loopt met een sisser af - Reisverslag uit Périgueux, Frankrijk van Bert Konings - WaarBenJij.nu loopt met een sisser af - Reisverslag uit Périgueux, Frankrijk van Bert Konings - WaarBenJij.nu

loopt met een sisser af

Door: bert

Blijf op de hoogte en volg Bert

07 September 2016 | Frankrijk, Périgueux


Dag 14  7 september van Perigueux naar Chateau de Puyferrat 26 km.

In bed gaat gaat er toch wat door me heen, wat als hij te laat thuis komt, 22.00 uur is lichten uit. Mag hij dan nog binnen, hoe zit het dan met de sleutels enz, enz, mijn schuld, zal ik dan het land nog wel uitmogen. Is het handig om alvast het telefoonnummer op te zoeken van die minister, hoe het hij ook al weer, Bert Bert.....  Om half elf hoor ik opgewonden gesprekken. Mij is verzocht om er niet bij te zijn, dus op afstand, en in het Frans. Ik begijp wel dat het voorval besproken wordt, maar zonder Marechaussee of Gendarme.  Stelt me gerust en ik kan gaan slapen.
Zeven uur had ik afgesproken en daar hou ik me aan. Het ontbijt dat ik meekrijg ligt al klaar. Een vervangende mevrouw is poeslief en wenst me een "bon voyage". Als ik dan beneden mijn schoenen aandoe komt de man van het echtpaar voorbij, nors voor zich uitkijkend zonder woorden. Mijn dag kan niet meer stuk. Ook niet als ik even later weer langs de kathedraal loop en denk dat het kaarsje van gisteren toch zijn diensten heeft bewezen.
Dan toch weer de draad van alledag, teminste van de laatste 13. Goed lezen en kijken naar de route, geen fouten maken en de komende 4 uren zijn belangrijk omdat de temperatuur dan nog onder de 30 graden is. Ja hoor, daar is een collega, uit Dyon. Loopt vandaag de eerste dag van de negen die hij gepland heeft. Ook zijn eerste camino-ervaring. We lopen een eind samen op, maar op zo'n smal pad is het veel achter elkaar lopen. Hij gaat lunchen met het brood dat ie van thuis mee had gebracht. Ik heb mijn ontbijt al op en loop door. Sjonge wat is het warm al je dan een lange rechte weg krijgt met aan de ene kant lage maïs en de andere akkerbouw. De zon grijpt zijn kans. Komt een auto tegemoet. De politie, zou het dan toch nog.......??  Hij vraagt me of het goed gaat en of ik voldoende water bij me heb, natuurlijk. Verderop 4 dames thuis op een terras. Ik vraag toch maar even fris water en hoor dat weer 35 graden is. Veel onder de dertig is er deze weken niet. De dag niet te lang maken en op mijn beschrijving zie ik verderop een camping naast de route, doen. Zelfs een Lidl zie ik bij het naderen, dus daar mijn avondeten gaan verzorgen. Op de camping ben ik één van de drie. Ik krijg er als cadeau het gebruik van een tentje met opgeblazen 2-persoons luchtbed bij, past er net in. Wel zelf het tentje opzetten. Als ervaringsdeskundige geen probleem. Douchen, de was in de struiken en rusten maar. Wat een leven hebben die pelgrims!!!
Tot morgen.

  • 07 September 2016 - 21:23

    Tednijssen:

    Hallo Bert,

    Het blijft een avontuur, natuurlijk met al zijn bekoorlijkheden en soms een minpuntje op de loer. Voor jouw als ervaringsdeskundige toch niet zo`n probleem ?? Wat een temperaturen dag in dag uit, of wen je er toch een beetje aan ? Het is bijna een dagtaak hè, hoeveel km. zal en kan ik lopen, wat zal ik eten en drinken, waar staat mijn bedje gespreid ? of toch slapen in de buitenlucht ?? En het gezegde, prijs de dag niet voor het avond is past wel in jouw straatje .Maar inderdaad vele wegen leiden naar Rome. ( al moet je daar niet zijn natuurlijk ) Nou Bert, een goede vooruitgang, nog vele mooie ontmoetingen, verder vele goede wensen van ons.
    Met een hartelijke groet, Mart en Ted Nijssen

  • 07 September 2016 - 21:25

    Piet En Lia Vande Bergh:

    Goed te lezen dat het ondanks de hitte zo goed met je gaat.
    We weten niet welke route je precies loopt, maar stel dat je via Auvillar loopt, is het toch leuk om door te geven daar dat onze oudste dochter Sabine daar woont en zelfs ter plekke een mini-camping heeft.
    De wandelpelgrimsroute loopt hier langs. Heel veel pelgrims komen aan haar huis (zuchtend) voorbij. Na de brug over de Garonne, linksaf (le Port) en na ongeveer 300 m. rechtsaf een super steile weg omhoog naar het stadje. Bijna beneden aan deze weg(Chemin de Peyrat) woont Sabine en haar vriend François.
    Ze zouden het zeker leuk vinden jou te ontvangen!

  • 08 September 2016 - 19:26

    Anny En Jos:

    Hallo AJP

    Je maakt de laatste dagen nogal wat mee; ik heb nog niet eerder meegemaakt, dat iemand heel, en nog wel met 6 é 's, boos op jou is geweest. Maar wij staan achter je; je had het jezelf nu nog kwalijk genomen als je je collega buiten had laten staan. Trouwens is je frans zo goed dat je iemand die heel boos kunt verstaan? Ik denk dat lichaamstaal ook boekdelen spreekt. Wij wensen jou alle sterkte in die hitte en goed vervolg van de camino. Ik kan trouwens best begrijpen dat je deze "beruchte" niet dag 13 hebt genoemd maar net als de vorige dag: dag 12.
    Gr Anny en Jos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Actief sinds 08 April 2013
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 130063

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2018 - 04 Oktober 2018

Camino del Norte en Camino Primitivo

25 Augustus 2016 - 24 September 2016

Orval/St Amand Montrond naar St Jean Pied de Port

03 Augustus 2014 - 16 September 2014

Maastricht naar Orval / St. Amand Montrond

29 Juli 2013 - 09 September 2013

Camino:St. Jean Pied de Port naar Santiago

Landen bezocht: