Een korte route naar een historische stad - Reisverslag uit Torre del Bierzo, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu Een korte route naar een historische stad - Reisverslag uit Torre del Bierzo, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu

Een korte route naar een historische stad

Door: Bert Konings

Blijf op de hoogte en volg Bert

17 Augustus 2013 | Spanje, Torre del Bierzo

Dag 19 zaterdag 17 augustus.
18 km van Hosptal de Órbigo naar Astorga.

Op ‘n vrije zaterdag toch nog 18 km gelopen. Ja op weg naar Santiago is elke kilometer meegenomen. De haan had vanmorgen geen drie maar mogelijk al 30 keer gekraaid, voordat ik mij optuigde voor de twintigste dag. Mogelijk ben ik wat het aantal loopdagen betreft, nu op de helft.
Een prachtige wandeling over de Páramo, de hoogvlakte, die eindeloze vergezichten biedt. Ook aan mij zijn deze besteed. Slechts twee dalletjes met veel steeneiken en even later tamme kastanjes. Nog voordat ik in Astorga arriveer, valt mijn belangstelling op een bord, waarop een bocadillo aangeboden wordt voor 2,50 euro met een blikje drinken naar keuze gratis. Dat lijkt mij. De keus uit de blikjes kan ik maken in de koelvitrine. Mijn belangstelling valt op cerveza, maar heb daarna nog de keus uit drie. Heineken is er niet bij dus het wordt Malou.
Heerlijk in een parkje smullen, wat wil je al na 13 km. En thuis maar denken dat ik het zwaar heb.
In Astorga kies ik voor de herberg van de broederschap Amigos del Camino del Santiago. Een voormalig klooster, dat ook in de middeleeuwen al voor de pelgrims beschikbaar was. Om 12.10 uur naar binnen en om 13.10 uur weer buiten. Ingeschreven, gewassen, geschoren, de was (schoon) aan de lijn. Ja, in elke herberg begin ik me thuis te voelen nu ik er z'n 20 gehad heb. Mijn huid behoeft echter verzorging denk ik. Dus naar de supermarkt en zoeken naar crème, maar welke. Ik vraag advies aan een leuke verkoopster en vraag anti rimpel crème. Ze kijkt me aan en even later sta ik met lege handen weer buiten. Ja, ik vond het eigenlijk ook niet nodig.
Dan hoor ik muziek, een harmonie. Even kijken of er nog bekenden bij zijn want er wordt onderling zoveel uitgewisseld. Maar helaas niets te zien. Het is erg druk in het park, de kiosk staat zo'n 1,5 meter hoog en de bomen die voor schaduw moeten brengen, zorgen voor de rest. De bezoekers deert het niet en brengen de handen op elkaar als ze muziek stopt. Ik heb nog even goed gekeken, het is echt live.
Vandaag gelukkig de Fransman weer gezien samen met zijn vrouw, waarmee ik enkele dagen geleden zat te eten. Hij is arts en zijn vrouw zijn assistente. Ik dacht hem niet meer terug te zien , want hij was erg ziek en stopte halverwege ivm maagkrampen. Ja veel mensen zijn één of twee dagen ziek geweest. Zestien uur bedliggen heeft hem goed gedaan. De reden van zijn camino is het proberen te ontspannen ivm een druk leven. Het kruisje om zijn hals laat hij zien omdat er meerdere redenen zijn om zijn pelgrimstocht te maken.
Vanmiddag/avond de stad in. Op meerdere plaatsen is te zien, dat Astorga een rijk Romijns verleden heeft. Ook de kathedraal en het bisschoppelijk paleis zijn de moeite van het bezichtigen waard. Ik zal het vanavond zien.
Hier morgen meer over??

  • 17 Augustus 2013 - 19:56

    Dolf En Tonny Mulders:

    Hallo Bert,

    Die dame uit de supermarkt heeft er wel kijk op,die heeft wel gezien dat anti rimpel creme voor jouw de eerste jaren nog niet nodig is.
    We kijken alle dagen uit naar jouw verhalen.
    Verder nog een fijne tocht gewenst,
    Groetjes dolf en Tonny.

  • 17 Augustus 2013 - 20:21

    Gerard En Riky Verhoeven:

    Beste Bert,
    Het heeft ons verbaasd dat jij als oud boerenbruidspaar boertje op zoek bent gegaan naar antirimpelcreme.
    Je weet toch dat wij boeren zweren bij de ouderwetse uierzalf.
    Het heeft een geweldige frisse geur en alle plooien verdwijnen als sneeuw voor de zon.
    Jouw huidje is toch zo gaaf als van een jonge bloem.
    Zorg er maar voor dat je lichaam voldoende vocht [BIER] binnen krijgt en alles komt goed.
    Voor morgen weer een goede reis toegewenst.
    Groeten,
    Riky en Gerard.

  • 18 Augustus 2013 - 13:51

    Frans:

    ¡Hola Peregrino Bert,

    Je hebt gisteren 14 mooie kilometers gehad. En naar SdC is het slechts 260 km en je hebt al 510 km gelopen. Ik neem m'n pelgrimspet voor je af.
    Ik volg je!

    ¡Buen Camino,

  • 18 Augustus 2013 - 21:38

    Anny En Jos:

    Hallo AJP; hier weer eens een berichtje van mij. Het valt niet mee om jou nog op een originele manier een kompliment te maken. Door veel mensen zijn alle superlatieven al uit de kast gehaald en terecht. Buiten jouw instelling, jouw fysieke gesteldheid, kennis van het land en kultuur wil ik toch nog een sterke kant van jou benadrukken; Cindy en Bas hebben dit ook al aangetipt: als ik jouw relaas lees zie ik het allemaal voor me; zowel de beschrijving van het land als de ontmoetingen met collega-pelgrims. Maar ik zie je ook in donker in het juiste bed klimmen. Al die beschrijvingen zijn voor mij en ik denk voor de meesten als beeldverhalen. Klasse. Wie weet ligt er voor jou op dit vlak nog een toekomst.
    Bert, wij wensen jou nog veel sterkte en veel devotie, want uiteindeliijk is het toch een pelgrimstocht; of moet ik het ook nog een beetje als bedevaart zien? Doet er niet toe. We gaan er van uit dat je dit tot het einde volhoudt. Succes in de tweede helft en we kijken elke dag uit naar je reisverslag/beeldverhaal.
    Groeten Anny en Jos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Actief sinds 08 April 2013
Verslag gelezen: 635
Totaal aantal bezoekers 130638

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2018 - 04 Oktober 2018

Camino del Norte en Camino Primitivo

25 Augustus 2016 - 24 September 2016

Orval/St Amand Montrond naar St Jean Pied de Port

03 Augustus 2014 - 16 September 2014

Maastricht naar Orval / St. Amand Montrond

29 Juli 2013 - 09 September 2013

Camino:St. Jean Pied de Port naar Santiago

Landen bezocht: