Ik kom op dreef - Reisverslag uit Larraga, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu Ik kom op dreef - Reisverslag uit Larraga, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu

Ik kom op dreef

Door: Bert Konings

Blijf op de hoogte en volg Bert

31 Juli 2013 | Spanje, Larraga

Dag 2 woensdag 31 juli.
28 km van Roncesvalles via de Passo Erro naar Larrasoaina.

Vanmorgen om 06.30 uur vertrokken na een goede nachtrust, want om 10.00 uur gingen de deuren dicht dus moest ik wel binnen zijn en was dus uitgeslapen.
Al snel kwamen de heuveltjes en dalen in zicht, hoewel deze dag toch als middelzwaar te boek stond.
De kleine pijntjes welke ik vanaf de Pyreneeën had overgehouden meldden zich weer. Mijn normale tempo werd in korte tijd teruggebracht tot een pelgrimstempo. Dat wil zeggen, zolang het maar vooruit gaat, komen we zeker bij ons doel. En dat doel was vandaag Larrasoaina. Vandaag waren er opvallend veel bouwsels welke door de pelgrims gemaakt worden. Ik hoop met enkele foto‘s het een en ander te kunnen laten zien.
Bijna op en heuveltop om ongeveer 10.00 uur bedacht ik dat het wel eens ontbijttijd zou kunnen zijn. Omdat mijn rugzak voor mijn gevoel wel erg zwaar was, ben ik aan mijn noodrantsoen begonnen dat ik van Ria had meegekregen. Zo werd mijn maag gevuld en werd de rugzak dus lichter.
Vooral de afdalingen blijken erg lastig omdat het gevaar dreigt dat je onderuit gaat loop je soms te krampachtig. Want de controle op de benen wordt tijdens de dag wel minder.
Volgens het boekje staat er 8 uur voor de tocht naar Larrasoaina en ik deed het in 7 uur zonder extra veel inspaning. Dus dat geeft me een veilig gevoel voor de komende weken.
In de finishplaats was een herberg snel gevonden. Minder lux als in Roncesvalles, maar zoals daar zullen we niet meer aantreffen. Na het inschrijven en betalen eerst naar de slaapgelegenheid. En zoals overal, schoenen uit bij de ingang en geen rugzak op bed.
Heerlijk douchen met een flinke straal en nog warm ook. Een gezamenlijke douche, maar dames en heren wel gescheiden.
Daarna even de was. Het blijkt dat ik de wipexpress welke de douane innam niet mis. De broek en shirt worden goed nat gemaakt en ziedaar ze hangen even later schoon aan de lijn. Op de kamer Nathalie, een studente uit Nederland, uit Lauwersoog. Een echt sportfiguur, die ook wel de 4 daagse van Nijmegen wil lopen.
Dan natuurlijk even het dorpje in. Het is er erg stil, wat wil je met 36 graden. Toch een restaurantje gevonden waar heerlijk helder bier getapt wordt. Wat hebben we het toch goed. Ik voel het als een groot voorrecht dit de kunnen/mogen doen. Maar dat pilkse heb ik wel verdiend vind ik....
Daar blijken ze ook wifi te hebben dus heb ik daar een pelgrimsmenu gereserveerd en wordt het even nazitten. Morgen wordt het toch en korte dag met 15 km naar Pamplona, dus dat moet kunnen. Ik zit nu na het 3 gangen diner bij de bar. Het eten was zeer goed verzorgd, en met soep, vis en icecream was het nog lekker ook. De icecream was vanaf een stokje, maar dan kan natuurlijk voor pelgrims, want zo voel ik me intussen.
Ik zat aan tafel met een tjech, twee spanjaarden en twee zweden. Toch een leuk gesprek gehad, waarbij zelfs het Bourgondisch Fruitwandelen in positieve zin ter sprake kwam. Met handen en voeten en wat engels kwamen we er wel uit.
Nu ga ik me voorbereiden voor morgen. Ik. weet nog niet of ik in Pamplona zal stoppen of toch nog een eindje doorlopen. Hangt van de zin en temperatuur af. Rondwandelen in Pamplona met 38 graden is misschien ook geen aanrader. Maar dat lezen jullie morgen wel weer, als het tenminste meezit met de wifi.
Na dit verslag probeer ik wat foto`s te plaatsen
Tot morgen

  • 31 Juli 2013 - 21:36

    Je Zoon:

    Hey vaders,

    Ik lees dat het naar wens verloopt. Succes weer de komende dagen.

    Gr Rob

  • 31 Juli 2013 - 22:04

    Nolly En Peter:

    Bert veel succes t gaat je wel lukke.
    Gr peter en nolly

  • 31 Juli 2013 - 22:10

    Mark, Caroline, Eva En Vera:

    Wauw, buurman wat een onderneming!
    Echt petje af!
    Erg leuk om je ervaringen te lezen en heel veel succes daar!

    Hartelijke groetjes van Mark, Caroline, Eva en Vera.

  • 01 Augustus 2013 - 13:53

    Tonny Willems:

    Hoy Bert,

    Het gaat goed zie ik. Morgen van Pamplona naar Puente la Reina, 24 km.
    Halverwege een beklimming van 288 meter (de Alto del Perdón) daarna een afdaling van 389 mtr.
    Volgens mij is het dan goed weer. Ik heb daar er wel eens gelopen met koud weer, met regen en wind.
    De camino is een speciale ervaring, je ontmoet pelgrims vanuit alle werelddelen.

    ¡Con pan y vino un buen camino!
    Met brood en wijn een goede weg.

    Tonny Wilems.

  • 01 Augustus 2013 - 23:02

    Henny En Ari:

    Ha Bert van ons een late reactie omdat wijzelf ook op pad waren.
    Geweldig leuk om jou verslagen te lezen, wat zal deze onderneming een onuitwisbare herrinering achter laten op je.
    Wij gaan je zeker volgen.

    Lieve groet Ari en Henny.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Actief sinds 08 April 2013
Verslag gelezen: 992
Totaal aantal bezoekers 130631

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2018 - 04 Oktober 2018

Camino del Norte en Camino Primitivo

25 Augustus 2016 - 24 September 2016

Orval/St Amand Montrond naar St Jean Pied de Port

03 Augustus 2014 - 16 September 2014

Maastricht naar Orval / St. Amand Montrond

29 Juli 2013 - 09 September 2013

Camino:St. Jean Pied de Port naar Santiago

Landen bezocht: