Één weg van 26 km - Reisverslag uit Arcahueja, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu Één weg van 26 km - Reisverslag uit Arcahueja, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu

Één weg van 26 km

Door: Bert Konings

Blijf op de hoogte en volg Bert

14 Augustus 2013 | Spanje, Arcahueja

Dag 16 woensdag 14 augustus
26 km van El Burgos Renero naar Puente Villarente

Op de eerste plaats wil ik vandaag onze vijf kleinkinderen bedanken voor de aanmoedigingen en het succes dat ze mij toewensen. Iris, Sam, Lara, Niene en Madelon hebben het allemaal op hun eigen manier gedaan. Daar is Opa heel blij mee. Ik wens Iris, Lara en Madelon nog een fijne vakantieweek aan zee. Sam en Niene jullie hebben de vakantie erop zitten en zijn intussen naar school. Ook voor jullie een fijne tijd. Als opa weer terug is na het wandelen in Spanje kom ik snel een bezoekje brengen met een vette knuffel en natuurlijk een dagje spelen.
Groetjes van Opa en tot snel in Beneden Leeuwen en Amersfoort

Tweemaal was het vannacht raak, naar het toilet. En dan juist in een nacht waarbij ik als bovenslaper  over een voor mij niet al te best ergonomisch geconstrueerd laddertje beschikte.  
Als de treden van de trap ter hoogte zitten van het matras en ik er dus alleen maar met mijn tenen op kan steunen en de staanders van de ladder niet boven het bed uitkomen wordt het een hachelijke onderneming om zonder houvast de afdeling in te zetten. Gelukkig zijn mijn voeten/tenen daarbij nog in een goede conditie. En die voeten moeten mij morgen leiden naar Leon. Dat zullen ze wel kunnen, want ik ben Leon genaderd tot op 12 km. Dus bijna de gehele dag in Leon.

Vandaag zagen we de laatste zogenaamde Adobe-huizen. Dit zijn huizen gebouwd van leem. Rode leem is de grondstof die in deze streek ruim aanwezig is, dus logische grondstof. Tegenwoordig worden er vaak stenen voorgevels  voor gezet. Leem vergt nogal wat onderhoud.
Verder stond de camino weer in het teken van eentonigheid van het landschap dat soms wordt onderbroken door enkele dalen met picknickplaatsen . Dus weer geen problemen gelukkig, maar wel héééééél  erg eentonig en weer véél platanen. Het overigens mooi onverhard wandelpad langs een tweebaansweg was bijna 26 km lang, met alleen een uitzicht over akkers en nog eens akkers, waarvan het graan al geoogst was. 
Een welkome onderbreking waren de drie  dorpjes welke ik passeerde. Zelfs medewandelaars heb ik nauwelijks gezien. Misschien 10 ???.
Mansilla de las Mulas was na 19 km een positieve uitzondering. Het stadje stamt uit de middeleeuwen. De stadsmuur en poort zijn nog behoorlijk in tact. Ook veel overige bouwwerken stammend uit de tijd dat de Christenen het gebied heroverd hadden op de Moren in de 12e eeuw zijn behouden gebleven.

Wat ik morgen in Leon 12km verder beleef hoop ik in het volgende verslag te kunnen vertellen.

!BUEN CAMINO

  • 14 Augustus 2013 - 21:45

    Bas Cindy Sjoerd En Pepijn:

    Hoi Bert,
    Wat ben je toch een kanjer! Wij kijken elke dag uit naar jouw reisverslag, dus graag volhouden...
    Je kunt na dit avontuur verder als schrijver, je zet je bevindingen zo leuk op papier! Succes nog!
    Buen viaje y hasta prono en Appeltern.

  • 15 Augustus 2013 - 09:28

    Ben:

    Hallo Bert,
    Na elke dag je verhaal te lezen kreeg ik het plan om ook eens te ervaren wat een hele dag lopen met je doet. Dus afgelopen maandag de struinroute gelopen van Beneden Leeuwen tot aan Rossum. Met volle moed en ook een rugzak (2kg) mee, ben ik om half 11 begonnen. Rond 12 uur was ik bij het pontje Wamel-Tiel en heb daar mijn lunch genoten (2 bolletjes en wat fruit). Ik ging na kwartiertje weer met volle moed verder richting Dreumel. Daar bij de scheepswerf zou ik even de dijk op moeten omdat de route daar word doorbroken met een vaargeul van de Waal naar de scheepswerf. Nou kon ik dat pad niet goed vinden en er lag tussen de dijk en de uiterwaarde ook nog eens een strook water met een lengte van wel 2,5km. Dus ik ben 2,5km terug gelopen, dat maakte samen een oponthoud van 1 uur. Toen ik weer te hoogte van de werf liep zag ik de mogelijkheid wel om op de dijk te komen. Laten we maar zeggen dat het onervarenheid is. Vanaf de werf naar Rossum is een heel mooi stuk wandelen. Ik heb regelmatig aan je gedacht, ik doe dit 1 dag en jij 6 weken. Ik kwam de hele dag niemand tegen. Tenminste geen Poolse, Italiaanse, Françaises etc.. Wel paarden, lama's, koeien,zwanen (ook leuk).
    Om half 5 was ik bij de sluis in Rossum en ben daar opgehaald. O, ja ik kreeg onderweg ook nog een beetje last van mijn knie, maar dat was plots ook weer weg. Ik heb het als zeer leuk gevonden maar dat 6 weken aan een stuk, is wel een hele prestatie. Dus Bert ik wens je voor de komende weken nog heel veel wandelplezier. Maar ik had aan 1 dag genoeg.
    Groeten Ben en Dily


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Actief sinds 08 April 2013
Verslag gelezen: 589
Totaal aantal bezoekers 130637

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2018 - 04 Oktober 2018

Camino del Norte en Camino Primitivo

25 Augustus 2016 - 24 September 2016

Orval/St Amand Montrond naar St Jean Pied de Port

03 Augustus 2014 - 16 September 2014

Maastricht naar Orval / St. Amand Montrond

29 Juli 2013 - 09 September 2013

Camino:St. Jean Pied de Port naar Santiago

Landen bezocht: