Ik ben nog geen echte pelrim - Reisverslag uit Santo Domingo de la Calzada, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu Ik ben nog geen echte pelrim - Reisverslag uit Santo Domingo de la Calzada, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu

Ik ben nog geen echte pelrim

Door: Bert Konings

Blijf op de hoogte en volg Bert

05 Augustus 2013 | Spanje, Santo Domingo de la Calzada

Dag 7, maandag 5 augustus
38 km van Navarrete naar Santo Domingo.

Pelgrimeren moet ik nog leren.

Voor de zoveelste keer kijk ik vanmorgen op mijn telefoon hoe laat het is. Kwart over vijf. Ik zet de alarm af en begin dan maar aan de dag.
Ik wist dat de drie dames laat wilden starten en verder sliep niemand op onze kamer behalve een oudere man met wie geen contact te krijgen was. Dus ik had mijn voorbereidingen getroffen om hen niet de storen in hun nachtrust. Mijn rugzak stond reeds bij de wasgelegenheid en alleen de slaapzak en de waardevolle spullen moesten er bij. Dat was zo gepiept. Een laatste zachte Buen Camino naar de dames werd heel voorzichtig beantwoord met Oké.
Eenmaal onderweg, nog in het donker passeerde ik een man en begroette hem, waarna hij opkeek alsof hij de Camino als penetentie opgekregen had van een pastoor of ander soort rechter.
Toch maar een gesprek begonnen. Hij liep voor de zevende maal waarmee mijn veronderstelling direct onderuit werd gehaald, want zo stom kan iemand toch niet zijn.Hij deed het uit sportieve overwegingen en dat was hem aan te zien. Zijn leeftijd was 72 en hij was nog vol energie. Na een half uurtje kwam de zon dan wel dan weer niet boven de horizon, afhankelijk van mijn positie in het veld. En het veld was de moeite waard. Grote rijen onafzienbare wijnvelden lagen aaneengeschakeld. Enkele uren konden we genieten van de oogst keurig op een rij. Met machines waren ze de struiken aan het toppen. Ik denk dat de zon er dan beter bij kan komen. Ik vroeg of het een goed wijnjaar is, wat de bereider beantwoordde met "Si".Ik weet alleen niet of hij mij begreep. Ik vroeg me af of de pelgrims deze druiven wel ongemoeid laten als ze rijp zijn. Na uren wandelen diende zich een ander landschap aan met bouwgrond en heel veer koren. Zonder het zelf te beseffen ben ik al in Nájera, een stop zou je kunnen zeggen. Het was echter pas 10.00 uur, dus daar kon geen sprake van zijn. Ik liep door en zag in de verte 2 jongens wuiven. Zij herkende mij aan de hoed en ik had met hen twee dagen eerder gezellig zitten praten en drinken. Twee vrienden sinds de Camino, een Spanjaard en een Italiaan. Met een hartelijke high five werd de begroeting beklonken. Elkaars programma leek op elkaar, want Santo Domingo moest er nog wel in zitten. Zij keken de lectuur en stelden vast dat het nog vier uur zou duren dus 14.00 uur was redelijk. We gingen ieder weer de eigen gang maar hadden voor ons eindpunt nog enkele pittige heuvels te beklimmen maar ook grote stukken landbouw en graanvelden.
Om precies 2 uur kwam ik in in Sant Domingo en zocht een alberge uit met Wifi.
Gewassen en geschoren met de was op de lijn ben ik op mijn kamer en komen "mijn" vrienden ook kamer nummer 8 binnen en hadden een bed toegewezen gekregen nnaast en boven mij. Dat zijn de leuke dingen voor de mens. Minder leuk leek het even, toen ik onder de douche stond en bemerkte dat ik geen handdoek bij me had. Een goed pelgrim lost dat op door eerst de onderbroek te wassen onder de douche, deze goed uit te wringen enz.enz.
Ik weet wel waar ik morgen begin, maar niet waar het einde is. Eigenlijk loop ik te snel en moet meer relexen. Dat valt niet mee. Want een goede pelgrim moet met wandelen de haast uit zijn hoofd halen en dan kijken wat er over blijft. Hierin ben ik tot nu toe nog niet geslaagd. Tot morgen...

  • 05 Augustus 2013 - 20:30

    Susan Vermaes:

    Lieve Bert, weer een pracht avontuur vandaag...
    Prachtige tocht in een top omgeving... Maar met welk lapje stof heb je jezelf nu afgedroogd Bert?
    Ik was in eerste instantie in de veronderstelling dat jij je onderbroek daarvoor zou gebruiken.
    Veel wandelplezier en hef ook eens het glas namens Manuel en mij. salute!

  • 05 Augustus 2013 - 22:45

    Gerard Ouwens:

    Hallo Bert,
    Eindelijk de hitte hier een beetje uit de lucht.
    Een flinke regenbui heeft de omgeving aardig opgefrist.
    In Spanje is de hitte minder drukkend!?
    Veldheer Rekik maakt indruk. Who the hell is Rekik!
    Dick Advocaat zag weinig van zijn ploeg terug in de ouverture van de competitie.
    PSV kwam met het jongste elftal ooit binnen de lijnen.
    Frustratie bij Feyenoord, het verloor van PEC Zwolle.
    Spanje , temperatuur 36 graden.
    Eredivisie kwalitatief weer armer. De eredivisie is meer dan ooit
    het speelterrein geworden van talenten die nog lang niet volgroeid zijn.
    Gay Pride kleurt de hoofdstad weer roze. Thema "Reflect".
    Zou ook jouw thema kunnen zijn.
    Al met al: geen schokkend nieuws.
    Groet,
    Gerard Ouwens.

  • 06 Augustus 2013 - 09:54

    Tonny Willems:

    Hola Bert,
    Het gaat goed lees ik. Je bent nu een week onderweg, 160 km gelopen.. Sinds je vertrek uit Roncesvalles hebben daar alweer 2225 pelgrims overnacht, dus die zitten achter je aan. Neem niet te veel hooi op de vork er komen nog zware stukken. Een pelgrim moet tijd genoeg hebben. Vandaag 37 km!! naar Santa Domingo de la Calzada, daar zitten een haan en een hen een kooi in de kerk, dit volgens een oud verhaal van een Duits pelgrimsgezin. Het gezin overnachtte in een herberg, daar probeerde het dienstmeisje de zoon van het gezin te verleiden. De jongen ging hier niet op in. Uit wraak verstopte ze een zilveren beker in zijn rugzak. Hij werd opgehangen wegens diefstal. De ouders gingen verder naar Santiago en vertelde het verhaal aan de Apostel. Toen ze op de terugweg weer in Santa Domingo kwamen zagen ze dat hun zoon nog leefde. De apostel had hem ondersteund zodat hij niet kon stikken. Ze haalde hem van het touw af. Een omstander ging direct naar de bisschop om het wonder te vertellen, deze wilde net met het eten beginnen wat bestond uit een gebraden kip en een haan. Hij zei < dit beest kan nog eerder vleugels krijgen dan dat waar kan zijn>, onmiddellijk kreeg de kip en de haan vleugels en sprongen van het bord af.

    Un buen camino,

    Tonny Willems.

  • 06 Augustus 2013 - 17:45

    Ted Nijssen:

    Hallo Bert,

    De route 7 keer nog lopen zal niet meer lukken zoals die man van 72 jaar. Maar wel een keer voor je 70ste verjaardag ook mooi toch ???? Het spreekwoord haastige spoed ...........neem de tijd Bert je zit toch mooi op schema. Leuk om jouw verhalen te lezen. Groeten, Mart en Ted Nijssen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Actief sinds 08 April 2013
Verslag gelezen: 617
Totaal aantal bezoekers 130635

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2018 - 04 Oktober 2018

Camino del Norte en Camino Primitivo

25 Augustus 2016 - 24 September 2016

Orval/St Amand Montrond naar St Jean Pied de Port

03 Augustus 2014 - 16 September 2014

Maastricht naar Orval / St. Amand Montrond

29 Juli 2013 - 09 September 2013

Camino:St. Jean Pied de Port naar Santiago

Landen bezocht: