wat een fel venijn in de staart - Reisverslag uit Périgueux, Frankrijk van Bert Konings - WaarBenJij.nu wat een fel venijn in de staart - Reisverslag uit Périgueux, Frankrijk van Bert Konings - WaarBenJij.nu

wat een fel venijn in de staart

Door: bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

06 September 2016 | Frankrijk, Périgueux


Dag 12 6 september van Sorges naar Perigueux 23 km

Ja, dat was lekker gisteren, het eten ging goed, het afrekenen minder. Dergelijke bedragen worden natuurlijk met de creditcard  betaald, maar op het terras te weinig wifi voor zulke bedragen ha ha, , dus mosten we naar binnen, hiermee is ook de veelvoud van de emails van gisteren verklaard.
Toch goed geslapen en om 07.uur de deur uit, want dan is de bakker open. Ja, tenminste als hij deze week geen vakantie heeft. Dan zonder ontbijt op stap. Niks bijzonders, maar ook 15 km verder nog niks, alleen maar bossen die overigens bij een temperatuur die weer oploopt tot net boven de 30 graden goed van pas komen. Rechts de uitzichten over akkerbouw en veel zonnebloemen met links het bos met nog linkser  de zon.  Zo ging het kilometers door.  Dan kom ik op een parkeerrein, nog 12 kilometer. Lijkt me een ideale plaats om dan toch maar mijn noodrantsoen te gebruiken. Inderdaad ideaal. Ik zit net op mijn rugzak onderuit, komt er een auto met NL nummerbord. Mensen in de buurt op een camping en willen een eindje stappen. Ze zien mij met mijn tuc, en willen alles weten. Ik praten en ja hoor, wij hebben een koelbox bij ons wil je een appel, een pakje drinken, een mueslyreep?, ja ik lus weer alles dus kom maar op. Het werden van alles twee. Echt gastvrij toch die mensen uit LIMBURG!!!  De mueslyreep heb ik weer bij het noodrantsoen gedaan. Ik lees nog 4  km naar mijn einddoel van vandaag en dat er nog een Intermaché te verwachten is. Dat moedigt aan. Maar de weg die daar naar toe leidt brengt veel lijden. Langs de grote weg, in de volle zon. Ik zal niet oplepelen wat er in mijn tas ging , maar alles was koud en lekker. Dan Perigueux de stad  uit de dertiende eeuw.  Belangrijk voor de pelgrim is naturlijk de kathedraal Saint Front die de naam draagt van de man die het christendom in derde eeuw naar de Dordogne bracht. Zijn relieken liggen in deze kathedraal. Verder een mooie middeleeuwse binnenstad met kleine straatjes en gebouwen uit de Romeinse tijd. Ik de
kathedraal krijg ik een stempel in mijn credencial. Dan een slaapplaats. Niet zo moeilijk, het  wordt Gite "Amis de Saint Jacques". Goede ontvangst door een echtpaar, goed bed, dus dat is weer in orde. Nog even de stad in en op tijd  naar bed. Maar ja, bij de voordeur staat een pelgrim. Hij heeft gebeld maar kan niet meer binnen en het echtpaar is weg. Geen probleem, ik neem mijn verantwoordelijkheid. Pelgrims onder elkaar. Een Belg, dus dat communiceert handig. Daar de toile en douche, pak dit bed maar, hier is de koelkast een euro per stuk, de radijsjes en tomaatjes zijn grati , zoals een goede gastheer hoort te doen. Hier is een sleutel als je nog weg gaat. Ik laat hem achter en ga de stad in. Om 22.00 terug op kom bij mijn kamer. Staat de "directie " me op te wachten. Boos, héééééél boos, waar ik het lef vandaan haal om een vreemde man in hún huis binnen te laten. Jij bent toch geen eigenaar, dat wil je in je eigen huis toch ook niet. Enz.enz.enz.enz.enz.enz.enz.enz.enz.enz.enz.enz...ik maak met een diepe buiging mijn excuses zeg dat pelgrims elkaar altijd helpen, en beloof dat ik de 15 euro zal betalen als hij dat niet doet. Dan toch maar naar bed en mijn verhaal doorsturen.

  • 07 September 2016 - 09:08

    Ons:

    Je bent een echte bofkont want soms lijkt het me een voordeel dat je nederlands wellicht beter is dan je frans. Het kan zo maar zijn dat als je alles begrepen had je misschien wel weer in de open lucht had geslapen. Maar misschien was eind goed weer alles goed!!!! En die € 15,- wil misschien wel iemand sponsoren.
    Toch een leuke ervaringen goed voor je CV. Ik neem wel aan dat je die mensen beloofd hebt met Kerst een kaartje te sturen, verwijzend naar de herberg en de stal.
    Gr. ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Actief sinds 08 April 2013
Verslag gelezen: 465
Totaal aantal bezoekers 130261

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2018 - 04 Oktober 2018

Camino del Norte en Camino Primitivo

25 Augustus 2016 - 24 September 2016

Orval/St Amand Montrond naar St Jean Pied de Port

03 Augustus 2014 - 16 September 2014

Maastricht naar Orval / St. Amand Montrond

29 Juli 2013 - 09 September 2013

Camino:St. Jean Pied de Port naar Santiago

Landen bezocht: