Mijn derde reisdoel bereikt. - Reisverslag uit Dumbría, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu Mijn derde reisdoel bereikt. - Reisverslag uit Dumbría, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu

Mijn derde reisdoel bereikt.

Door: Bert Konings

Blijf op de hoogte en volg Bert

01 September 2013 | Spanje, Dumbría

Dag 34 zondag 1 september
30 km van Finisterre naar Muxia

Wij, Toos en ik, gaan vandaag weer individueel wandelen. Toos heeft wat dagen over en gaat naar Muxia, daarna weer terug naar Finisterre en dan weer Muxia. Ik heb eveneens nog wat snippperdagen en overuren maar benut deze om in Muxia wat meer dagen te verblijven. Omdat het programma van een pelgrim onvoorspelbaar is, spreken af dat het toeval bepaalt of we elkaar nog zien tijdens deze camino.
Ik ga om 08.00 uur op stap. Even uitkijken dat ik niet richting Santiago loop, maar naar Muxia.
Nog en laatste blik op de baai bij Finisterre en dan definitief richting noorden. De zon komt van achter de bergen vandaan en moet nu voor mij zo mogelijk van rechts. Vanwege het slingeren door de heuvels kan ik daar niet steeds van uit gaan. Dus goed uitkijken Bert. Het is erg rustig en ik kan volop genieten van de prachtige natuur die voorgeschoteld wordt. Dan weer hoge begroeiing, dan weer gewoon maïsvelden. Vooral de eucalyptusboom komt heel veel in zicht. Ook maak ik foto's van de bermen, veelkleurig. Regelmatig kom ik caminogangers tegen. Ieder maakt zijn/haar eigen programma. Maar in elk programma van de pelgrims op deze route zal even lunchen ontbreken. Er is op deze 30 km geen mogelijkheid.. Een zitten nog kleine stijgingen in, maar een groot deel van het tweede deel is toch de afdaling naar Muxia. Regelmatig laat de zee zich tussen de heuvels door even zien. Als dan Muxia definitief in zicht komt wordt het even puzzelen hoe het zit met een slaapplaats. Ik heb geen namen, geen voorkeur en zie wel wat er zich aandient. Het is nog vóór twee uur, en mogelijk is er nog een supermarkt open om wat de halen als lunch. Nee, gesloten, maar ik wordt gewezen op en klein winkeltje, waarbij ik de rugzak af moet doen om binnen te kunnen komen. Wat fruit gekocht en de winkeljuf vraagt middels een visitiekaartje of ik nog een slaapplaats zoek. Ik antwoord met Si. De deur van de winkel gaat op slot en ik krijg een privé gids naar een albergue. Het wordt zelfs een soort hotelletje. Eén bed op een kamer, wat lux. De prijs is er ook na. Als ik probeer af te dingen wordt ik er op gewezen, dat camino voorbij is en vakantie begint. Ze heeft gelijk. Moet een keer kunnen. Moeder helpt haar dochter op deze manier aan klandizie. Ook de tuin is mooi ingericht met veel gevoel voor nostalgie. Het ziet er verzorgd uit, de prijs is het waard.
Douchen, kleren wassen en daarna naar het pelgrimsburo. Ja, het derde diploma is binnen. Eerst in Santiago, daarna in Finisterre en nu dus in Muxia. Ik kan er mee thuis komen, denk ik.
De pensionhoudster wijst me op de mis welke om 19.00 uur begint op de kop van het dorp. Daar maak ik gebruik van, maar zie tevens dat de ligging, de zee en de zon, morgen zeker nog een bezoek waard zijn. Dat ga ik allemaal morgen bekijken en erover berichten, want een extra verblijf in Muxia is wel zeker.

  • 01 September 2013 - 23:53

    Riky En Gerard:

    Beste Bert,
    De pelgrim gaat op lux.
    een 1 persoon kamer dus morgen geen geknars van plastic zakken , vannacht geen ronkende mannen of vrouwen, dus langzaam wennen aan de thuis situatie, alleen ligt dan je lieve Ria naast je.
    We hopen dat je morgen mag genieten van het mooie Muxia.
    Bert, je hebt nog nooit zoveel diploma's in zo'n korte tijd bij elkaar vergaard , je rugtas wordt op deze manier een kostbaar bezit, de levensloop van 34 kostbare dagen verzameld.
    Hartelijke groeten uit Lauwe.
    Riky en Gerard.

  • 02 September 2013 - 13:29

    Corry:

    Hallo Bert.
    Je zult thuis een exstar muur nodig ,om al diploma's die je in zo'n korte tijd hebt gehaalt, geniet er maar van je hebt ze verdiend.
    Gr Corry.

  • 02 September 2013 - 17:27

    Theo & Maria:

    Hoi Bert,

    Gefeliciteerd met al je prestatie's Je cv moet wel bijgesteld worden.!
    Wij wensen je nog een goede week in Spanje toe.

    Vr. Groetjes uit Lauwe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Actief sinds 08 April 2013
Verslag gelezen: 617
Totaal aantal bezoekers 130288

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2018 - 04 Oktober 2018

Camino del Norte en Camino Primitivo

25 Augustus 2016 - 24 September 2016

Orval/St Amand Montrond naar St Jean Pied de Port

03 Augustus 2014 - 16 September 2014

Maastricht naar Orval / St. Amand Montrond

29 Juli 2013 - 09 September 2013

Camino:St. Jean Pied de Port naar Santiago

Landen bezocht: