiago te bezoeken. Adres Rua San Pedro 29, 800 meter van de Kathedraal je komt er langs. Het hollandhuis wordt ook bemand door Nederlandse vrijwilligers. Het is een soort VVV voor de pelgrims.

    Hasta Luego,

    Tonny.

  • 23 Augustus 2013 - 18:20

    Wim Uit Zwolle:

    Tot gisteren 616 km in 22 dagen.?.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Actief sinds 08 April 2013
Verslag gelezen: 755
Totaal aantal bezoekers 130277

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2018 - 04 Oktober 2018

Camino del Norte en Camino Primitivo

25 Augustus 2016 - 24 September 2016

Orval/St Amand Montrond naar St Jean Pied de Port

03 Augustus 2014 - 16 September 2014

Maastricht naar Orval / St. Amand Montrond

29 Juli 2013 - 09 September 2013

Camino:St. Jean Pied de Port naar Santiago

Landen bezocht: