Een koninklijke weg - Reisverslag uit El Burgo Ranero, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu Een koninklijke weg - Reisverslag uit El Burgo Ranero, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu

Een koninklijke weg

Door: Bert Konings

Blijf op de hoogte en volg Bert

13 Augustus 2013 | Spanje, El Burgo Ranero

Dag 15 dinsdag 13 augustus
30 km van Terradillos de los Templarios naar El Burgo Ranero.

Het is 3.30 uur pm. Lekker gegeten op een terras tegenover de herberg van vandaag. Samen met een Duitser uit Emmerik, die vanaf thuis naar Santiago op weg is in zijn eendje, nee...., in zijn eentje, op de fiets.
Dit soort ondernemingen is hem niet vreemd, want als leraar op een middelbare school heeft hij samen met leerlingen en collega's een fietstocht in vier etappes georganiseerd naar Rome. Dus de leerlingen konden elk jaar een deel fietsen.
Hij sprak goed Spaans, met dank aan zijn dochter die eveneens voor de klas staat en Spaans doceert. Dit deed mij wel denken aan die gratis voetreis naar Rome, welke wel eens als eerste prijs in een niet bestaande loterij wordt aangeboden. Zo‘n hoofdprijs is zo gek nog niet......Gelukkig heb ik er voor gespaard.
Juist op dat moment komt een bekende voorbij. Het is de Koreaan, waarmee ik gisteren ook aan tafel zat. Deze jonge man wilde beslist de Camino lopen met een bepaalde achtergrond. Kreeg geen vrij van zijn werkgever, naam ontslag en is er zelf zeker van weer ergens aan de slag te komen bij terugkomst. Hij heeft zijn vader verloren, had het met zijn werk niet naar zijn zin en wil opnieuw beginnen. Hij is reeds enkele dagen in Parijs geweest en gaat na Santiago een weekje Barcelona doen en dan weer terug naar Seoul.
Toch op tijd de was aan de lijn en kan straks weer de kast (=rugzak) in. Ik heb overigens wel gemerkt, dat de vouwen die er tijdens het drogen in zitten erin blijven tot de volgende wasbeurt, dan komen er weer andere vouwen. Geen probleem, want elke dag wordt mijn gehele garderobe verfrist. Omdat het bij het afhalen wel eens zoeken is, wat van mij is heb ik intussen geteld dat ik 5 stuks elke dag aan de lijn hang, waarbij de sokken voor één geteld worden. Soms is het moeilijk terugzoeken. Sommige kledingstukken zijn wel duidelijk herkenbaar niet van mij, maar er zijn blijkbaar meer mensen naar de Aldi en Xenos geweest.
Dan nog de route van vandaag. Hoewel vrij eentonig, toch wel van historische waarde. Een groot deel van de 30 km volgde het exacte verloop van de historische St. Jcobsroute en is zacht glooiend maar rechttoe rechtaan. Hierlangs zijn ontelbaar vele platanen geplant. Veel schaduw levert het voorlopig nog niet op, maar als ik over een aantal jaren mogelijk de camino over doe, is dat wel beter. Deze route wordt niet voor niks met "Camino Real" aangeduid. De autoweg welke nabijgelegen is kan hierin weinig veranderen. Het aantal auto's is zeer beperkt. Overigens zoals op zo vele vaak nieuwe wegen, mijns inziens veel te weinig verkeersaanbod is. Oorzaak??? Dat antwoord is niet door de pelgrim te geven. Daarmee houdt hij zich niet bezig, als het goed is.
Tijdens dit schrijven in de herberg, wordt ik verrast door het aanbod van een stuk meloen. Sla ik natuurlijk niet af. Ze zullen wel zien dat ik het nodig heb.
Dan toch nog even vermeldenswaardig, dat we gisterenavond verrast werden door een enorme onweersbui met regen en veel wind. Vanmorgen gelukkig niets meer van dat en weer een strak blauwe lucht met een temperatuur die ik weer niet wil weten. Daarom kon ik vannacht ook niet genieten van de mogelijk "vallend sterren" die rond deze tijd waar te nemen zijn.
Nu stop ik echt, anders heb ik niks voor morgen en mis ik mijn siësta.
Wel nog even naar de bar aan de overzijde. Daar is wifi, kom ik dus niet onderuit.....
Het aantal begeleverde olijven hangt af van de bestelling.
!BUEN CAMINO

  • 13 Augustus 2013 - 20:29

    Iris, Lara, Madelon:

    Hoi Opa,

    Wij zijn ook lekker op vakantie, en Iris legt per dag ook heel wat meters af, de meeste rennend. Madelon stapt ook steeds beter. Vandaag hebben we zeehondjes gezien, die lagen lekker in het zonnetje.

    Veel plezier nog Opa,

    Kusjes van
    Iris, Lara en Madelon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Actief sinds 08 April 2013
Verslag gelezen: 545
Totaal aantal bezoekers 130637

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2018 - 04 Oktober 2018

Camino del Norte en Camino Primitivo

25 Augustus 2016 - 24 September 2016

Orval/St Amand Montrond naar St Jean Pied de Port

03 Augustus 2014 - 16 September 2014

Maastricht naar Orval / St. Amand Montrond

29 Juli 2013 - 09 September 2013

Camino:St. Jean Pied de Port naar Santiago

Landen bezocht: