Een mooie dag met een smetje - Reisverslag uit Melide, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu Een mooie dag met een smetje - Reisverslag uit Melide, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu

Een mooie dag met een smetje

Door: Bert Konings

Blijf op de hoogte en volg Bert

25 Augustus 2013 | Spanje, Melide

Dag 27 zondag 25 augustus.
39 km van Portomarin naar Melide.

Een fikse afstand, maar het weer, het landschap, de zin, alles zat mee. Een een stop in Melide is te verkiezen boven heel veel kleine dorpjes welke op de route liggen ná Palas de Rei.
Ook de heerlijke octopus waarom dit stadje bekend staat leek mij wel wat om hier het pelgrimsdiner te gebruiken. Met velen stonden vanmiddag de mensen in de rij om een bord te bemachtigen. Heel bijzonder. Ik heb het ook al geproefd en de mensen in de rij hebben gelijk!!
Even minder was vanmorgen een struikeling, maar na en behandeling van een wondje boven mijn oog kon ik gelukkig weer verder. Een ongeluk zit in en klein hoekje.
Vandaag een langere etappe met gemakkelijke stijgingen en veel verharde wegen. Sinds ik in Galicië ben kom ik ook de zogenaamde horréos tegen. Dit zijn smalle langwerpige bouwsels, waarin graan voor de boer en zijn gezin wordt opgeslagen. Om de voorkomen dat de muizen ook van dit dierbaar spul meesnoepen, staan ze vaak op palen en met daar bovenop een platte plaat. De opstaande wanden zijn sterk geperforeerd om schimmelvorming tegen te gaan. Heel typerend voor deze streek.
Vanmiddag heerlijk samen gewandeld met een moeder en dochter uit Ponferrada, een etappeplaats voor velen.
Zijn zijn gestart op de O Cebreiro en lopen naar Santiago. Echter zonder rugzak, die wordt door de vader met de auto nagebracht. Ook had de vader hun vanmorgen met de auto een stukje op weg geholpen. Ze lopen de camino, omdat de dochter geslaagd was voor onderwijzeres. Ze hadden dit vooraf al voorgenomen als ze inderdaad vanaf begin september voor de klas mag staan met kinderen van drie jaar. De laatste twee uur heb ik hen niet meer gezien. En wat denk je, in één van de minstens zes albergues welke ik uitgekozen heb zie na het douchen ook deze dames op "mijn" kamer binnenkomen.
Ook twee heel aardige mensen uit Ierland, waarvan de vrouw oorspronkelijk uit Amerika komt, lopen al dagen dezelfde etappes. Overdag toevallige dezelfde stops, en bij de octopussen zie ik ze weer. Ze zitten wel in een andere alberge.
Erg verrassend soms, dat je na enige dagen toch weer dezelfde personen ontmoet. Of juist zes of zeven dagen ongeveer elke dag in dezelfde alberge en dan gezellig wat drinken en dan ineens zie je ze niet meer.
Heel bijzonder zo'n camino. Zo heb je goede vrienden(innen) en zo zie je ze misschien nooit meer.
Maar wij zullen elkaar nog wel eens zien, maar dan ná 9 september

!BUEN CAMINO

• 25 Augustus 2013 - 21:04

Leo Jongejan:

Hoi Bert; leuk om te lezen dat het nog steeds goed gaat. we hebben het gisteren nog over je gehad met de fam. Both en bram en berry. Nog veel plezier de laatste dagen en we blijven je via het internet volgen. Ineke en Leo

• 26 Augustus 2013 - 18:55

Kees Van Hulst:

Hoi Bert ,

We volgen je reisverslagen trouw.Het is heel bijzonder wat je allemaal meemaakt.
    Het vele contact geeft ook veel vrienden maar hopelijk blijven de Leeuwense vrienden nummet EEN .
    Woensdag gaan we met je Lads vrienden weer voor het eerst repeteren.We zullen zeker deze avond even bij je stil staan. Zorg dat je de laatste dagen niet te veel STRUIKELT ,we willen je graag heel huids in de groep terug zien.
    Nog veel wandel plezier en we blijven je volgen ,.

Heel veel groetjes van Kees en Puck