Licht of toch niet zo..... - Reisverslag uit Carrión de los Condes, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu Licht of toch niet zo..... - Reisverslag uit Carrión de los Condes, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu

Licht of toch niet zo.....

Door: Bert Konings

Blijf op de hoogte en volg Bert

11 Augustus 2013 | Spanje, Carrión de los Condes

Dag 13 zondag 11 augustus.
34 km van Itero de la Vega naar Corrion de ls Condes

Te boek als een licht etappe, was er toch wel wat energie nodig om het doel te bereiken. Niet dat ik dacht aan opgeven, maar de temperatuur liep toch met elke kilometer op. Alleen de kilometers bleven steken op 32 en de temperatuur bij 34.
Vooral de laatste 12 kilometers waren weliswaar redelijk vlak met begaanbare wegen, maar toch...., twee rechte wegen zonder enige beschutting.
Het is maar goed dat de dag ook een morgen heeft! Want die was fantastisch. Voor mij begon die even na 04.00 uur. Ontwaakt door gesnurk van diverse kanten, leek mij een rondgang langs de bedden een onmogelijke zo niet riskante zaak. Daarom besloot ik om even naar het terras te gaan. Ik had geen portemonnee bij me dus het kon niet veel kosten. De sterrenhemel welke ik daar kon aanschouwen was voor mij uitzonderlijk. Na de strakke blauwe lucht waren er sterren te zien waarvan ik het het bestaan niet wist.....en zo fel!! Veel meer als in Nederland, denk ik. Misschien wel tienduizend als ik het zo inschat. Zelfs mijn sterrenbeeld, de Schorpioen, zal er wel bij gestaan hebben. Er waren er zo veel, dat ik de Grote Beer zelfs niet herkend heb.
Dan weer terug in bed. Goed kijken in het of je het goede bed wel hebt. Ja, want elke avond een vreemd bed op een vreemde plaats . Sliep ik nou boven of onder, of was dat gisteren??
Als dan een tijd later bijna iedereen in actie is, en slapen niet meer tot de mogelijkheden behoort, ga ik me ook onder de slapende wandelaars begeven. Immers het wordt weer warm, en alles wat je vóór negen uur hebt afgelegd, kom je in de warme middag niet meer tegen. Zo dachten er meerderen over, want toen ik om half zeven vertrok was er nog slechts één van de 35 slapers die mij voor liet gaan. Ik had gisteravond nog twee tomaten bewaard als ontbijt, dus de dag kon niet meer stuk.
Het was ook zeer de moeite waard in het veld. De zonnebloemen die belicht werden door de zonnestralen welke heel voorzichtig achter de bergen hun eerste lichtbundels tevoorschijn toverden. Dan in de verte, tegen de hellingen van de heuvels zijn de stralen al duidelijk herkenbaar, terwijl ik zelf nog in het ochtendduister loop. Even later, het is dan kwart voor acht, zie ik een meterslang evenbeeld van mij voor mij steeds meer contrasten krijgen. Een fantastisch verschijnsel. Een ieder die nu jaloers wordt en dit ook mee wil maken nodig ik uit om óók eens de camino te lopen. Al is het alleen maar etappe 13 !!!!!
Ik ben niet bijgelovig, maar wel blij, dat deze dag er op zit.
Echter de onafzienbare akkers met tarwe en zonnebloemen en niet te vergeten het grote, maar vooral lange irrigatiekanaal, Canal de Castilla, dat het grootste kanaal is van dit deel van Castilië. Tevens een belangrijk rust-en broedgebied voor vogels.
Deze vogel gaat óók even rusten, kijkt in het dorp of er nog wat te eten valt, samen met Wifi, en de dag is weer vol. Ja want om 22.00 uur gaat de deur op slot en kom je niet meer binnen. Daarin zijn ze op de camino heel streng. Ik zit nu in een klooster en heb zowaar al zo‘n tien nonnen gezien.
Hiermee moeten jullie het doen en voor morgen verwachten we weer nieuwe ontwikkelingen.

!BUEN CAMINO.

  • 11 Augustus 2013 - 20:19

    Toos:

    Hoi Bert,
    Je zult het niet geloven maar vorig jaar was ik op precies dezelfde dag in dezelfde plaats.
    Ik sliep toen in het klooster Colegio de Espirito Santo.
    Met mijn verslag van vorig jaar erbij beleef ik bij het lezen van je verslagen de tocht weer helemaal opnieuw.
    Morgen heb je weer een heel eenzaam stuk voor de boeg, maar daar draai jij je hand niet voor om.
    Buen comino, Toos

  • 11 Augustus 2013 - 22:41

    Joke:

    Hallo die Bert,
    Vergeten koffie te drinken zo spannend heb ik zitten lezen na een week te missen ik geniet er van.
    Blijf het rustig aan doen. Van de week op vakantie was het ook 40 graden.
    Veel te heet. Ria is net op de koffie geweest , nog lekker buiten gezeten.
    Het ga je goed succes verder de buurvrouw

  • 12 Augustus 2013 - 08:34

    Mien Ten Westenend.:

    Hoi Bert.

    Ik geniet elke dag van jou verslag.
    Het ga je goed en veel succes.

    Groetjes Mien

  • 12 Augustus 2013 - 11:02

    Bram En Berry:

    Hee beste pelgrim,
    Wat is het heerlijk om je mooie en humoristische reisverslagen te lezen en zo treffend dat we in het nu bewolkte Nederland de zonnebloemen aldaar bijna kunnen zien bloeien.
    Bert veel succes en geniet ervan,tot de vlg.x
    Groetjes uut Flakkee!

  • 12 Augustus 2013 - 17:29

    Ari:

    Ha die Bert,

    Wat stuur jij uitgebreide verslagen, zo blijft iedereen goed op de hoogte van jou beleefenissen.
    Wat ik mij afvraag is, of jij ook de bescherming van St. Jacob ervaar per slot van rekening is hij jouw beschermheilige en niet allen van jou maar ook al je mede pelgrimgangers en onder welke categorie val jij b.v. Soldaten, lastdragers, apothekers en wat al niet meer.
    Ik wens je een goede en behouden tocht, blijf jij je berichten sturen ze worden elke avond gelezen, heel veel succes.

    Ari.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Actief sinds 08 April 2013
Verslag gelezen: 477
Totaal aantal bezoekers 130640

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2018 - 04 Oktober 2018

Camino del Norte en Camino Primitivo

25 Augustus 2016 - 24 September 2016

Orval/St Amand Montrond naar St Jean Pied de Port

03 Augustus 2014 - 16 September 2014

Maastricht naar Orval / St. Amand Montrond

29 Juli 2013 - 09 September 2013

Camino:St. Jean Pied de Port naar Santiago

Landen bezocht: