Ik begin er zin in te krijgen - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu Ik begin er zin in te krijgen - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu

Ik begin er zin in te krijgen

Door: Bert Konings

Blijf op de hoogte en volg Bert

01 Augustus 2013 | Spanje, Pamplona













Dag 3 Donderdag 1 augustus
15 km van Larrasuoaina naar Pamplona en daarna nog 12 km naar Sierra del Perdon.

Na en zwoele nacht waarin ik slechts de laatste uren in slaap ben gevallen, werden we om 05.00 uur wakker gemaakt door een wekker van iemand die zelf daarna doorsliep, maar wel anderen op een idee had gebracht. Dus vanaf dat moment kwamen de zaklampjes voor de dag en werd al fluisterend met ritsen en rugzakken de komende dag ingeluid. Ik probeerde me even rustig te houden, maar besloot om half zes me toch maar over te geven. De gewassen kleren had ik reeds klaar gelegd onder mijn kussen, dus dat geen probleem. Echter de slaapzak in de hoes is elke morgen wel een probleem, dus besloot ik dat probleem op te lossen door het er gewoon niet meer in te doen.
Om 06.15 uur op weg, want het belooft een warme dag te worden. Net buiten het dorp de info, dat Santiago nog 790 kilometer weg is. Dat moedigt aan.
Op weg naar Pamplona was er een schitterende natuur. Ik liep veel langs de rivier Arga, zowel links als rechts, om uit te komen in het dorpje Irotz. Mij zegt het niets, maar dat zullen er wel meer zijn. Daarna steil omhoog met een prachtig uitzicht. Het was vandaag opvallend, dat er zo weinig pelgrims onderweg waren. Ik heb er tenminste weinig mensen gezien. Misschien toch te vroeg?
Om 10.00 liep ik Pamplona binnen en begreep al snel, dat dit niet het eindpunt van vandaag zal zijn. Het was er al 27 graden, zo meldde een uithangbord, dus dat kan alleen maar warmer worden. Wel even de kathedraal bezocht. De Plaza de Toros vond ik te ver uit de buurt.
Wat doen we voor de ontbijt/lunch? Geen noodpakket deze keer, immers in het centrum van Pamplona zijn er betere mogelijkheden. Dus stapt deze pelgrim een winkel binnen en koopt een half heerlijk stokbrood met even heerlijke gekookte ham. Dan een parkje opgezocht, even de rugzak af, de fles water was nog goed gevuld, dus smullen maar. Niet met mes en vork, neen, want mijn zakmes kon bij de douane geen genade vinden. Ik heb het tot nu toe overigens niet gemist, en het scheelt weer gewicht in mijn rugzak.
Met een gevulde maag en ook het flesje water weer aangevuld dan maar richting ??? Ja ik zie wel hoe ver ik kom. Hangt af van de temperatuur. Vanaf Pamplona bleken nog 12 kilometer binnen mijn bereik te liggen. Ik kreeg overigens het idee dat dit alleen voor mij gold, want ik heb niemand overweg gezien. Uiteraard ook geen Spanjaarden, want die zitten dan heerlijk bij de airco tijdens hun siesta naar de pelgrims te kijken. Om kwart voor twee stap ik een auberge binnen in Sierra del Perdon dat met 20 bedden toch al half gevuld is. Meteen maar en diner voor vanavond gereserveerd om 19.00 uur, dus het douchen en de was en daarna kan ik heerlijk even uitrusten en een verslagje maken en hopelijk dat ik vanavond ergens wifi ontmoet. Overigens met de foto`s lukt het niet zo goed, maar wat in het vat zit........dat komt nog......
Een goed diner met vier gangen was aan de tien personen welke meededen wel besteed.
Tien personen, tien nationaliteiten, t.w. nederland, duitsland, hongarije, mexico, spanje, frankrijk, italie, portugal, polen, engeland.
Alles werd uiteindelijk in het engels vertaald, waardoor iedereen toch zijn/haar informatie kreeg. Erg leuk om zoiets mee te maken.
Overigens ook leuk waren de lichamelijke oefeningen welke we samen onder leiding van Annabel, de portugeese van oorsprong française, samen hebben gemaakt.
Het mooie van deze camino is, dat niemand weet wie morgen waar eindigt en in welke refusio er qeslapen wordt.
Maar dat zien we morgen dan wel weer.




  • 01 Augustus 2013 - 23:43

    Toos:

    Hoi Bert,

    Leuk om je verslagen te lezen.
    Ik zie de weg die je volgt nog zo voor me.
    Nog 14 dagen en dan mag ik naar Portugal.
    Door de verslagen van je krijg ik er steeds meer zin in.
    Ik blijf je volgen.

    Groetjes Toos

  • 02 Augustus 2013 - 11:52

    Frans Van Hulst:

    Ik denk dat je wel zult afvallen. Goed eten Wij vinden het geweldig je te volgen.Geniet van de natuur en maak niet alle geld op want bewaar het voor een kaarsje .voor ons op te steken. Groeten en succes Frans en Thea uit het warme 35 graden Beneden-Leeuwen

  • 02 Augustus 2013 - 18:46

    Bram En Berry:

    Hai pelgrim Bert,
    Wat super om je reisverslagen te lezen.
    En fijn dat het zo goed gaat!!!
    Respect hoor en veel succes en wandelplezier.

    Groetjes,Bram en Berry.

  • 03 Augustus 2013 - 11:09

    Gerda Van Dinter:

    Erg leuk je verslagen te lezen en ook dat het je nog makkelijk afgaat !! en hoe creatief je wordt i.v.m. de slaapzak ook de was is voor jou geen probleem meer als je weer thuis bent !!!
    Groetjes gerda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Actief sinds 08 April 2013
Verslag gelezen: 621
Totaal aantal bezoekers 130628

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2018 - 04 Oktober 2018

Camino del Norte en Camino Primitivo

25 Augustus 2016 - 24 September 2016

Orval/St Amand Montrond naar St Jean Pied de Port

03 Augustus 2014 - 16 September 2014

Maastricht naar Orval / St. Amand Montrond

29 Juli 2013 - 09 September 2013

Camino:St. Jean Pied de Port naar Santiago

Landen bezocht: