Op weg naar de echte laatste etappe. - Reisverslag uit Negreira, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu Op weg naar de echte laatste etappe. - Reisverslag uit Negreira, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu

Op weg naar de echte laatste etappe.

Door: Bert Konings

Blijf op de hoogte en volg Bert

04 September 2013 | Spanje, Negreira

Dag 37 woensdag 4 september
34 km van Olveiroa naar Negreira

Een tocht met een bijzonder tintje. Het is zeven dagen geleden dat ik precies deze route in omgekeerde richting startte vanaf albergue Alegrin in Negreira op weg naar Finisterre. Toen nog bijna 200 km voor de boeg. Ik koos vanmiddag weer voor dezelfde albergue. Deze biedt wifi, een goed bed, airco, een magnetron om mijn koolhydraatrijk menue te verwarmen en het ligt ook nog eens aan de route. Dus waarom zou ik anders kiezen. Bij aankomst staat er nog slechts 22 km op het programma. Dan is het voorbij.
De route leverde dus geen verrassende natuur op, wel verrassende mensen. Kom ik op een heuvel een man tegen, die stond te wachten. Ik sprak hem aan, hij alleen Spaans en ik juist niet. Toch begreep ik dat er onder aan de berg iemand aan kwam, heel erg langzaamaan. Ik was fit, dus naar beneden, bood mijn arm aan, aan een vrouw waarvan ik me kan voorstellen dat haar lichaam niet zomaar op een hoger peil kan worden gebracht. Samen redden we het toch en onderwijl zie ik haar met en pater noster in de rechterhand. Ja ik kom uit Brazilië. Ik heb niet gevraagd naar de reden van de camino.......
Kom ik enkele fietsers tegen die kennelijk wat verkouden zijn. Geen probleem, het ene neusgat dicht en daar gaat ie. Z'n 48 weken per jaar ben ik dat ook. En ja hoor, ik spaar voortaan ook tissues uit, al is het denk ik niet overal gewenst.
Een barkeeper waar ik zojuist een bocadillo had gebruikt, kwam me in hoog tempo achterna, wel betaald, maar erger nog, ik ging de verkeerde kant op...
Ja, juist nu ik de bevolking zo hard nodig heb om de juiste weg naar de finish te vinden, willen ze zelfs tijdens hun welverdiende siësta de arme pelgrims de weg wijzen naar de heilige Jacobus.
Voor deze regio is de camino ook wel een uitkomst. Elke dag, zeven dagen per week moeten de pelgrims eten, drinken en slapen. En dat weten ze in Galicië. Kilometers voor aankomst staan er borden langs de weg of op de weg geschreven, dat hun aubergue gereserveerd kan worden met het telefoonnummer of het restaurant/bar, dat een pelgrimsmenue aanbiedt voor slechts negen euro. Heel logisch dat men tracht naar de gunst van de pelgrim te dingen.

Morgen dus de laatste 22 kilometers. Dat zal spannend worden ..... De Via Gladiola ??????

Tot morgen

  • 05 September 2013 - 00:45

    Hans En Helma :

    Bert ,
    We hebben genoten van je verslagen en we wensen je ook op de laatste dag fijne wandelkilometers toe .
    Succes en tot volgende week dan praten we nog LANG na met een lekker koud pilske .
    Groetjes , Hans en Helma .

  • 05 September 2013 - 09:30

    Riky En Gerard.:

    Beste Bert,
    Goed te horen dat er ook een weg terug is, al heb je die gelopen, de andere richting uit geeft nieuwe perspectieven. Zo gaat het altijd in het leven de weg terug is niet altijd boeiender, maar vaak wel bied het nieuwe mogelijkheden en vergezichten.Voor jou is deze weg de afronding van een tocht die 37 dagen mocht duren en die je een ander mens heeft gemaakt. Wij kijken uit naar de verhalen en de foto's die we van jou te horen krijgen.
    We hebben enorm genoten van je reisverhalen en iedere avond of morgen keken we halsreikend uit naar het nieuwe verslag. Het zal ook voor ons afkicken worden.
    Bert we wensen je nog mooie vakantiedagen toe een een voorspoedige reis a.s. maandag.
    Er resten ons nog vier verslagen, want ook je vakantie ervaring willen we graag delen.
    Vriendelijke groeten,
    Riky en Gerard.

  • 05 September 2013 - 13:10

    Wim Uit Zwolle:

    Hallo Bert, bestaan er ook on-echte etappes ?
    De laatste etappe wordt je gedragen.
    Besef dat ge van stof zijt.

  • 05 September 2013 - 14:26

    Wim Uit Zwolle:

    Okee Bert, voor je vlijt krijg je een 9.
    Spiritueel vonden we het wat minder, een zesje ?
    Met een klik op de juiste knop kun je al je verslagen in een album laten omzetten.
    Daarvoor vinden we het in Zwolle dan toch echt een beetje te mager.
    Dus wat dat betreft krijg je deze album niet op jullie receptie aangeboden.
    Ondertussen zie ik een jonge buurvrouw voorbij kreupelen.
    Linker onderbeen in het gips.

  • 05 September 2013 - 21:25

    Willy Van Raaij:

    Hallo Bert,
    Deze vakantie week heb ik al je reisverslagen gelezen als een boek. Heb genoten en vind het een bijzondere prestatie! Gefeliciteerd!!!! Geniet nog en tot ziens in Lauwe.
    Groeten Willy en Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Actief sinds 08 April 2013
Verslag gelezen: 722
Totaal aantal bezoekers 130269

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2018 - 04 Oktober 2018

Camino del Norte en Camino Primitivo

25 Augustus 2016 - 24 September 2016

Orval/St Amand Montrond naar St Jean Pied de Port

03 Augustus 2014 - 16 September 2014

Maastricht naar Orval / St. Amand Montrond

29 Juli 2013 - 09 September 2013

Camino:St. Jean Pied de Port naar Santiago

Landen bezocht: