Terugkijken op Burgos en weer vooruit - Reisverslag uit Hornillos del Camino, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu Terugkijken op Burgos en weer vooruit - Reisverslag uit Hornillos del Camino, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu

Terugkijken op Burgos en weer vooruit

Door: Bert Konings

Blijf op de hoogte en volg Bert

10 Augustus 2013 | Spanje, Hornillos del Camino

Dag 11 vrijdag 9 augustus.
20 km Van Burgos naar Hornillos del Camino en een terugblik op het verblijf in Burgos.

De dag naar Burgos was in alle opzichten een bijzondere dag. Om in het centrum van zo‘n grote stad te komen moeten er eerst vele kilometers afgelegd worden door bedrijventerreinen en andere wijken. Daarna een uur in de rij om een slaapplaats te reserveren in refusio municipal. Ja wie wil er niet die dag verder doorbrengen in Burgos.
Snel douchen om de stad in te gaan. Maar eerst natuurlijk het wasje doen. Ja, dat gebeurt elke dag, al is het alleen maar om te verfrissen. En dan kan het intussen drogen aan de waslijntjes. En steeds maar proberen om jouw was het meeste in de zon te hangen.
Uiteindelijk dan toch naar de stad. Gelukkig dichtbij, want de voeten en benen zijn meer vermoeid dan normaal na het slenteren en stilstaan in de rij. Eerst naar het toeristenbureau, want daar alleen wordt een persoonlijke code voor wifi afgegeven. Daarna toch naar de kathedraal. Die moet gezien worden, van binnen en van buiten.
Ria en ik waren er anderhalf jaar geleden ook, maar je moet het vaker gezien hebben om er een indruk van te krijgen. Dan is het intussen half vier, en gun ik me even rust op een terrasje. Natuuurlijk uit de zon, want anders vallen de oogjes misschien wel dicht. Na een pilsje en wat tapas, dan toch naar de wandelpromenade langs de rivier. Prachtig getooid met bomen die veel schaduw geven. Deze promeade loopt langs het riviertje, die de stad in tweeën deelt. Echter 8 bruggen zorgen er voor, dat de ruim 180.000 inwoners en de vele toeristen gemakkelijk de oversteek kunnen maken. Overigens werd in 1200 al een brug gelegd voor de pelgrims
Dan nogmaals slenteren door de stad. Op de slippers wordt het er allemaal niet gemakkelijker op. Ik besluit weer even te gaan zitten en ontmoet de man uit Zwitserland, die reeds eerder mijn camino kruiste. Zijn tweede camino, zoals hij al eerder aangaf, bleef mijn belangsteling hebben.
Hij liep deze route voor de tweede maal en had daar zijn reden voor. De man was 48 en had een winkel welke hij zelf in 18 jaar had opgebouwd. Een winkel met verkoop van computers en aanverwanten met reparatie en installatie, privé en zakelijk. Zijn gehele leven ging er in op, waarbij het privéleven op het spel stond. Hij is vorig jaar de camino gaan lopen om te bezinnen en kwam terug met het voorstel om de zaak te verkopen. Immers, de omzet liep ook terug en er moest weer iets nieuws bedacht worden. Een groot computerketen kocht zijn zaak en hij is "boven jan". Hij wilde nu een bevestiging krijgen.
Om 20.00 uur besluit ik naar de refusio te gaan. Eerst nog de was "binnenhalen". Die blijkt intussen al geruime tijd in de schaduw te hangen, dus moet nog nadrogen aan de rand van het bed. Dan nog even naar de gemeenschappelijke ruimte. Daar is Isabelle, de française, weer, voor wie de camino voorlopig voorbij is. Of zij ook weer een geliefde heeft ontmoet, werd mij niet duidelijk. Ook de groep van 11, waarmee ik eerder contact had, kwam me gedag zeggen, erg leuk.
Ja, Burgos is voor velen een begin- of eindpunt.


Vrijdag naar Hornillos del Camino. Een klein plaatsje met slechts één straat. Wifi is er nog onbekend dus ik moet maar afwachten, wanneer mijn verslag doorgezonden kan worden.
Desondanks is er wel een bar en een kleine winkel. Daar zijn twee jonge dames, om niet te zeggen meisjes. Ze giechelen nog. Ze komen uit Argentinië en studeren in Parijs de franse taal. Op mijn vraag of ze Maxima kennen wordt bevestigend geantwoord. Ze zijn een maand geleden in Amsterdam geweest en verkiezen onze hoofdstad boven Parijs. Dat Amsterdam erg geliefd is hoor ik overigens heel veel. De reden van het lopen van de camino is " het avontuur. Ze zijn in Burgos gestart, dus het was de eerste dag. Ik weet niet of ik ze ook in Santiago zal zien. Dat geldt echter ook voor mij. Het blijft een hele onderneming.
maar morgenavond weten we weer wat meer.
Ik hoop morgen, zaterdagmorgen, een internetcafé te ontdekken.

BUEN CAMIN0

  • 10 Augustus 2013 - 11:25

    Tonny Willems:

    Hola Bert,

    Nu loop je op de hoogvlakte (la meseta) van Spanje, je treft er goed weer bij. Na Hornillos kom je langs de albergue van San Bol, ligt ver van de weg in een geheel verlaten gebied. De albergue heeft geen elektriciteit, er kan niet gewassen worden alleen in een riviertje (aan te raden om een spuitbus mee te nemen tegen de chinces (bedwantsen) . Je zult op de maseta verschillende schaapherders met schapen en honden tegen komen. Voor hun eigen foerage hebben ze meestal een ezel bij zich en altijd een paraplu voor de schaduw en de regen. Richting Hontanas is het vlak totdat je opeens steil naar beneden loopt, dan zie je het gehucht Hontanas met 80 inwoners liggen een prachtig gezicht. Voor Castrojeriz loop je onder de bogen door van het oude klooster San Antón. Je kunt de nissen nog zien waar vroeger door de Franse monikken brood wijn en water aan de pelgrims gegeven werd.
    Un buen camino,

    Saludos,

    Tonny.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Actief sinds 08 April 2013
Verslag gelezen: 612
Totaal aantal bezoekers 130628

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2018 - 04 Oktober 2018

Camino del Norte en Camino Primitivo

25 Augustus 2016 - 24 September 2016

Orval/St Amand Montrond naar St Jean Pied de Port

03 Augustus 2014 - 16 September 2014

Maastricht naar Orval / St. Amand Montrond

29 Juli 2013 - 09 September 2013

Camino:St. Jean Pied de Port naar Santiago

Landen bezocht: