Een mooie dag zonder gevolgen - Reisverslag uit Pedrouzo, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu Een mooie dag zonder gevolgen - Reisverslag uit Pedrouzo, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu

Een mooie dag zonder gevolgen

Door: Bert Konings

Blijf op de hoogte en volg Bert

26 Augustus 2013 | Spanje, Pedrouzo

Dag 28 maandag 26 augustus
33 km van Melide naar Pedrouzo

Op papier een gemakkelijke route, ook al zitten er vooral in het begin nog wel enkele venijnige klimmetjes is. Maar daar mag ik eigenlijk niet meer voor vrezen. Tot half vier ontspannen gewandeld en een goede albergue uitgekozen. Ben ik net de was aan het ophangen, komt moeder en dochter die ik al enkele dagen tref, ook in deze albergue. Zij vertelde, dat een tussenliggende lift van haar vader/man hen zo ver van het vertrekpunt had gebracht. Ja, ik ben één van de velen die stopt in Pedrouzo. Wie niet stopt is een medepelgrim, waarmee ik de laatste kilometers van deze etappe heb meegelopen. Een hele rustige zeer belangstellende Spanjaard, die van vier tot half zeven heerlijk zijn siësta had gedaan en die ik toevallig weer trof op een van de vele terrassen waar hij had gegeten en ik nog moest beginnen. Om zeven uur ging bij weer lopen naar Monte de Gozo naar de albergue waar ik en met mij vele pelgrims morgen de laatste stop gaan maken voor Santiago. Ja, terrassen zijn er meer dan genoeg. Vooral de kleinere dorpjes waar de camino doorkomt leven volgens mij voor een groot deel van de pelgrims.
Onderweg wordt het steeds drukker, en regelmatig zie je bij albergues rugzakken afgezet worden, want de niet geoefende wandelaars die de laatste 100 km afleggen zien vaak op tegen en zware rugzak. Ook wandelaars die wel in Santiago willen aankomen, maar niet de vereiste afstand willen afleggen, worden zo hier en daar het privé-auto's gedropt. De natuur bood vandaag weer evenals gisteren veel natuur. Vooral de lange statige eucalyptus bomen lieten zich veelvuldig zien. Ook de mooie boeren dorpjes en de beekdalen zijn welkome onderbrekingen . Want door het vlakkere terrein en de vele begroeiingen zijn de vergezichten ook niet meer wat het geweest is.
Terwijl ik zit de schrijven erger ik me ontzetten aan de vele vliegen die mij denken gezelschap te moeten houden. Ja die zijn er tijdens de camino heel veel, ook op de terrasjes. Wat ik niet tegen ben gekomen, zijn de in Nederland overbekende muggen. Dat komt omdat het hier droog is?
Door het grote aantal pelgrims en waarbij veel in groepen gelopen wordt, zijn de contacten ook minder. Een duidelijk verschil met weken geleden. Voor mij een uitstekende gelegenheid om nog eens heel diep na te denken, hoe ik mijn leven na camino ga indelen. Natuurlijk in nauw overleg met Ria.
Misschien horen jullie dat nog wel en mogelijk zijn er nog nuttig suggesties.

!BUEN CAMINO

  • 27 Augustus 2013 - 05:49

    Wim Uit Zwolle:

    L ‘Appel du chemin = De roep van de weg
    Pour moi n'existant que les voyages sur le chemins qui ont un cœur
    Voor mij bestaan er enkel reizen over wegen met een hart.
    tous le chemins qui ont un cœur = alle wegen die een hart hebben.
    C'est là que je voyage, = Daar reis ik,
    et le seul défit qui compte = en de enige uitdaging die telt
    cést d'aller jusqu áu bout. = is om tot het uiterste te gaan.
    Et j'avance en regardant à perdre haleine.
    En ik ga voort terwijl ik ademloos rondkijk.
    Don Juan Matus Wim Vulink

  • 27 Augustus 2013 - 13:29

    Riky En Gerard:

    Beste Bert,
    als jij, die zoveel ervaringen hebt opgedaan, aan ons vraagt naar suggesties om je verdere leven in te delen, is ons antwoordt: je bent de afgelopen weken heel dicht bij jezelf gekomen, teruggeworpen op je eigen kracht en gevoel. Deze bagage zal jou het verdere leven steeds bij blijven en mocht het eens wat minder gaan, zul je zeker aan deze tijd terug denken. De vele mensen die je hebt ontmoet blijven ook een inspiratie bron waar je steeds uit kunt blijven putten. Bert jij was al een persoon, die de natuur hoog in het vaandel heeft staan en die natuur, in al zijn facetten, zal de leidraad blijven in je verdere leven.
    We wensen je nog mooie dagen toe, totdat je het einddoel hebt bereikt.
    groeten vanuit Lauwe.
    Riky en Gerard.

  • 27 Augustus 2013 - 16:48

    Ad Kalkers:

    Vandaag even tijd genomen om je verslagen verder door te lezen.
    We zullen je morgen al missen bij The Lads, en wat doen we met je pilsje ??
    Bert het is geweldig wat jij daar presteert, leuk om te lezen.
    Je hebt je roeping als schrijver gemist.
    Goed te lezen dat Ria het ook goed maakt en ik ben natuurlijk zeer benieuw naar het ware verhaal !!!!
    Nog veel succes gewenst en je komt 11 september natuurlijk lopend naar de repetitie van The Lads.
    dat is voor jou nu maar een peulenschilletje.

    Groet Ad

  • 27 Augustus 2013 - 18:09

    De "Bevertjes":

    Morgen de laatste km's op de camino, op naar het bereiken van je doel SANTIAGO de COMPOSTELLA.
    Dan maken we een "diepe" buiging voor je en wat die suggesties betreffen daar komen jullie vast wel uit. Bert geweldig al die verhalen van je en de rest... horen we nog wel.
    Heel veel succes en op naar de FINISH.
    Liefs uit Lauwe.


  • 27 Augustus 2013 - 20:59

    Ad En Nicoline:

    Beste Bert

    de laatste week niet de gelegenheid gehad elke dag je verslag te lezen.
    daarom nu een aantal verslagen achter elkaar gelezen, het verveelt geen seconde,
    je geeft zo,n goed beeld van wat je overkomt, het is net of we er zelf bij zijn.
    afgelopen zaterdag op een feestje je twee zonen nog gesproken, ook zij zijn ervan overtuigd
    dat je met volle teugen geniet.
    het viel ons ook al op, dat je het meeste schrijft over dames die je ontmoet, daar maak je zeker het
    ook het liefste contact mee.
    las ook dat collega "boer" Gerard , wat ik natuurlijk ook ben, je advies gaf over die uierzalf,
    ik weet zeker, dat je dat zelf ook wel wist, maar hoe leg je dat in gebarentaal aan zo, n meisje uit,
    za zal er vast iets anders uit begrijpen.
    succes in de finale, misschien staan ze aan het eindpunt wel met gladiolen

    het beste gewenst uit Lauwe

  • 27 Augustus 2013 - 21:56

    Joke:

    Hallo Bert
    Hier alles best zag Ria straks fietsen met Sam en Niene
    En blij dat het met jou ook goed gaat probeer te houden zo.
    Het is hier ook heerlijk weer om iets te doen dus niet te heet.
    Ik wens je nog veel succes en kijk uit naar je volgende verhaal.
    Vele groetjes van de buurvrouw

  • 27 Augustus 2013 - 23:44

    Piet Van Den Bergh:

    Dag Bert,

    Vandaag gekeken naar de Ronde van Spanje die z'n finish bij Cabo Fisterra, had. Ik heb begrepen dat ook jij via Santiago naar "dit einde van de wereld" gaat wandelen.
    Het was voor ons heel bijzonder om door de Vuelta onze fietstocht naar deze plaats uitgebreid weer in beeld te zien. Het waren prachtige beelden! De Belgische verslaggevers hebben het uitgebreid over de camino, Santiago de Compostela, enz. gehad. Ze hadden zich zelfs op de foto laten zetten bij het bord van de camino met daarop 0,000 km.
    Heel veel succes alvast op je route naar dit eindpunt!

    Groetjes,

    Piet en Lia van den Bergh
    Appeltern

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Actief sinds 08 April 2013
Verslag gelezen: 926
Totaal aantal bezoekers 130279

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2018 - 04 Oktober 2018

Camino del Norte en Camino Primitivo

25 Augustus 2016 - 24 September 2016

Orval/St Amand Montrond naar St Jean Pied de Port

03 Augustus 2014 - 16 September 2014

Maastricht naar Orval / St. Amand Montrond

29 Juli 2013 - 09 September 2013

Camino:St. Jean Pied de Port naar Santiago

Landen bezocht: