De laatste ronde - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu De laatste ronde - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu

De laatste ronde

Door: Bert Konings

Blijf op de hoogte en volg Bert

07 September 2013 | Spanje, Santiago de Compostella

Dag 39-40-41 6/9, 7/9 en 8/9 Santiago de Compostelle

Ik was gisteren zo gelukkig met mijn zoveelste diploma, dat ik vergat om de wandeldag te evalueren.
Iets meer dan 22 km. Lekker laat uit bed en ontspannen om 08.45 uur vertrokken, wat kan mij gebeuren. Afgezien van enkele flinke toevallige onbedoelde omwegen verwacht ik geen beren op de weg. Maar dan tegen 12.00 uur ja hoor, toch een ontbering zoals ik die op de hele camino, 37 dagen lang, nog niet heb meegemaakt tijdens het wandelen. Het is zelfs zo, dat ik mijn notitieboekje pak, om dit feit voor de eeuwigheid vast te leggen. Zevenendertig dagen blijf ik er tijdens de wandeling van verschoond en nu gebeurt het dan toch tijdens de finale.
Ik was er voorbereid, want thuis had ik al bij het inpakken van mijn rugzak ruimte gereserveerd om de gevolgen van dit onheil tot en minimum te beperken. Maar ja, als je het dan toch 37 dagen lang niet hoeft te gebruiken, verwacht je op de allerlaagste dag, zo'n 3 uren voor de finish, toch niet dat je er alsnog door overvallen wordt. Ik hoef mijn beschermingsmiddelen niet uit mijn rugzak te pakken, ik wordt er niet nat van, maar toch enkele stippeltjes.
En dan juist op het moment dat de onverharde weggetjes achter mij liggen en dat ik op een goed geplaveide weg de laatste kilometers naar de kathedraal denk te kunnen gaan maken voel ik mijn eerste steentje in de schoen. Doorlopen of toch niet. Nee, die moet er uit. Toevallig zie ik een bushalte met zitbankje. Dit is niet alleen het eerste steentje , maar ik realiseer me nu ook, dat dit de eerste keer is dat ik tijdens de wandeling mijn schoenen uit doe.
Vanmorgen, vrijdag, wordt het toch wat kouder in de stad. Ik besluit om mijn pijpen van de broek er aan te ritsen. Twee afritsbroeken, hetzelfde model, wel andere kleuren, dus een stel pijpen meegenomen. Rits ik aan de schone broek, geen gezicht, dan toch maar aan de broek welke ik aan had. Ook geen gezicht. Zouden de zonnestralen dan toch hun werk doen.
En zo zijn er meer details, waarop je gaat letten als de thuisreis aanstaande wordt. Zo heb ik een goedkope schaar gekocht, (want die mag niet door de douane), om mijn snor wat te fatsoeneren. Ook de nagels zijn weer te lang. Ja alles gaat door tijdens de camino nou alles.....
Vrijdagavond naar de H.Mis geweest in de kathedraal. Het wierookvat werd geslingerd, wat voor de aanwezige pelgrims altijd iets extra's met zich meebrengt.
Zaterdagmiddag komt Toos aan in Santiago. We hebben afgesproken samen wat te eten om zo de camino af te sluiten, gezellig.

Hiermee sluit ik ook mijn dagverslagen af. Ik vond het leuk om te doen, maar ik merk dat ik nog wel woorden genoeg heb, maar niet meer voldoende stof om een zinvol verhaal te maken.
Maandagmiddag vlieg in naar Barcelona om daar na een 2 uur durende tussenstop weer richting de Lage Landen te vliegen.
Oh ja, naar het vliegveld wordt het natuurlijk een heerlijke wandeling van zo'n 8 km.
Ik zie er naar uit om iedereen weer te ontmoeten, Ria natuurlijk, maar vooral ook Iris, Sam, Lara, Niene en Madelon, die ik ongetwijfeld goed zal moeten uitleggen, waarom zij toch zes weken lang Opa Bert niet hebben gezien.
Maar dat ga ik goedmaken, reken daar op!!
Ook ga ik het snel goedmaken als ik mogelijk enkele kilo's ben kwijtgeraakt

Mijn abonnementhouders en volgers en andere geïnteresseerden bedankt voor de interesse in mijn camino. Mogelijk zie ik jullie op 14 september en zal dan ook vertellen waarom ik zo nodig zes weken van huis wilde.

Gegroet vanuit Santiago de Compostella,

Ik had een Buen Camino

Bert

  • 07 September 2013 - 11:31

    Mart En Ted:

    Dag Bert,
    Geniet nog van je laatste dagen. We wensen je een goede terugreis en tot ziens op 14 september.
    Groeten, Mart en Ted

  • 07 September 2013 - 11:50

    Riky En Gerard.:

    Beste Bert,
    Wij dachten enkele dagen geleden dat het ook ons laatste reageren zou zijn, echter gisteravond gingen we heel onrustig naar bed, omdat er geen bericht was vanuit Santiago de Compostella. Je vraag je dan al snel af wat zou er zijn en gelukkig dan bovenstaande groet.
    Dat de de broekspijpen niet meer kleuren, de nagels te lang worden en de snor de druppels vast gaan houden zijn allemaal van die laatste makkementen die het leven uiterlijk beinvloeden. In je laatste verhaal klinkt toch een Bert die voldaan kan terugzien op een geslaagde missie. Wat ons wel heeft verbaasd dat een paar druppels regen je compleet overstuur kunnen maken, ik kan je vertellen en geruststellen, dat ook heel Maas en Waal op dit moment met hetzelfde probleem zit. Wij gaan ons ook opmaken voor wat onstuimig weer. De kermis zal gedeeltelijk verregenen, maar in huize Koning zal maandagavond de ZON schijnen, het zal niet deren wat je aan hebt en of nagels en snor te lang zijn. Ria zal je heerlijk in haar armen sluiten met al je onhebbelijkheden.
    Bert, nogmaals goede reis toegewenst.
    Riky en Gerard.

  • 07 September 2013 - 14:26

    Ons:

    Hoi Bert,

    Ik heb nog 'n tip voor je voor je diploma-verzameling:
    Van schiphol naar huis lopen is op het grote totaal ook niet meer zoveel. Dat was je waarschijnlijk toch al van plan want je verwacht ons pas de 14e september in de Rosmolen.

    Goede thuisreis gewenst door ons

  • 07 September 2013 - 15:05

    Bram En Berry:

    Lieve Bert,

    De laatste dagen zijn nu echt geteld in Spanje en we hebben met heel veel plezier je gevolgd.
    Zoals we al eerder schreven: veel bewondering en respect!!!
    Ria,de kids en kleinkids zullen je maar wat graag knuffelen maandag.
    Hele goeie terugreis gewenst,geniet nog even van het mooie weer,hier is het helaas wat minder aan het worden.
    En tot 14 sept.wij zijn er graag bij!!

    Lieve groet
    Bram en Berry.

  • 07 September 2013 - 15:11

    Wim Uit Zwolle:

    29 dinsdag 27 augustus 2013 22 767 naar Santiago de Compostella Na rijp beraad toch naar de finisch
    30 woensdag 28 augustus 2013 22 789 naar Negreira Een nieuwe ronde
    31 donderdag 29 augustus 2013 34 823 naar Olveiroa Van harte welkom
    32 vrijdag 30 augustus 2013 19 842 naar Cee Genieten van zon, zee en stranden
    33 zaterdag 31 augustus 2013 14 856 naar Finisterre Mijn tweede reisdoel
    34 zondag 1 september 2013 30 886 naar Muxia Mijn derde reisdoel bereikt
    35 maandag 2 september 2013 14 900 rondom Muxia Snipperdag goed besteed
    36 dinsdag 3 september 2013 33 933 terug naar Olveiroa Nog even bikkelen na een snipperdag
    37 woensdag 4 september 2013 34 967 terug naar Negreira Op weg naar de echte laatste etappe
    38 donderdag 5 september 2013 22 989 terug naar Santiago de Compostella Diploma ? ? Natuurlijk ! ! ! !
    39 vrijdag 6 september 2013 1 990 de laatste ronde de laatste ronde
    40 zaterdag 7 september 2013 1 991 op s;ippers ? op s;ippers ?
    41 zondag 8 september 2013 1 992 boodschappen doen boodschappen doen
    42 maandag 9 september 2013 8 1000 naar vliegveld naar vliegveld
    dag datum km totaal GEFELICITEERD BERT KONINGS

  • 07 September 2013 - 17:22

    Ben En Dily:

    Hoi Bert
    Gefeliciteerd met al je diploma's en we willen je een goede thuisreis wensen.
    En Ria verwen hem maar een beetje want hij heeft t verdiend.
    Groeten van Ben en Dily

  • 07 September 2013 - 19:24

    Wim En Joke:

    Hoi Bert,
    Daar zijn we dan weer nadat ik 'n weekje uit de roulatie ben geweest.Inmiddels
    weer bijgelezen en ben blij dat bij jou alles goed en volgens plan is verlopen.
    En alweer 'n diploma, je koffer zou er bijna te zwaar van worden. Geweldig
    allemaal. Geniet nog lekker even want de tijd begint te dringen, maar jullie
    zullen zeker ook heel blij zijn straks allemaal lekker samen te zijn. Geniet ook daar
    weer van. We wensen je dan ook 'n hele goeie thuisreis en tot zaterdag.
    Lijkt me helemaal leuk .
    Groetjes Joke en Wim

  • 07 September 2013 - 20:37

    Gerard Ouwens:

    Hallo Bert,
    Oranje ontsnapt opnieuw in Tallinn. "Het vertrouwen vloeide weg", aldus Van Gaal.
    Jij bereikte de finale;Van Gaal nog even niet.
    Santiago - Finisterre en terug; bijna 200 km; terecht een extra diploma.
    Morgen een heerlijke wandeling van slechts 8 km plus de vliegreis huiswaarts.
    Geweldig, veel respect.
    Tot ziens en hartelijke groet van
    Gerard en Riet uit Den Bosch.

  • 07 September 2013 - 21:37

    Joke:

    Hoi die Bert
    Hier voor de laatste keer een mailtje van mij Proficiat al weer een diploma,
    om apetrots op te zijn . Ik wens je morgen nog een prettige dag.
    En maandag weer een goede reis terug

    Groetjes en tot gauw Joke

  • 07 September 2013 - 22:47

    Ton En Wil:

    Ha Bert,
    Leuk dat we je hebben kunnen volgen op jou reis.
    Dat je er van genoten hebt is heel duidelijk.
    We wensen je een prettige terugreis toe.

    Groetjes Ton en Wil

  • 08 September 2013 - 14:54

    Koos En Drea:


    Hoi Bert
    Wat heerlijk voor je dat jij je doel bereikt hebt en je waardevolle papier in je bezit. Wij feliciteren je van harte en wensen je een goede thuisreis en een heel hartelijk welkom thuis toe. Aan Ria en het thuisfront zal het zeker niet liggen na zoveel dagen afwezigheid maar wij willen alvorens jouw hartelijk danken voor je mooie boeiende en interessante verhalen die we zo thuis gestuurd kregen en waar we enorm van hebben genoten. Bert nogmaals bedankt en het ga je goed!

    H.Gr. Koos en Drea

  • 08 September 2013 - 16:35

    Anny En Jos:

    Hallo AJP, op de valreep toch nog een berichtje van mij. Helaas ben ik door technische
    problemen (dementerende ijzeren hein) ruim een week verstoken gebleven van je berichten over deze mooie tocht.
    Vandaag heb ik al je verhalen gelezen vanaf de tweede ronde. Het meest opvallende voor mij was
    dat ik kon merken aan je manier van schrijven, dat er iets was volbracht, een "last" van je schouders
    was gevallen; 't was allemaal nog wat luchtiger; ik proefde enige nonchalance (positief bedoeld); wat nu nog komt is heel leuk meegenomen.
    Zeker het tweede deel was weer een genot om te lezen; leuk om steeds weer al die mensen
    tegen te komen, die ook weer hun verhaal hebben. En dan de beschrijving van de natuur.
    Bert we hebben enorm van je genoten. Bij het lezen van het laatste verslag merkte ik dat wat geëmotioneerd werd.
    Ik ben er trots op zo'n broer te hebben. Tot 14 september.

    Anny en Jos

  • 08 September 2013 - 22:16

    Ad En Nicoline:

    Hoi Bert

    Ja, het zal wennen zijn voor je, afkikken, niet elke dag weer nieuwe vrienden en vooral vriendinnen maken, of "ouwe" tegenkomen, of wel natuurlijk, in lauwe kom je die ook tegen.
    Ja valt in Lauwe met de kont in de kermis, ook wel gezellig.
    geen diploma,s meer, niet elke dag nieuwe ervaringen opdoen, een slaapplek hoef je niet meer op te zoeken en het bier staat op de vaste plek en de was doe je ook niet meer zelf, denken wij.
    Prachtige verhalen hebben we gelezen, er is een journalist aan jou verloren gegaan en wij kunnen dat weten, toch?
    dit zijn weken, die je nooit, nooit meer zult vergeten, waar je vaak aan terug zult denken, maar terug
    bij je lief, kinderen en kleinkinderen maakt alles goed.
    Goede vlucht gewenst en alvast tot woensdag.

    Nicoline en Ad

  • 09 September 2013 - 21:56

    Karin Van Gent:

    Hoi die Bert,
    We hebben grote bewondering voor wat je deze weken hebt gedaan!!!! Met veel plezier hebben we je prachtige verslagen gelezen.Welkom thuis in Nederland en haal je regenpak maar vast uit je rugzak.....
    Vele groetjes uit Dreumel,
    Geert, Karin, Noah en Nout

  • 10 September 2013 - 00:44

    Wim Uit Zwolle:

    Hoi Bert, voor degenen die niet beter weten,
    zit je nog steeds in Spanje,
    kijk maar linksbovenaan deze site,
    bij de vlaggetjes.

  • 14 September 2013 - 17:13

    Corry:

    Hallo Bert en Ria.
    Nog bedankt voor de heel gezellig middag,Ik heb echt genoten,van je flim, en alles wat er op de tafel lag, heel interesant. en tot slot ook nog het mooie koorwat gezellig.
    Bedankt Gr Corry.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Actief sinds 08 April 2013
Verslag gelezen: 826
Totaal aantal bezoekers 130272

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2018 - 04 Oktober 2018

Camino del Norte en Camino Primitivo

25 Augustus 2016 - 24 September 2016

Orval/St Amand Montrond naar St Jean Pied de Port

03 Augustus 2014 - 16 September 2014

Maastricht naar Orval / St. Amand Montrond

29 Juli 2013 - 09 September 2013

Camino:St. Jean Pied de Port naar Santiago

Landen bezocht: