Zowaar de eerste regen - Reisverslag uit Agés, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu Zowaar de eerste regen - Reisverslag uit Agés, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu

Zowaar de eerste regen

Door: Bert Konings

Blijf op de hoogte en volg Bert

07 Augustus 2013 | Spanje, Agés

Dag 9, woensdag 7 augustus
28 km van Belorado naar Agés

Wat een luxe, vanmorgen alles ontspannen ingepakt bij daglicht. Niet driemaal voorzichtig met het hoofdlampje zoeken of er nog wat achter is gebleven. Want niet iedereeen op de Camino heeft een eigen nachtkastje. Bij vertrek om half acht trof ik de Française weer, maar zij moest eerst nog wat gaan inkopen.
Bij de eerste stappen dacht ik nog even terug aan het terras in het dorp gisterenavond, toen ik me daar ongevraagd aansloot bij twee dames die mijns inziens ook bezig waren met de Camino. Ze hadden net gegeten dus dat moest kunnen. Het bleek een tereccht veronderstelling, als moesten ze de eerste stappen nog wel zetten. Het bleken twee studenten uit Londen, die vanaf Belorado naar Santiago gingen lopen. De ene studeerde Spaans aan de universiteit in Londen. Zij koos nu voor de Camino, omdat ze in september een half jaar naar Santiago gaat, om daar het vak Engels te geven.
Intussen dienden de heuvels zich in de verte aan. De hazelnootstruiken, kersen- en pruimenbomen welke in de lectuur genoemd worden heb ik niet gezien. Wel een mooi overzicht op d Montes de Oca. Schuin achteruit kijkend zie ik de Sierra de la Demanda welke toppen 2200 meter hoog zijn, en tot diep in de zomer nog bedekt zijn met sneeuw.Hierbij geluk dat het net intussen bijna onbewolkt is geworden, na een zeer bewolkte start Zo‘n twee uur moeten we stijgen voordat we op het hoogste punt van 1000 meter zitten. Daarna een vrij steile daling welke uiteindelijk uitkomt bij San Juan de Ortega. San Juan de Ortega was een monnik die in de late elfde eeuw zorgde dat voor de pelgrims betere wegen en bruggen werden aangelegd, tevens ook herbergen en hospitalen.
Later werd hij door de Paus heilig verklaard. Het klooster wat daar is gebouwd doet nu dienst als refusio, maar bij de kerk loopt men nog wel eens achter, want de aanleg van een internetverbinding was (nog) niet gerealiseerd. Daarom besloot ik een andere herberg te zoeken, welke 5 km verderop lag, met Wifi. Ja je moet er wat voor over hebben!!, om je volgers niet teleur te stellen. Maar de afstand gaat morgen af van de weg naar Burgos, waar wel degelijk het eindpunt van de dag zal liggen. Er zijn verschillende herbergen in Agés, maar ik kies voor de mooiste met wifi. Tijdens dit verslagje is het gaan regenen, hoewel de heftigheid wel mee zal vallen komt dan de Française binnen, welke met mij vanmorgen de deur uitging.
Toch nog even het vermelden waard voor de statistieken, dat ik drie jongens uit Italië voorbij liep welke ik al meerdere malen ontmoette. In gesprek met hen vertelden ze dat ze gisteren nog iemand uit Holland hadden gesproken, een zekere Nathalie. Zo zie je maar weer, slechts 5% van de pelgrims komen uit Holland, maar ze worden er wel tussenuit gehaald. Deze jongens slapen nu naast en boven mij in dezelfde refusio.
Tot morgen in BURGOS!!

BUEN CAMIN0

• 07 Augustus 2013 - 22:11

Dolf En Tonny Mulders:

Hallo Bert,
    Voor ons ben je al een echte pelgrim.
    Wij genieten van je verhalen en zien er elke dag naar uit.
    Hier is alles goed,en pas goed op je zelf.
    Groetjes Dolf en Tonny.

• 08 Augustus 2013 - 21:14

Gerard Ouwens:

Hallo Bert,
    Ik vind het bewonderenswaardig elke dag toch maar weer een onderkomen te zoeken
    waar Wifi is en steeds maar weer een uitgebreid verslag te maken van de belevenissen, het wel en wee van de afgelopen dag.
    De verhaaltjes geven goed de sfeer weer op de Camino.
    `Niet iedereen op de Camino heeft een eigen nachtkastje`
    Vandaag op weg naar Burgos!
    Goede reis.
    Groet,
    Gerard.

• 18 Augustus 2013 - 00:13

Frans:

¡Hola Peregrino Bert(us),

Je hebt wederom 14 km gelopen. Het is nog slechts zo'n 260 km naar SdC! En toch al 510 km onderweg!
    Pelgrimspetje af!
    De komende dagen toch weer lekker fysiek er tegenaan want je gaat nu naar het hoogste punt van de Camino Francés.

Geniet van elke stap...

¡Buen Camino,