De etappe naar waar het eens begon - Reisverslag uit Foncebadón, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu De etappe naar waar het eens begon - Reisverslag uit Foncebadón, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu

De etappe naar waar het eens begon

Door: Bert Konings

Blijf op de hoogte en volg Bert

19 Augustus 2013 | Spanje, Foncebadón

Dag 20 zondag 18 augustus
26 km van Astorga naar Foncebadón

Eigenlijk niets bijzonders, maar voor mij toch een etappe met meer betekenis.
Vorig jaar, 18 september zijn Ria en ik vanaf Foncebadón gestart om naar Santiago de Compostela te lopen, waarbij we sliepen in hotels. Mijn eerdere wens, om vanaf St.-Jean-Pied-de-Port te starten en dan te slapen in refusio's/herbergen werd vanaf dat moment omgezet in een definitief plan. Eerst vier, daarna vijf uiteindelijk kreeg ik zes weken om mijn wens in vervulling te laten gaan. En zo geschiede, daar zijn we dan. Heel bijzonder om nu de startplaats plaats weer terug te zien.
Ik ben een gelukkig man dat ik het mocht, maar ook omdat ik het kan. En nu proberen om ook in Santiago, Finisterre en Muxia aan te komen.
Maar vandaag waren het dan de kilometers naar Foncebadón. Al een aardige klim op weg naar het Cruz de Ferro. Enkele dagen moesten we het doen met eindeloze vlakke uitzichten. Vandaag hebben we over een afstand van 26 km 1120 meter gestegen, niet veel zullen de kenners zeggen, er waren toch pittige stukken bij. De uitzichten waren de inspanningen meer dan waard.Het weerzien van Foncebadón deed me wel wat. Alles goed herkenbaar, ja want daar verandert niet veel.
Foncebadón was er eigenlijk niet meer geweest. Jaren was het dorp(15 huizen) zo goed als verlaten. De EU heeft er geld aan gespendeerd om dit historische dorp toch in stand te houden. Immers vroeger was het al een belangrijke pleisterplaats voor pelgrims, en ruim duizend jaar geleden werd er zelfs het Spaans concilie gehouden. Pelgrims kunnen er nu inderdaad wel weer overnachten, er is shopje en bar, maar de huizen die honderd of honderden jaren geleden zijn ingestort, liggen er volgens mij nog evenzo bij. Het is één straatje met veel puin en stof over een lengte van ruim 150 meter.
Geen probleem voor een doorgewinterde pelgrim, een matras op de grond, een douche waar tenminste wat koud water uit komt voor 4 euro, en het moet gezegd zijn, een heerlijk 3-gangen diner voor slechts 9 euro. Kom daar in Nederland nog maar eens voor.
Niet verwonderlijk, maar wel waar, er is geen internet. Ik ben al blij als we de hele nacht stroom houden.
Ik heb gereserveerd voor het diner en heb daar geen spijt van. Eerst uitgebreide tapas met rode wijn en daarna wordt een grote plaat met paella binnengebracht voor de 18 pelgrims. Gezellig en lekker. Daarna werd het gezellig, met veel bekenden uit de afgelopen 3 weken.
Helaas kan ik mijn dagverslag niet doorzenden, maar morgen onderweg bij stop/tussenstop zal ik mogelijk ergens over wifi kan beschikken en kan ik zenden.
Nu ga ik gezellig naar de bar, want onder deze omstandigheden voelt een pelgrim zich het meest thuis.

!BUEN CAMINO

  • 19 Augustus 2013 - 10:54

    Mari En Corrie:

    hallo Bert

    Je laatste verslag weer gelezen je begint nu aan een lang stuk van herkenning heb ik begrepen, dus de kans is nu wel erg groot dat je de eindstreep haalt veel succes.
    En dan nog iets, de laatste regel van je verslag wekte bij mij een glimlach op want jij voelt je over het algemeen wel thuis in een gezellige bar, wie niet.

    de groetjes uit Appeltern

  • 19 Augustus 2013 - 12:02

    Gerard Ouwens:

    Hallo Bert,
    We zijn gisteren teruggekomen uit Nijmegen. Mariëlle en René waren
    15 jaar getrouwd en waren enkele dagen samen op stap.
    Op dit moment is het hier bar en boos; de regen valt echt met bakken uit de hemel.
    Zojuist jouw verhalen gelezen over de koninklijke weg,het ergonomisch laddertje dat er niet was,
    de rijen platanen,de historie van Leon en Astorga, de Gaudi casa's, jouw zonnebloemen en de
    exclusieve albergue. Al met al: kleurrijke verhalen die een goede indruk geven van de manier waarop
    jij pelgrimeert. Vandaag vanaf Foncebadón veel herkenning.
    Sigthorsson vindt het weer fijn om Ajax-spits te zijn,Pellé doet op zijn manier aan
    crisismanagement;maar toch een kwaliteitsarme klassieker.
    PSV-ers niet bang voor topploeg AC Milan.Alex Pastoor na 3e nederlaag ontslagen en Den Bosch
    schiet niet veel op met weer een remise.
    Weer helemaal bij!? Succes!
    Vr. groet,
    Gerard Ouwens.

  • 19 Augustus 2013 - 12:50

    Tonny Willems:

    Hola Bert,

    Ik zit alweer 5 dagen in Spanje. Vrijdagmiddag hebben we de oude ploeg afgelost, tot nu toe hebben in 3 dagen 863 pelgrims overnacht. Het is steeds mooi weer geweest, alleen nu mistig en koud. Ik zie dat je goed gevorderd bent in Foncebadon bekend van de honden. Ik moet nu naar het restaurant voor de lunch. Om 14:00 uur weer aan de bak tot 22:00 uur vanavond.

    Buen camino

    Tonny.

  • 19 Augustus 2013 - 13:27

    De Krijgertjes:

    Hoi Bert
    gister terug gekomen van een heerlijke vakantie.
    Nu vandaag jou verslagen gelezen.
    Geweldig wat je allemaal mee maakt,leuk om op deze manier op de hoogte te blijven.
    Veel succes we blijven je volgen.
    groet de krijgertjes

  • 19 Augustus 2013 - 17:33

    Bevertjes:

    Hola Bert,

    De helft van je grote avontuur zit erop, en nu wordt het vertrouwd !!
    Geweldig om je te volgen en natuurlijk je SUPER verhalen te lezen.
    Bert stapje vóór stapje wha, veel succes en liefs uit Lauwe.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Actief sinds 08 April 2013
Verslag gelezen: 893
Totaal aantal bezoekers 130630

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2018 - 04 Oktober 2018

Camino del Norte en Camino Primitivo

25 Augustus 2016 - 24 September 2016

Orval/St Amand Montrond naar St Jean Pied de Port

03 Augustus 2014 - 16 September 2014

Maastricht naar Orval / St. Amand Montrond

29 Juli 2013 - 09 September 2013

Camino:St. Jean Pied de Port naar Santiago

Landen bezocht: