" Na rijp beraad", toch naar de finish!!!!! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu " Na rijp beraad", toch naar de finish!!!!! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Bert Konings - WaarBenJij.nu

" Na rijp beraad", toch naar de finish!!!!!

Door: Bert Konings

Blijf op de hoogte en volg Bert

27 Augustus 2013 | Spanje, Santiago de Compostella

Dag 29 dinsdag 27 augustus
22 Km van Pedrouzo naar Santiago de Compostela

Ieder zijn nachtprogramma en toch naar de finish in Santiago!!!

Verschillende wanhoopskreten slaken door de kamer maar niemand grijpt in. Om 02.00 uur besluit ik dan toch maar naar de snurker toe te gaan. Ik por hem stevig in de zij, waarop hij wuivend aangeeft de ongewenste situatie te begrijpen. Ik wil meteen daarna naar de toilet, maar oh dan kan ik de deur niet open krijgen. Het is een schuifdeur...... Teruggekomen moet ik mijn eerdere actie weer herhalen, misschien had hij het toch niet goed begrepen.
Dan om 3.00 en zacht rinkelend geluid'. Verkeerd ingesteld denk ik, neen hoor. Om 03.22, ik kijk nogmaals op mijn klokje, inderdaad 03.22, lopen de eerste 2 pelgrims van de kamer. Wellicht vandaag naar Santiago en mogelijke ook nog naar hui en morgen werken? Ja, niet iedereen beschikt over zo'n lux leven als ik. Dat klopt, want dan om 05.00 is zo ongeveer de hele kamer van 30 personen in rep en roer. Ik heb het verkeerd ingeschat om te denken dat iedereen vanaf hier nog een tussenstop maakt in Monte de Gozo. Uiteindelijk ligt Santiago met maar 22 km binnen handbereik.
Ik lijk wel een toerist met zoveel vrije tijd en misschien ben ik dat ook wel.
Als ik om 07.30 uur vertrek begeef ik me snel in gezelschap van pelgrims die er al even op hebben zitten.
Dan bereik ik Lavacolla, de plaats waarin de internationale vlieghaven van Santiago ligt en mijn bestemming over zo'n 12 dagen wordt. Deze plaats is ook bekend omdat pelgrims zich hier vroeger aan een beekje moesten wassen en zo mogelijk schone kleren aan, alvorens zij de heilige stad in mochten. Ik heb daar toch even met mijn handen het water van de beek beroerd.
Dan op naar Monte de Gozo, de berg van de vreugde.
Het is dan ruim 11.00 uur en bekijk de situatie nogmaals. Erg vroeg om nu al de avondstop te maken terwijl ruim een uur verder Santiago met zijn kathedraal op mij wacht. Dus op naar de stad, waardoor ineens de camino voorbij is na 29 dagen. Heel bijzonder. Met mijn "Credential del Peregrino", waarin de stempels met datum staan van de albergues waar ik heb overnacht, ga ik naar het buro bij de kathedraal. Hier krijg ik mijn "diploma" en mag ik de camino op mijn cv bijschrijven. Op het grote plein voor de kathedraal is het een groot weerzien. Heel verrassend was het terugzien van een Italiaanse jongen en meisje, waarmee ik in Santo Domingo,, ruim 20 dagen geleden, de avond gezellig had doorgebracht. Ik herkende ze eerst niet, maar zij kwamen naar me toe en spraken me meteen aan met de voornaam, iets wat bij mij opvalt, omdat ik daar geen ster in ben. We hebben er samen gezellig en pilsje op gedronken en ik moest met hen op de foto, zodat zij aan zijn mede-pelgrims die die er nu niet bij waren, deze ontmoeting konden laten zien.
Dan kom ik en man met vrouw tegen, waarvan hij een T-shirt droeg van de Nijmeegse vierdaagse. Dus ik sprak hem aan. Nee zij hij, ik kom uit Denemarken, maar heb wel 7 keer in Nijmegen gelopen en blijf doorgaan tot de 100e uitvoering, want dan maken we een groot feest. We hebben elkaar succes gewenst en een mogelijk weerzien in Nijmegen.
Andere ontmoetingen zal ik jullie en Ria onthouden........
Met het bereiken van de laatste etappe is er ook een einde gekomen aan deze wijze en frequentie van verslaggeving. Ik hoop dat de verhalen niet te langdradig waren.

IK BEDANK IEDEREEN DIE BELANGSTELLING HEEFT GETOOND MET HET LEZEN MAAR OOK MET DE REACTIES. IK HEB HET GRAAG GEDAAN, DE VERSLAGLEGGING, MAAR OOK DE CAMINO.
Zeer zeker krijgen jullie op zeer kort termijn bericht en de gelegenheid om zelf te komen kijken, of ik aangekomen ben of afgevallen. Ik zit nu heerlijk aan een pilske met tapas, dus kom het zelf beoordelen.

Helaas was het plaatsen van foto's een tijdrovend zaak met het uploaden ed.
Deze komen echter beslist zo snel mogelijk in een album, waarvan ik de link tzt zal doorgeven.
Ik probeer nu eerst mijn voornemen om nog ongeveer 200 km te lopen naar Finisterre en Muxia en weer terug naar Satiago waar te maken.
Ik zal via dit medium ook hiervan simpel berichten, echter niet dagelijks en ook niet zo uitgebreid, denk ik......

Maar eerst morgen om 12.00 uur naar de pelgrimsmis. Natuurlijk een waardige afsluiting en tevens uit dankbaarheid, dat ik deze onderneming zonder pleisters op de voeten en zonder pijnstillers heb mogen volbrengen.

Het was zeker een !!BUEN CAMINO

  • 27 Augustus 2013 - 22:51

    Rob Daisy En De Kids:

    Dag opa, (schoon)vaders,

    Wij zijn super trots op jou!!

    Hopelijk blijf je intensief schrijven. Ik kijk er elke avond weer naar uit net als het weerzien met jou. Nog veel plezier.

    Groetjes en knuffels
    Rob Daisy Sam en Niene

  • 27 Augustus 2013 - 22:51

    Jeroen:

    Gefeliciteerd met het voltooien van de Camino! Het doel dat je vooraf hebt gesteld is bereikt. Nog een hele fijne tijd in Santiago en tijdens het laatste stukje naar Finisterre en Muxia.

    Groetjes van Jeroen, Wil en de kinderen

  • 27 Augustus 2013 - 23:02

    Mari:

    Hallo bert
    Geweldig deze prestatie van uit mijn relaxstoel ,met een borrel onder handberijk, wil ik jou van harte feliciteren met het bereiken van santiago dc.
    Nu nog naar de kust en dat doen wat je van plan was te doen, dan is je missie volbracht bert succes en tot gauw.

    Groeten mari en corrie

  • 27 Augustus 2013 - 23:07

    Wim En Joke:

    Nou zeg geweldig. van harte gefeliciteerd met dit bereikte doel en nog
    wel zo snel en fit. Gezellige tijd nog in Santiago en succes met het vervolg
    van jouw tocht .Wij kijken toch wel weer uit naar 'n leuk verslagje af en toe.

    Groetjes Wim en Joke

  • 27 Augustus 2013 - 23:08

    Dolf En Tonny Mulders.:

    Hallo Bert
    Proficiat met het behalen van je pelgrims tocht knap gedaan hoor.
    Denk je nog aan het kaarsje.
    Groeten van je Zus en Zwager uit Appeltern.

  • 27 Augustus 2013 - 23:25

    Joke :

    nou dat ik weer zo snel moest typen had ik niet geplant.
    Ik dacht het zal wel morgen worden.
    Bij deze van harte gefeliciteerd en nog een leuke tijd daar.
    Geniet er nog van de groetjes van Joke

  • 27 Augustus 2013 - 23:35

    Rinus Van Oss:

    Hoi Bert,

    Gefeliciteerd met het behaalde resultaat we hebben genoten van je mooie verslagen en zullen in de toekomst nog vaak je verhalen aanhoren,wij gaan morgen de eerste repetitie met THE Lads beginnen het zal nog rustig zijn aan onze zijde maar daar komt binnenkort wel weer verandering in,geniet ervan tot ziens

    Groetjes Rinus en Lia

  • 28 Augustus 2013 - 00:39

    Wim Uit Zwolle:

    Bert,
    ga tot tot het einde van de aarde,
    tot het uiterste,
    ga.

  • 28 Augustus 2013 - 01:22

    Anny En Jos:

    Hallo AJP,een welgemeend cliché: knap wat je doet; bewonderenswaardig! Als ooit het gezegde "voor elk probleem is een oplossing" op iemand van toepassing is, is het wel op jou. Of het nu gaat om het vinden van een slaapplaats of een scheur in je broek, je vindt altijd wel een oplossing. Zoals ik al eerder schreef zie ik wat je schrijft helemaal voor me; alleen op dag toen je "tussen" die 4 dames hebt geslapen schrijf je: "ik bedank haar op mijn manier en....."; nu zie ik geen beelden die hier bijpassen (geintje).
    Bert van harte proficiat met het behalen van je einddoel; fantastisch. Nu ook nog naar kaap
    "eind van de aarde". Wij hopen van harte dat je jezelf ook hiermee nog kunt verrassen en dat de laatste loodjes niet te zwaar wegen. We gaan voor je duimen.
    Veel sterkte en plezier toegewenst; groeten van Anny en Jos

  • 28 Augustus 2013 - 08:24

    Mentenwestenend:

    Hallo Bert.

    Gefeliciteerd met het behaalde resultaat.
    Ik heb genoten van al je verslagen
    Geniet er nog van tot ziens
    Groeten Mien.

  • 28 Augustus 2013 - 08:35

    Ons:

    Hoi Bert,

    Ik vind dat je een voor ons een indrukwekkende happening op een, vooral voor jou, geweldige wijze hebt
    volbracht. De manier waarop je van je reis verslag hebt gedaan vind ik van grote klasse, dat je daar na een dag van zoveel kilometers en niet altijd onder de meest ideale omstandigheden de puf nog voor had getuigt van een fysieke en mentale gesteldheid die bij mij bewondering en respect afdwingt, geweldig. Al die wijsheden die je ons probeerde wijs te maken, is dat van “eigenwijsheid” of had je andere geheime bronnen? Maakt me trouwens ook geen bal uit, je luchtige manier van schrijven hapte heerlijk weg en ik beloof je: ik ga ook niet controleren of het klopte. Een feit blijft staan:

    Augustus zal nooit meer hetzelfde zijn.

    Al bij al heb je de komende verjaardagen stof genoeg om te vertellen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat jij daar meestal toch niet zoveel last van hebt want waar jij aan tafel zat heb ik niet zelden of nooit stiltes horen vallen.

    Gefeliciteerd met deze prestatie en geniet nog van de dagen die je resten tot de terugreis.

    Groeten van ons

  • 28 Augustus 2013 - 09:41

    Hans En Helma:

    Hallo Bert ,
    Gefeliciteerd met het behalen van je doel !
    Nog succes bij het vervolg van je reis en
    geniet nog van de resterende dagen .
    Bedankt voor de mooie verhalen en we blijven je volgen .
    Groetjes en tot ziens in Lauwe , Hans en Helma .


  • 28 Augustus 2013 - 11:12

    Tonny Willems:

    Hola Bert,

    Muchas felicidades voor het halen van het eindpunt. Nu op naar Finistère.
    ik zit nog in het beginpunt Roncesvalles in het monasterio 800 km van Santiago tot aankomende zondag.
    Maandag weer naar Beneden Leeuwen.

    Hasta luego,

    Tonny.

  • 28 Augustus 2013 - 11:16

    Gvandinter:

    Gefeliciteerd Bert heb je verslagen met veel plezier gelezen ! !
    Heb bewondering voor je !
    gr.gerda

  • 28 Augustus 2013 - 11:44

    Gerry En Jan De Klein:

    Hoi Bert,

    Gefeliciteerd met je geweldige prestatie en dan ook nog die mooie verslagen.
    Wij hopen binnenkort je foto's te kunnen bewonderen.

    Verder nog veel succes met je volgende tocht.

    Groetjes van ons,

    Gerry en Jan




  • 28 Augustus 2013 - 12:00

    Toon Koopmans:

    Hallo Bert,

    Gefeliciteerd met het behalen van je doel een geweldige prestatie!
    Nog een fijne tijd in Santiago.

    Groeten Toon en Nollie.

  • 28 Augustus 2013 - 13:31

    Ruud Arda:

    Bert van harte geweldig wat een mooie verhalen.
    Geniet nog van de laatste week.
    We zien je weer in de Dahlistr.

    Gr.Ruud Arda.

  • 28 Augustus 2013 - 18:54

    Corry V Kraay Mulders.:

    Hoi Bert.
    Proficiat geniet er maar lekker van, nu nog het eindpunt, petje af.

    Zal het wel gaan missen de mooie verslagen.

    Gr Corry v Kraay.

  • 28 Augustus 2013 - 20:33

    Henk En Paula:

    Wat een mooie tocht. We hebben genoten van je verslagen.
    Het zal zeker mooier zijn als je het zelf kunt meemaken.
    We doen het je echt niet na. Petje af voor je.
    Veel plezier nog met de laatste tocht.

    Gr. en tot ziens in Appeltern

  • 28 Augustus 2013 - 21:12

    Koos En Drea:

    Hoi Bert van harte gefeliciteerd met het volbrengen van je prachtige tocht. Jij hebt genoten maar wij evenzo van je boeiende verhalen en belevenissen die je zo spannend op ons overbracht.Wij wensen je nog hele mooie dagen toe en veel succes met de laatste tocht naar Finistere.

    H.Gr.Koos en Drea

  • 28 Augustus 2013 - 21:16

    Ben En Dily:

    Hallo Bert.
    Geweldig gedaan. Een ervaring die je de rest van je leven meeneemt.
    We hebben elke dag met veel plezier je verhalen gelezen.
    Groeten en tot binnenkort weer in Nederland.

    Ben en Dily

  • 28 Augustus 2013 - 21:53

    Tiny Konings:

    Bert..Wat knap,gefeliciteerd en succes met alles wat je eventueel nog gaat ondernemen.

    Gr.uit appeltern.

  • 28 Augustus 2013 - 22:18

    Cock En Cissie:

    Proficiat met je geweldige wandelprestatie, wat een ervaring moet het voor je zijn.
    Geniet van de grote pelgrimsstad Santiago en daarna weer van de rust naar het uiterste puntje van de camino. Want pas daar staat de teller echt op o.ookm.
    De wandelschoenen kunnen daar op de brandstapel.
    Maar ja, ook voor ons wordt het afzien want we missen vanavond al ons Spaanse leesvoer.
    Wat heb je na elke dag al die kilometers, voor ons toch nog hele mooie verslagen op "papier"gezet. We hebben ervan genoten!!!!
    Bedankt dat we zo met je mee mochten lopen.
    Lauwse groeten
    Cock en Cissie

  • 28 Augustus 2013 - 23:59

    Brigitte & Eric:

    Hallo Bert,
    Gefeliciteerd met het behalen van deze knappe prestatie!
    Cheers!
    Brigitte & Eric

  • 29 Augustus 2013 - 00:26

    Frans En Thea Van Hulst:

    Proficiat. Denk aan hert kaarsje. We hebben genoten van alle verhalen. De lads zijn weer begonnen we hebben je gemist. tot over twee weken. groeten Frans en Thea uit Beneden- Leeuwen

  • 29 Augustus 2013 - 10:04

    Kees En Puck:

    Hoi Bert,
    Wat een prestatie!!!!!! Van harte gefeliciteerd uit het zonnige Ben- Leeuwen
    We hopen dat je nu in je schoenen blijft lopen en niet er naast ......

    Doe de groetjes aan de Heilige Jacobus .
    We hebben enorm met je mee geleefd en genoten van je reis verhalen.
    Geniet nog even na de komende dagen en we horen graag straks de verhalen bij de Lads!!!!

    Groetjes Kees en Puck

  • 29 Augustus 2013 - 23:01

    Ton En Wil:

    Proficiat Bert.
    Het is je gelukt. We hadden het al wel zo ingeschat want je bent een taaie.
    Nog veel plezier in Santiago.

    Groetjes Ton en Wil

  • 30 Augustus 2013 - 10:34

    Marijke :

    Hallo Bert
    Alle berichtjes met veel plezier gelezen, met een onderbreking van een week maar ik heb ze allemaal later op volgorde gelezen erg leuk. Je verteld goed.
    En knap dat je het zo goed hebt gedaan wat zul je trots zijn op jezelf!!!
    En Ria vast ook wat zullen jullie blij zijn elkaar weer te zien..

    Groetjes Marijke

  • 31 Augustus 2013 - 22:49

    Gerard Ouwens:

    Hallo Bert,
    Ik heb zojuist jouw verhaal van de laatste week gelezen.
    Ik wandelde de afgelopen week: Lochem, Vorden, Ruurlo e.o......in de Achterhoek;
    een kleine 100 km., peanuts vergeleken met 800km plus nog eens naar het einde van de wereld".
    Gefeliciteerd met het voltooien van jouw pelgrimage.
    Zee, zon en strand; geniet er nog even van.
    Hartelijke groet van
    Gerard en Riet.

  • 01 September 2013 - 10:26

    Bram En Berry:

    Beetje late reactie maar:

    GEFELICITEERD BERT met het bereiken van Santiago.
    RESPECT EN BEWONDERING!!!!
    Ook jij bedankt voor de prachtige en humoristisch geschreven verhalen.

    Een lieve groet uut Flakkee( waar gister zat.31 , Bram de 55 km v.d.omloop heeft volbracht).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bert

Actief sinds 08 April 2013
Verslag gelezen: 1037
Totaal aantal bezoekers 130282

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2018 - 04 Oktober 2018

Camino del Norte en Camino Primitivo

25 Augustus 2016 - 24 September 2016

Orval/St Amand Montrond naar St Jean Pied de Port

03 Augustus 2014 - 16 September 2014

Maastricht naar Orval / St. Amand Montrond

29 Juli 2013 - 09 September 2013

Camino:St. Jean Pied de Port naar Santiago

Landen bezocht: