Elke dag gezelliger - Reisverslag uit Torres del Río, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu Elke dag gezelliger - Reisverslag uit Torres del Río, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu

Elke dag gezelliger

Door: Bert Konings

Blijf op de hoogte en volg Bert

03 Augustus 2013 | Spanje, Torres del Río

Dag 5 zaterdag 3 augustus
31 km van Villatuerta naar Torres del Rio.

Vertrokken met een donkere lucht was de verwachting dat het vandaag qua temperatuur wel mee zou vallen.
De zon kwam echter op het normale tijdstip boven de horizon en had in en mum van tijd het ongerief verjaagd. Want het is toch zo, dat het wel erg warm kan zijn, maar als er druppels dreigen dan kiezen we voor de zon. Ik ben al wel een week in Spanje, maar blijf Nederlander.
Overigens was de route van vandaag middelzwaar volgens de lectuur, maar voor mij goed te bewandelen.
De laatste 11 km waren zonder huizen, bomen, of ander schaduwgevende objecten. Ik was daar in Los Arcos al voor gewaarschuwd door en Zwitser. Ik zat met hem een colaatje te pdrinken, jawel, dat smaakt ook!!!, en keek om de heen naar water. Hij stelde me gerust dat er over 300 meter een fontein was, waarna ik vroeg hoe hij het wist. Hij had vorig jaar reeds de camino gelopen en waarschuwde me dus tevens dat er voorlopig geen faciliteiten meer te verwachten zijn.
Zonder al te groten probemen, om niet te zeggen geen problemen kwam ik om om 13.45 in Torres del Rio aankwam.
Lekker douchen, de was aan de lijn en met een pilske op het terras, komen de twee Poolse dames, waarmee ik twee dagen geleden in een alberge gegeten had, en gisteren terloops ook had gesproken. Zij waren geheel afgemat en vreesden dat er geen plaats meer was. Ik bood mijn medewerking aan door het bed te delen, maar dat bleek overbodig. Ik weer op het terras naast een Rus, waarmee het moeilijk communiceren was, maar ik begreep wel dat hij ook naar Finisterre wil, maar had daar 4 dagen minder voor dan ik, en hij had veel last van de warmte. Daarna een ander gezelschap. Een dame ze bleek uit Polen te komen en wilde naar Burgos. Ik bracht haar op de hoogte van de twee andere Poolse dames. Bij mijn tweede pilse kwamen de Poolsen naar buiten en ik koppelde ze. Dat was wel leuk, maar ik kon er ineens niets meer van verstaan. Toch daarna een leuk contract met een jongeman uit. Tsjechie, en echt gezellig feestnummer. Hij had, vandaag 45 km had gelopen en ik heb hem warm gemaakt om ook naar Nijmegen te gaan.
Vanavond slaap ik op een kamer met 12 personen. Tien komen uit Spanje en het is een gezin met vrienden.
Erg gedisciplineerd lijkt mij. Er kwam nog een Italiaan, die ik ook reeds eerder ontmoet heb, en we kenden elkaar nog.
Verder vanavond lekker " uit" eten en nog wat praten natuurlijk over de camino. Ja de herkenning wordt met de dag groter en ook het gemak waarmee mensen elkaar benaderen wordt met de dag laagdrempeliger.
Ik wilde het kort houden, maar dat is dan misschien morgen. Niet de route, maar het verslag.

  • 03 Augustus 2013 - 18:57

    Gerard En Riky Verhoeven:

    Beste Bert,
    we waren gisteravond bij Mari en Corrie om even te condoleren en hoorde van je weblog. Mari heeft vandaag de gegevens doorgegeven en nu kunnen ook wij jouw volgen.
    wij wensen je het allerbeste toe en uit dit verhaal spreekt de Bert Konings zoals wij die kennen.
    morgen een fantastische dag toegewenst.
    Riky en Gerard.

  • 03 Augustus 2013 - 21:03

    Ad En Nicoline:

    Beste Bert

    zonnehoedje af voor jou. als we het zo lezen, moet je wel enige ervaring hebben in wandeltochten, om een en ander goed in te kunnen schatten. zo te lezen, geniet je er enorm van en het ontmoeten van wildvreemden met hetzelfde doel is prachtig. zoals wij je kennen zul je zeker alle moeite doen om te communiseren,al versta je er geen bal van.
    hoe werkt dat eigenlijkk met 2 polen in bed, een plus en een min, stoten ze dan jou af of elkaar.?
    Blijf op de been en veel succes en plezier.

    ad en nicoline

  • 04 Augustus 2013 - 00:20

    Gerard Ouwens:

    Hallo Bert,
    Zojuist je laatste reisverslag gelezen. Ik ga er de komende dagen
    wat meer aandacht aan besteden.
    Nu is het daarvoor te laat.
    Veel wandelplezier en hartelijke groetvan
    Gerard en Riet.

  • 04 Augustus 2013 - 11:50

    Toon Van Bommel:

    Dag Bert,

    Vandaag via Gerard en Riet gehoord van je reis. Je had het er wel eens over gehad, maar dat het allemaal zo concreet zou worden, wist ik niet. Hoewel ik over grote delen van de Camino Francés gereisd ben en in Santiago de Compostela gestudeerd heb (doctoraalscriptie betrof een literair werk over de pelgrims), ben ik er helaas tot dusver niet toe gekomen deze tocht in zijn geheel te voet of per fiets af te leggen. Daarom reis ik een beetje in je rugzak mee om het één en ander met jou te ontdekken en te ervaren. Het lijkt me reuze interessant van je te horen hoe dat allemaal op jou overkomt en wat de mensen beweegt deze tocht te ondernemen. Zoals we je kennen, zul je wel goed geprepareerd aan de onderneming begonnen zijn.
    Hartelijke groeten van Janny en mij,

    Toon

    ¡BUEN CAMINO!

  • 04 Augustus 2013 - 19:47

    Eric :

    Hi Bert,
    Kreeg de site door van pa & ma dus dacht maar ff spieken hoe het met je gaat.
    Veel succes met de tocht en geniet er van!
    Grtz,
    Je petekind Eric

  • 04 Augustus 2013 - 20:29

    Anthonette:

    Hallo Bert.
    Omdat Ria afgelopen weekend bij Mappa Mondo vrijwilligers is, weet ik van jouw wandeltocht.
    En zal deze volgen om ideeën op te doen voor mijn tocht over een paar jaar.
    Tot nu toe is het leuk om te lezen! En ook voor jou genieten!
    Succes!

    Groetjes Anthonette.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Actief sinds 08 April 2013
Verslag gelezen: 601
Totaal aantal bezoekers 130635

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2018 - 04 Oktober 2018

Camino del Norte en Camino Primitivo

25 Augustus 2016 - 24 September 2016

Orval/St Amand Montrond naar St Jean Pied de Port

03 Augustus 2014 - 16 September 2014

Maastricht naar Orval / St. Amand Montrond

29 Juli 2013 - 09 September 2013

Camino:St. Jean Pied de Port naar Santiago

Landen bezocht: