Veel historie na een kleine wandeling - Reisverslag uit León, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu Veel historie na een kleine wandeling - Reisverslag uit León, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu

Veel historie na een kleine wandeling

Door: Bert Konings

Blijf op de hoogte en volg Bert

15 Augustus 2013 | Spanje, León

Dag 17 donderdag 15 augustus
12 km van Puente Villarente naar León

Instelling bepaalt de kwaliteit en de voldoening

Na 12 km min of meer slenteren naar Leon, was mijn voldoening bij aankomst net zo groot als na bv 40 km flink doorstappen. Het is maar dat je weet waaraan je begint. . Daar stel je je op in.
Hiermee heb ik de 700 tot 800.000 ha zonnebloemen definitief achter me gelaten. Natuurlijk bij thuiskomst weer andere zonnetjes.
Om kwart over twaalf al gewassen, geschoren en de was aan de lijn. En daar stapt meneer de stad in.
Oh ja, in de stadsherberg, een voormalig schoolgebouw, slapen de jongens en de meisjes apart. Heb ik nog niet meegemaakt. De waslijnen daarentegen waren wel gemengd, dat zag ik duidelijk. Dus ze zijn er wel. Dan toch Leon in.
Een stad meer een rijke historie. Na de herovering van Spanje door de Christenen werd Leon in de 10e eeuw, de hoofdstad van Spanje. Dit bleef het 200 jaar, waarna de macht naar Toledo ging en weer later naar Madrid.
Leon werd hierdoor minder belangrijk en dat kwam de ontwikkeling niet ten goede.
Genoeg historie, hoewel de kathedraal zeker niet ongenoemd mag blijven. Het is een kerk tussen de 13e en 16e eeuw gebouwd, met veel gebrandschilderde ramen. Er is zo weinig mogelijk bereik gemaakt van steunpilaren.
Eveneens een bijzonder bouwwerk in dezelfde straat is. Casa de Botines. Een werkstuk van Antonio Gaudi, die ook de schepper is van de beroemde kerk Sagrada Familia in Barcelona.
Vanavond nog wat eten om er morgen weer tegenaan te kunnen. Een lange etappe, omdat er weinig slaapmogelijkheden zijn. Of ik hem helemaal uitloop of dan maar een alternatieve slaapplaats gevonden heb, horen jullie morgen. Spannend??? Ik ga nu Leon in om wat te eten en zo..........

!BUEN CAMINO

• 16 Augustus 2013 - 21:33

Koos En Drea:

Hoi Bert Is Leon je goed bevallen?? lekker gegeten en zo.......Wij volgen je nog trouw en genieten van de wijsheid die je op ons overbrengt.De aardrijkskunde geschiedenis en cultuur die bij ons allang in de vergetenheid zijn, komen weer helemaal tot leven met jouw mooie verhalen.Wij genieten van jouw zonnebloemen en het mooie weer en ook zeker van de k.m. die uit je benen komen.Wij wensen je voor de komende week weer veel wandelplezier en vooral veel succes toe.
    H.GR. Koos en Drea.