Blijven uitkijken - Reisverslag uit Terradillos de Templarios, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu Blijven uitkijken - Reisverslag uit Terradillos de Templarios, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu

Blijven uitkijken

Door: Bert Konings

Blijf op de hoogte en volg Bert

12 Augustus 2013 | Spanje, Terradillos de Templarios

Dag 14 maandag 12 augustus
28 km van Corrión de los Condes naar Terradillos de los Templarios

Een ideale dag, om deze kleine dertig kilometer te overbruggen. Er moet namelijk gewandeld worden over de Páramo, spaans voor koud en leeg gebied. En dat was het inderdaad. Het landschap bestaat uit eindeloze vlakten en dorre velden. Het is een deel van de veedrijversroute, die door heel Spanje loopt. Hier wordt aanbevolen om wat extra water mee te nemen, omdat er zo'n kleine 20 km lang geen water of beschutting is, en er doorgaans de zon ongenadig brandt.
Ik begon deze weg vanmogen om 07.00 uur en had daarbij nog het voordeel, dat de stralen van de zon regelmatig onderbroken werden door de bewolking. Hoe gelukkig kan iemand het treffen
Het is wel een dag om na te denken, want het zicht op de eindeloze velden met graan verandert nauwelijks en het monotone geluid van de ernaaast liggende rijksweg A231 eveneens. Het landschap is zo plat als een dubbeltje en de weg zo recht als een kaars. Ik vraag me af, of het Spaanse graan dat de orkaan heeft doorstaan, misschien hier tot wasdom is gekomen. Een mooie quizvraag.
Maar oké, alles in het kader van het op weg zijn naar het graf van Apostel Jacobus. Jacobus overleed waarschijnlijk 44 na Christus. Hij heeft in Spanje missiewerk verricht, waarna hij naar Jeruzalem terugkeerde. Na zijn martelaarsdood is zijn stoffelijk overschot overgebracht naar Santiago, waar hij op 25 juli begraven is. Jacobus heeft volgens de legende zelf ingegrepen in de Spaanse geschiedenis bij de veldslag tussen de Moren en de Christenen. Hij verscheen daarbij te paard en nam als Matamoros(=morendoder) deel aan de strijd. Als beschermheer van alle caminogangers doet ie voor mij tot nu toe goed zijn best.
Tot zover tekst uit andermans werk.
Overigens ging het met mij vandaag als vanouds. Uiteraard treedt soms enige vermoeidheid op maar dan weet ook waar het van komt. Fysieke ongemakken zijn er gelukkig niet. Dat is maar goed ook, want Ria is er niet bij om mij bij te staan. Toch blijven uitkijken. Momenteel liggen er verschillende mensen op bed of lopen ziek rond. Wellicht gisteren een infectie opgelopen met diarree tot gevolg. Niet ernstig, maar wel lastig. Ik probeer goed en gezond te leven, maar dat wisten jullie al.
Mochten er soms mensen zijn die denken hoe zou Ria het maken, die maakt het ook goed.
Uiteraard blijft ze me wel op afstand steunen. We hebben contact middels een zogenaamde hotline, en Ria hoort natuurlijk het ware echte verhaal.
Ik begrijp uit de diverse reacties via mijn weblog maar ook de mails en smsjes dat mijn verhaaltjes gelezen worden, dus we gaan gewoon door, al is het maar voor mijn eigen dagboek.

groeten en tot morgen
!BUEN CAMINO.Gf

• 12 Augustus 2013 - 21:39

Gerard Ouwens:

Een ander landschap een ander panorama vandaag.
    Wordt het nu pas echt afzien; gaat de onderneming nu pas op een echte
    pelgrimage lijken.
    Hier vandaag gemiddeld 20 graden; Spaanse binnenland meer dan 35; geen beschutting; geen schaduw. Ik hoor morgen hoe jij overleefde.
    Defensie Oranje belabberd: Van Gaal ergert zich groen en geel .
    Lef Cocu werkt als een toverstokje, terwijl Ajax onderuit ging kan Pastoor elk moment een telefoontje verwachten. Geen schokkend nieuws.
    Tot morgen,
    Groet,
    Gerard.

• 12 Augustus 2013 - 22:31

Ted Nijssen:

Hallo Bert,

Alweer zoveel kilometers verder, maar dat niet alleen, het plezier dat jij aan deze reis beleefd is van onschatbare waarde en dat is toch de essentie van jouw doel denk ik. Van het een komt het ander, ik heb nooit geweten dat mijn broertje Gerard zoveel van voetballen houd. Weer terug naar Bert. Ga zo verder en geniet van al het moois wat je tegen komt.
    Met de hartelijke groeten, Mart en Ted Nijssen

• 12 Augustus 2013 - 22:51

Gerrit EnDien Mulders:

Hallo Bert

wij hebben diep respect en bewonderingvoor jouw

wat een verslagen
    het is net of wij daar ook lopen

groetjes Gerriit en Dien

• 12 Augustus 2013 - 23:46

Wim En Joke:

Hoi Bert

We vinden het geweldig al die verslagen en beleven zo de
    tocht toch 'n beetje mee. Gelukkig dat het allemaal goed gaat
    en je ervan kunt genieten. Ik ben vrijdag 'n dagje met 'n " eenzaam
    Leeuwens vrouwtje" wezen fietsen en dat was ook heel leuk. En
    gelukkig niet zo heet als daar. Doe het rustig aan en blijf ons
    bezighouden met je mooie verhalen.
    Doedoei Wim en Joke

• 13 Augustus 2013 - 00:41

Hans En Helma:

Bert wij volgen je en wensen je veel succes en wandel plezier !
    En door jou verhalen leren we ook nog wat van de Spaanse geschiedenis en cultuur .
    Groetjes , Hans en Helma .

• 13 Augustus 2013 - 18:35

Toon & Nollie:

Hallo Bert,

Jij maakt tenminste van de thuisblijvers geen spoorzoekers.
    Met plezier lezen wij je reisverslagen en kijken alweer uit naar de verhalen die nog komen gaan.
    Je bent al goed op weg en we wensen je nog veel wandel plezier.

Hartelijke groeten Toon en Nollie

• 13 Augustus 2013 - 19:11

Tonny Willems:

Hola Bert,

Je hebt er de snelheid in, tot nu toe 400 km gelopen gemiddeld 28,6 km per dag. Tot Santiago nog 383 km. je bent over de helft. Sinds je vertrek uit Roncesvalles hebben 4500 pelgrims daar in het klooster overnacht, dus die komen achter je aan. Morgen ga ik met het vliegtuig naar Biarritz, vandaar naar Bayonne en San Jean Pied de Port. Daar kom morgenmiddag om 14:00 uur een taxi me ophalen, dus ik hoef niet te lopen over de Pyreneeën. Tot vrijdag nog een beetje luieren. Op vrijdagmiddag lossen we om 14:00 uur de zittende ploeg af en gaat onze dienst in voor 14 dagen, we zijn met 7 hospitaleros. De werkzaamheden omvatten: pelrims ontvangen inschrijven, advies geven over de route, een bed geven, kleding wassen (vanuit de wasserij), slaapzalen, toiletgroepen, douches schoon maken enz. 's avonds om 22:00 uur gaat het licht op de slaapzalen uit en 's morgens om 06:00 uur is het reveille, net als in militaire dienst. Zoals je kunt beamen gebeurd dit in elke refugio. Om 08:00 uur moeten alle pelgrims de albergue verlaten hebben. Het eten en drinken voor ons wordt verzorgd door het klooster. Warm eten doen we 's middags om 13:00 uur, de ene week in restaurant "La Posada" en de andere week in Restaurant Casa Sabina. Zelf beschikken we over twee appartementen met keuken waarin elk 4 personen gehuisvest kunnen worden. In totaal kunnen we als het moet 493 pelgrims een bed geven. De nieuwe herberg 183, in de oude 118 (nog een oude paardenstal van Napoleon en een hospitaal voor pelgrims), in het barakkenkamp (Campamento) 176 en in een noodruimte in het klooster 16 plaatsen.

Bert un buen camino.

Tonny Willems.