Over de Pyreneeën - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu Over de Pyreneeën - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu

Over de Pyreneeën

Door: Bert Konings

Blijf op de hoogte en volg Bert

30 Juli 2013 | Spanje, Roncesvalles

Dag 1, dinsdag 30 juli.
26 km. van St. Jean de Pied de Port via de pas van Cisa naar Roncesvalles.

Om 07.00 uur de deur uit. De twee zussen lagen nog op bed, want zij maken van deze tocht twee etappes. Goed geslapen, een wolkenloze lucht, een lichte bries geen sneeuw in de bergen en een goed humeur moesten mij naar Roncesvalles brengen.
Door deze ideale omstandigheden konden we gebruik maken van de route Napoleon, de wat hogere pas, inspannender maar ook veel mooier. De route Napoleon is ruim 200 jaar oud en werd aangelegd om Napoleon snel naar het zuiden te kunnen oprukken. Zo snel als hij zal ik het niet doen, maar dat was ook geen inzet.
Met het verstrijken van de tijd werd mijn schaduw korter en de temperatuur hoger. In vijf uur ruim moest ik een hoogteverschil van 1250 meter overbruggen. Ik had het al op papier gezien, maar merkte nu wat dit in de praktijk wil zeggen. Voor mij werd het de grootste inpanning welke ik tot nu toe geleverd heb. Maar de wetenschap dat dit een van de meest moeilijke etappes is, geeft mij vertrouwen in de komende zes weken. Ik kreeg er veel voor terug, want de fraaie vergezichten over de Pyreneeën, boomloze bergruggen, almenweiden en beukenbosen waren indrukwekkend. Daarnaast alle herinneringstekens welke door de pelgrims zijn geconstrueerd. Welkom was de Roelandsbron, vlak voor de top, waar de wandelaars zich kunnen opfrissen. Roeland was een christelijke held in de tijd van Karel de Grote, die het leven liet in de strijd tegen de ongelovigen. De afdaling naar beneden was mogelijk nog lastiger. Met veel steenslag en constante steile afdaling was er ruim een uur uiterste concentratie nodig om niet onderuit te gaan. Hier gingen voor het eerst mijn rechterknie een rol spelen en moest ik enkele keren en pas op de plaats maken. Om 14.00 uur kwam ik in de abdij van Orreaga/Roncesvalles!. Moe, voldaan, tevreden en dankbaar, dat ik deze toch wel zware etappe zonder blessures en niet oververmoeid, tot een goed einde had gebracht. In deze abdij is onze dorpsgenoot Tonnie Willems aanvoerder van de vrijwilligers en zal over 14 dagen zelf aanwezig zijn. De groeten van hem aan alle vrijwilligers werd met herkenning begroet. "Heeft hij jou gestuurd??" Heerlijke douches en met zoals het laat aanzien lekker harde bedden moeten mij weer klaarstomen voor de etappe van dinsdag. Maar als ik de lectuur goed gelezen heb was het vandaag mede de zwaarste van deze camino en wordt het morgen wat rustiger, maar dat zien we dan wel weer.
Vanavond heerlijk vis gegeten in het restaurant behorende bij de abdij. Een gezellige tafel met een jonge dame wonende in Londen, geboren in Parijs en jongeman uit Portugal.
Tevens wifi, dus na het eten maar aan de slag. Zo zie je toch dat veel mensen contact houden met het thuisfront.......

  • 30 Juli 2013 - 21:56

    Wim En Joke:

    Nou zo zie je maar, als je het zelf in de hand hebt gaat het toch beter, dat
    openbaar vervoer is ook niet alles.
    Fijn dat het goed gegaan is en vooral zo doorgaan en vooral lekker genieten.
    Succes en groetjes van ons
    Wim en Joke

  • 30 Juli 2013 - 22:22

    Koos En Drea:

    Nou Bert het begin is er en wij volgen jouw op de voet.Het wordt vast'n hele mooie tocht en geniet van alle momenten dan genieten wij met je mee!Toi Toi Toi.tot de volgende keer. Koos en Drea.

  • 31 Juli 2013 - 10:33

    Iris En Lara:

    Opa Bert oma Ria heeft net het verhaaltje voor gelezen wat je geschreven hebt.
    Wat hebben wij toch een super opa.
    Stevige knuffel van Iris en Lara.
    Opa Bert weet je we zijn nu aan het logeren bij oma Ria dan is ze niet zo alleen doei.

  • 31 Juli 2013 - 16:48

    Joke:

    Hallo Bert
    Hier is het nu lekker weer. En alles gaat goed hier.
    Leuk om je te volgen . Ga zo door succes en de groetjes Joke

  • 02 Augustus 2013 - 22:28

    Gerda Van Dinter:

    Erg leuk je verslag te lezen en ook de reactie van je kleinkinderen !!!1

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Actief sinds 08 April 2013
Verslag gelezen: 1156
Totaal aantal bezoekers 130638

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2018 - 04 Oktober 2018

Camino del Norte en Camino Primitivo

25 Augustus 2016 - 24 September 2016

Orval/St Amand Montrond naar St Jean Pied de Port

03 Augustus 2014 - 16 September 2014

Maastricht naar Orval / St. Amand Montrond

29 Juli 2013 - 09 September 2013

Camino:St. Jean Pied de Port naar Santiago

Landen bezocht: