Nog steeds vrolijk op weg - Reisverslag uit Itero de la Vega, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu Nog steeds vrolijk op weg - Reisverslag uit Itero de la Vega, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu

Nog steeds vrolijk op weg

Door: Bert Konings

Blijf op de hoogte en volg Bert

10 Augustus 2013 | Spanje, Itero de la Vega

Dag 12 Zaterdag 10 augustus
32 km Van Hornillos del Camino naar Itero de la Vega.

Even op moeten treden de afgelopen nacht. Om drie uur schrok ik wakker van een hevig gesnurk. Ik heb wel oordopjes bij me, maar waar???? Ik ging op ondezoek uit het het bleek mijn achterbuurman te zijn, die ik al liggend aan zijn tenen kon trekken. Hij begreep mijn actie, draaide zich om en sliep geruisloos verder. Vanmorgen bedankte hij mij voor de ingreep.
Evenals gisteren een strak blauwe lucht met een vleugje wind. Temperatuur wil ik niet weten, alles went. Kortom ideale omstandigheden om er een mooi wandeling van te maken. Het wordt een middelzware etappe omdat er tegen het einde een flinke klim is voorzien. Ik bereid me daaop voor, maar ik weet nog niet hoe. Tenminste wel zorgen voor voldoende water. Eerst ga ik nog door een aantal zeer fraaie uitgestrekte velden met zonnebloemen. Hoe mooi kunnen ze allemaal gericht staan naar de zon. Verder is het een vrijwel boomloos landschap. Ik loop nu over het oorspronkelikke pelgrimspad, zoals dat duizend jaar geleden al door de pelgrms werd gebruikt. Dan passeren we de ruïne van het klooster San Antón. Rechts zijn nog de nissen te zien waarin de monniken vroeger het water klaar zetten voor de pelgrims. Als ik het plaatsje Castrojeriz gepasseerd ben, komt er na twee kilometer de klim, waaraan deze etappe zijn waardering te danken heeft. Met een stijging van 12% over ruim een kilometer, en een afdaling van 18 % over 350 meter blijft het voor de meeste wandelaars pittig, maar levert het geen echte problemen op. Boven op deze meseta( = hoogvlakte) is het een gigantastisch uitzicht over de laagvlakten. Dan in het dorpje Itero de la Vega. Klein maar voldoende om een nachtje te overblijven. De herbergier is niet aanwezig, maar er zijn al twee gasten uit Engeland die mij vertellen dat ik gewoon een bed kan uitzoeken en mijn gang kan gaan. Ze komt nog wel. Ik leg mijn rugzak af, zoek mijn douchespullen en dan komt ze. Geen toeters en bellen niets inschrijven. Alleen slechts 5 euro betalen en een stempel in de credential de peregrino, de pelgrimspas. Heel verschillend hoe hier mee omgegaan wordt. Meestal moet het paspoort getoond worden en wordt het nummer met de volledige gegevens genoteerd. Lijkt mij overigens ook wel logisch dat bekend is wie er in de herberg slaapt.
Dan snel douchen en de was ophangen, nu is het nog niet druk. Als ik daarna even naar de supermarkt wil gaan is ie gesloten. Hij ziet mij en ik mag nog net even binnen, voordat hij aan de siesta begint. Een half stokbrood, en onsje jamón serrano en dan toch ook maar twee blikjes koud bier, want in de alberge is een koelkast had ik al gezien. Terug dus eerst even lunchen en wat drinken. De blikjes hebben de koelkas nooit meer gezien. Als ik zit te eten komt Frederika uit Duitsland binnen. Ik sliep met haar op dezelfde kamer zo‘n vijf dagen geleden. Ik had haar niet meer verwacht, want ze zou in Burgos naar huis gaan. Klopt zei ze, maar ik vind het zo fijn op de camino, dat ik telefonisch overleg heb gehad en een week extra kan blijven. " Ik hoop tot León te komen". Dat zullen volgens mij nog vijf tot zes wandeldagen zijn.
Ik ga even naar de was, want het droogt hard. Jawel hoor, alles droogt snel en ik besluit om mijn avondbroek ook te wassen. Dan is alles weer als nieuw, als tenminste de vlekken er met shampoo uitgaan.
Dan komen de twee Russen binnen. Gisteren sliepen ze bij mij in de refusio. De ene met baardje, ik vraag maar niet naar de naam, heeft zijn voet helemaal ingezwachteld. Veel vocht zoals hij zegt, maar het lopen gaat redelijk. Ook de twee dames die ik voorbijgelopen ben komen binnen. Ik had ze reeds eerder gezien en komen uit Denemarken. Het zijn twee zussen van 62 en 66 en lopen tot Santiago, zo maar voor de sportiviteit. Hun tempo ligt erg laag, want ze wandelen al zestien dagen vanaf Saint Jean.
Verder vandaag weinig genoteerd met met potloodjes. Ja. ik heb er 8. Al in Beneden Leeuwen kocht ik er 4 en zaagde deze door de midden. Boorde er aan de achterzijde een gaatje in van 2 mm met een koordje er door. Vier in gebruik en de rest als reserve. Ik grijp nooit mis.
!BUEN CAMIN0

  • 10 Augustus 2013 - 23:15

    Koos En Drea:

    Hoi Bert je bent aardig op dreef en wij gaan nog steeds met je mee en genieten van je spannende en humoristische verhalen.Wij prijzen je moed en wil en elke dag ben je dichter bij je einddoel.We wensen je op je verdere reis veel geluk en plezier toe en we blijven op de hoogte.H.Groeten uit Ben-Leeuwen van Koos en Drea.

  • 11 Augustus 2013 - 09:53

    Gerard Ouwens:

    Hallo Bert,
    Uit je verhalen begrijp ik dat het met de fysieke gesteldheid nog steeds goed zit.
    Hoewel van tijd tot tijd afzien, geen echte problemen met jou conditie; geweldig.
    De temperaturen in Nederland dalen , tussen de 20 en 25 graden; heel acceptabel.
    In Spanje nog steeds temperaturen van boven de 30. Maar zoals je zegt; alles went.
    Mariëlle komt vandaag weer terug uit de Dordogne. Zij zat daar met haar beste vriendin,
    met de familiewagen en vijf kids. Haar vriendin is pas gescheiden en dan is het improviseren w.b. het invullen van de vakantie. Overigens waren wij met de familie pas net terug uit Frankrijk.
    Wij waren een week in Normandië: de invasiekust en Mont St. Michel. Vandaar reisden wij naar het zuiden in de buurt van Toulouse; daar hebben we een week doorgebracht op een boot op het
    Canal du Midi (verbinding tussen Midd. Zee en Atl. Oceaan); sluis is sluis uit!
    Afgelopen donderdag overleed onze buurman;Monseigneur Bluysen, alom gerespecteerd.
    Zelfs op t.v. werd daaraan aandacht besteed.
    PSV speelde weer fris en fruitig, ook tegen NEC.
    Voor jou schat ik vandaag in :bloed, zweet en tranen; de Spaanse meseta, kaal vlak en een brandende zon. Geen toeristen alleen maar ploeterende pelgrims en pelgrims moeten kunnen afzien, toch!
    Sterkte toegewenst.
    Hartelijke groet,
    Gerard Ouwens .

  • 11 Augustus 2013 - 11:28

    Frans Van Hulst:

    Beste Bert
    Het biertje vergeet je niet.Maar we hebben zorgen over de was.stel dat je te warm wast dan heb je geen onderbroek meer over?Het lijkt me prachtig vooral die zonnebloemen. en de natuur.Heel veel groeten van Frans en Thea van Hulst

  • 11 Augustus 2013 - 11:36

    Cock En Cissie:

    Dag Bert,

    Fantastisch geschreven, het is zo herkenbaar. fietsen of lopen, het blijft pelgrimeren.
    Dat moet je meemaken of meegemaakt hebben.
    Als ik (Cock) dit allemaal lees dan zou ik zo weer op de fiets willen stappen en jou richting op willen komen.
    Uit je verhalen kunnen we opmaken dat je het prima doet, over een goede conditie beschikt en bovenal ontzettend naar je zin hebt.

    Geniet van je verdere tocht, we blijven je volgen.
    Cock en Cissie.
    (we hebben Ria gesproken, ze maakt het goed)

  • 11 Augustus 2013 - 14:07

    Ad:

    Bert ik lees met belangstelling je reisverslagen en neem mijn petje voor je af.
    Maar ik moet zeggen je bent er wel echt een persoon voor.
    Ik zou dit graag met je mee willen maken, maar ik heb een gruwelijke hekel aan wasjes doen.
    Ik wens je nog heel veel reisplezier, veel gezellige contacten, een goede conditie en wat jammer dat je spontane aanbod om met 2 Poolse dames het bed te delen niet door is gegaan!!
    Vele groeten Ad

  • 11 Augustus 2013 - 14:08

    Sam En Niene:

    Hallo opa,
    Bedankt voor het lieve kaartje. Wij zijn blij om wat van je te horen.

    Knuffel van Sam en Niene

  • 11 Augustus 2013 - 14:17

    Ad En Nicoline:


    Hoi Bert

    We genieten nog steeds van je mooie, met veel humor doorspekte verhalen.
    Het is overduidelijk dat het genieten is voor je,
    het landschap, de mensen die je steeds opnieuw ontmoet en niet te vergeten het biertje.
    Zoals je het beschrijft lijkt het een makkie, maar het zal in werkelijkheid beslist veel energie kosten.
    Respect voor je prestatie, maar niet teveel complimenten, dan ga je naast je schoenen lopen en dat
    is niet goed voor je voeten.
    Goede voortzetting gewenst en we blijven je volgen.

    Nicoline en Ad

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Actief sinds 08 April 2013
Verslag gelezen: 545
Totaal aantal bezoekers 130632

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2018 - 04 Oktober 2018

Camino del Norte en Camino Primitivo

25 Augustus 2016 - 24 September 2016

Orval/St Amand Montrond naar St Jean Pied de Port

03 Augustus 2014 - 16 September 2014

Maastricht naar Orval / St. Amand Montrond

29 Juli 2013 - 09 September 2013

Camino:St. Jean Pied de Port naar Santiago

Landen bezocht: